Frågor man aldrig vågar ställa

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur justerar man självjusterande handbroms?

Muttern under krycken har nästan helt utskruvad. Bromsarmen ligger emot bromsoket. Muttern till krycken skruvas in lite för att fånga in lite slack (men fortfarande så att vajern är slak).

Hur gör man sen för att få handbromsen att ta?

Hävarmen som sitter på bromsoket påverkar ett kugghjul, som påverkar ett länkage som pressar bromsbackarna mot skivan.
Om hävarmen går tillbaka en hel kugg när parkeringsbromsen släpps, så greppar hävarmen tag i nästa kugg och bromsen självjusterar.
Om inte hävarmen går hela vägen tillbaka (kärvar) så rör den sig inte tillräckligt för att byta kugg.

Smörjspray och hammare tills hävarmen går tillbaka helt.
Dra åt bromsen, så kuggar den en kugg.
Brukar behövas upprepning. ety varje kugg gör ganska lite.

Om det nu är den typ av självjustering som jag brottats med.

Där sitter en vridpotensiometer på sladden. Dvs du tar full effekt och sen minskar effekten med ett motstånd. Alltså ingen besparing.



Är det inte en liten transistor i dem som sänker spänningen?
En vridpotensiometer för t.ex. 60W hade ju blivit rätt varm att ha i väggen och borde vara brandfara. Sen är det ju självklart inte hundra procent effektivt, lite spill i form av värme blir det alltid.

Kan man montera spottar som värmer som en svetslåga i det kutterspånsisolerade taket, så kan man lika gärna elda ner huset med en dimmer också.


PS: Gillar inte spotlights.DS
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Hävarmen som sitter på bromsoket påverkar ett kugghjul, som påverkar ett länkage som pressar bromsbackarna mot skivan.
Om hävarmen går tillbaka en hel kugg när parkeringsbromsen släpps, så greppar hävarmen tag i nästa kugg och bromsen självjusterar.
Om inte hävarmen går hela vägen tillbaka (kärvar) så rör den sig inte tillräckligt för att byta kugg.

Smörjspray och hammare tills hävarmen går tillbaka helt.
Dra åt bromsen, så kuggar den en kugg.
Brukar behövas upprepning. ety varje kugg gör ganska lite.

Om det nu är den typ av självjustering som jag brottats med.

Kan nog mycket väl vara samma typ. Detta blev av när jag bytt ut alla bromsskivor och belägg. Efter det blev handbromsen bak sämre iom att jag var tvungen att skruva in bromskolven sista biten när jag monterade belägg.

Jag är inte ute efter att kunna göra snutvändningar, bara få den från helt värdelös till okej (0,4.... gräns är 1,6).
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Har bytt bank för ett tag sedan och därmed även bett om förflyttning på mina räkningar som betalas via autogiro.
Eftersom flytton drog ut på tiden har jag avvaktat med att anmäla nytt kontonummer till min arbetsgivare (för lönen) så nu råkade det inte finnas några pengar på det "nya" kontot. Kommer allt att dras dubbelt nästa månad eller måste man kontakta alla som nu inte fick några pengar och be dom dra på nytt eller hur gör man? :va
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Autogiro; min erfarenhet men inte ett tvärsäkert uttalande: Företagen försöker dra summan fler ggr inom loppet av nån vecka. Sen får du en påminnelse i brevlådan. de drar inte dubbelt nästa lön utan du får lösa denna månad separat om du förstår vad jag menar.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag frågade inte vem som skulle göra det, utan hur.

Felet många gör är att när handbromsen är dålig så skruvas det järnet på skruven under spaken, och först när den är i botten så frågar man sig vad felet är.

