Frågor man aldrig vågar ställa

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Bajsar en sjöjungfru med tjejstjärten - dvs på fiskryggen, eller med fiskstjärten - dvs på tjejens framsida?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
De behöver ju bara tömma innehållet på havsbotten så kommer tritonerna och skvätter sin last över't sedan. Jungfrur in i graven!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
vad är de som händer rent fysiskt när de känns som hjärtat sjunker och lämnar ett hål i bröstet?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
vad är de som händer rent fysiskt när de känns som hjärtat sjunker och lämnar ett hål i bröstet?

Jag vet inte men kämpa emot det för allt vad tygen håller.
Själv har jag haft motsatt "problem" idag med så mycket glädje och energi i kroppen att jag är helt yr ännu. Känns nästan som att det kliar i hjärnan. Fantastiskt men vad beror det på?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Varför ända ini glödheta är 4L oljedunkar fortfarande det vanligaste förekommande på marknaden? Visst 1L är väl lika vanligt men varför inte 5 eller 6 liter? Kan inte tänka mig att de mest sålda personbilarna rymmer 4L eller mindre när det kommer till motorolja.

Vem ska hållas skyldig?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Varför ända ini glödheta är 4L oljedunkar fortfarande det vanligaste förekommande på marknaden? Visst 1L är väl lika vanligt men varför inte 5 eller 6 liter? Kan inte tänka mig att de mest sålda personbilarna rymmer 4L eller mindre när det kommer till motorolja.

Vem ska hållas skyldig?

Jänkarna.

Snowman89

Guest

Vem ska hållas skyldig?
Min motor rymmer 3,6liter olja :yoparty
Dock så är det en 1.2 TSI motor :crash

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Vem ska hållas skyldig?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan man stänga ned en sida om man försöker kopiera en länkadress till en bild?

Eller är det bara jag som inte längre kommer åt denna http://www.coslapet.se/

eehm det borde inte gå att sänka en sida genom att kopiera en länkadress. Så om du inte gjort något väldigt påhittigt så har sidan trillat av pinn samtidigt bara. Men nej, jag kommer inte heller åt den.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Räknas det som bestickning om man t.ex arbetar i en lite högre position på en stor firma där utländska underentreprenörer kan fixa en biljetter till en sportliga i deras hemland?

Som svar på din fråga ;

Affärsetikett - mutor och bestickning

Vi vill våra kunders bästa och visa vår uppskattning. Det är ofta man vill visa sin goda sida och vara generös mot sin kund. Men ibland kan en god tanke bli en ond mardröm.

Muta eller bestickning
Kort sammanfattat kan man säga att den som ger besticker och den som tar emot mutas. I båda fallen innebär gåvan en otillbörlig påverkan så att den som får riskerar att påverkas i sin tjänsteutövning. En person som är offentligt anställd kan inte ta emot en överdriven gåva. Om gåvan är för stor kan åklagare ta upp fallet utan anmälan. En privat anställd måste först bli anmäld av sin arbetsgivare. Men om det finns ett allmänt intresse kan även en gåva till en privat anställd tas upp till prövning. Ingen person kan godkänna en gåva till en offentligt anställd, detta gäller även personer i kommunala bolag. I ett privat företag kan man förankra beslutet hos ledningen, då blir det svårare att anmäla.

Måttliga gränser enl. IMM
IMM (Institutet mot mutor) anger måttliga gränser. OK kan anses vara "presentartiklar som inte är av exklusiv natur". Tolkningsbart alltså. En 50-års eller julpresent för 350-400 kr kan vara godtagbart. Men sedan avgörs det också av gåvans karaktär. Vin anses "mildare" än t.ex. whiskey. Men det finns fall där en Brieost för 190 kr lett till åtal och fällande dom, eller företagare som gav sin gode vän på banken en julpresent. 5 flaskor vin för 1000 kr sammanlagt gav åptal och fällande dom för båda parter.

Resor mm.
Det går inte åka en vecka, konferera några timmar och sedan semester. Eller över en helg kommer aldrig godkännas. Minst 6 timmars program var dag. Inga direkt påkostade sidoarrangemang är ok.

Arbete i andra länder
Kan lätt innebära att du lär dig en mildare syn på gåvor och efter ett tag kommer du hem till Sverige, Och fortsätter utan att tänka på det i samma stil. Det kan tyvärr straffa sig.

Måltider
Kan variera, det beror på. En privat företagare på lunch för 250 kr kan vara ok, men samma lunch till en offentlig beslutsfattare kan bedömas hårdare. Sunt förnuft måste avgöra.

Skattemyndigheten kan anmäla
Om du försöker göra avdrag för representation och skattemyndigheten finner den otillbörlig, föreligger en anmälningsskyldighet för myndigheten.

Otillbörlig påverkan
Du får inte utsätta en beslutsfattare för otillbörlig påverkan. Ett fall med en inköpare var att han reste med företaget på många intressanta studieresor. Han meddelade kollegorna att "vi köper inget av detta företag, så är vi inte mutade". Men han har här utsatt sig för otillbörlig påverkan i alla fall, men på andra hållet. Det går alltså inte att göra på det viset.

Du kan läsa mer på www.institutetmotmutor.se

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
eehm det borde inte gå att sänka en sida genom att kopiera en länkadress. Så om du inte gjort något väldigt påhittigt så har sidan trillat av pinn samtidigt bara. Men nej, jag kommer inte heller åt den.

Nu är den uppe igen, skall prova igen om en stund och se om jag lyckas igen.:yoparty

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Är det nödvändigt att använda handsprit på vanliga jobb eller är folk hypokondriker?

Handsprit har uppnått någon form av mirakelstatus de senaste åren men de flesta vet inte varför?

Kort sagt är det effektivt mot virus med ett yttre hölje, gjort av fett och kolhydrater, alkoholen förstör höljet.
Därmed förstörs också möjligheten för viruset att ta sig in i nya celler.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lipidhölje

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...