Börja i rätt ände, som Skrotis nämnde, att kontrollera att armen på oket rör sig som det ska och inte kärvar.
När allt är okej där så gör man endast finliret med skruven vid själva handbromsen i kupén.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Varför är alla gamla jänke-raggarbilar så ohyggligt fetställda?
Visst jag vet att fet blandning motverkar spikning, men det är väl ändå inget problem på en bil som bara luffar runt på tomgång eller?
Och är det verkligen nyttigt för motorn att gå så fett att den svartryker på alla varvtal?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Varför är alla gamla jänke-raggarbilar så ohyggligt fetställda?
Visst jag vet att fet blandning motverkar spikning, men det är väl ändå inget problem på en bil som bara luffar runt på tomgång eller?
Och är det verkligen nyttigt för motorn att gå så fett att den svartryker på alla varvtal?

Okunnighet.

Fast precis alla är inte det, men väldigt många håller jag med om.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jo, varför får man alltid (åtminstonde jag) ett akut behov av att göra 2an efter en kopp kaffe på morgonen. :confused:
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jo, varför får man alltid (åtminstonde jag) ett akut behov av att göra 2an efter en kopp kaffe på morgonen. :confused:

Koffeinet gör att dina blodkärl i främst lemmarna, armar och ben, hastigt dras ihop. Blodet tar då vägen till magtrakten och ökar trycket på blåsa och tarm. Detta i kombination med att man legat still och sovit får den effekten du beskriver.

Har jag hört någonstans.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Koffeinet gör att dina blodkärl i främst lemmarna, armar och ben, hastigt dras ihop. Blodet tar då vägen till magtrakten och ökar trycket på blåsa och tarm. Detta i kombination med att man legat still och sovit får den effekten du beskriver.

Har jag hört någonstans.

Sådärja, då har jag lärt mig något idag oxå, tack :tummenupp:tummenupp
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag var och kollade på sån där streetracing igår. Jag fattar inte grejen. Bööörn böööörn.....gaasa gaaasa på en jävla raksträcka. Varför? :va
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag var och kollade på sån där streetracing igår. Jag fattar inte grejen. Bööörn böööörn.....gaasa gaaasa på en jävla raksträcka. Varför? :va

För att mäta vem som har störst (läst minst) snorre.

Vem fan som helst klarar av att gasa fullt rakt fram i 20 sekunder, att hantera en håjj snyggt när det svänger är fan så mycket mer manligt.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hur bygger man enklast/lättast en tuta som kan tuta bättre eller lika bra som ett tåg?
Om man köper en dyktub/gasflaska, kan man få in 200 bar i den med en "vanlig" kompressor då?

Har snappat upp följande,

Signalhorn på båt ska visst kännas mer i bröstet samt höras en längre sträcka.

Tågtuta upplevs starkare på nära håll.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För att mäta vem som har störst (läst minst) snorre.

Vem fan som helst klarar av att gasa fullt rakt fram i 20 sekunder, att hantera en håjj snyggt när det svänger är fan så mycket mer manligt.

Nja, så enkelt är det inte.
Men när turbopajasarna leker dragrace och startar när det passar, så tycker jag att det är tramsigt.
Men visst skulle man tycka att det var roligt att prova vem som trimmat bäst, om man nu höll på med sånt.
Jag tror inte att min lökbil hävdar sig mot ungtupparna.
http://www.youtube.com/watch?v=Z0cZ3Hpsjug
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För att mäta vem som har störst (läst minst) snorre.

Vem fan som helst klarar av att gasa fullt rakt fram i 20 sekunder, att hantera en håjj snyggt när det svänger är fan så mycket mer manligt.

Måste man gasa i 20 sekunder ska man nog åka hem och trimma lite till.

Sen krävs det en jävla skill att smälla på bra starter varje gång, dom flesta är uppriktigt sagt kassa på det och skulle tjäna mer på att öva mera än på att lägga ytterligare 10 000 på att trimma.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jag har märkt att om man träffar en intressant tjej på stan, hur fan ska man formulera sig om man lite enkelt vill säga - träffas igen, så jag kan lära känna dig? :p
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top