Frågor man aldrig vågar ställa

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur bygger man enklast/lättast en tuta som kan tuta bättre eller lika bra som ett tåg?
Om man köper en dyktub/gasflaska, kan man få in 200 bar i den med en "vanlig" kompressor då?

Har snappat upp följande,

Signalhorn på båt ska visst kännas mer i bröstet samt höras en längre sträcka.

Tågtuta upplevs starkare på nära håll.

200 bar så smäller du både kompressor, trycktank och horn.

När min bror jobbade åt banverket, så fick han en begagnad tågtuta att sätta på lastbilen.
När han därefter passerade en arbetsplats, så hälsade han naturligtvis med ett par kraftiga signaler.
Personalen slängde sig handlöst från banvallen.
 

Kita

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
Garaget / Landskrona
Hoj
Stor blågrön sak
Jag har märkt att om man träffar en intressant tjej på stan, hur fan ska man formulera sig om man lite enkelt vill säga - träffas igen, så jag kan lära känna dig? :p

Säg bara; Du verkar jätte intressant, jag skulle vilja lära känna dig lite mer. Vad sägs om en fika någon dag?

Varför krångla till det? Keep it simple :tummenupp
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Säg bara; Du verkar jätte intressant, jag skulle vilja lära känna dig lite mer. Vad sägs om en fika någon dag?

Varför krångla till det? Keep it simple :tummenupp

och om man låt oss säga aldrig pratat med tjejen tillräckligt länge för att veta hon är intressant? :va
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
200 bar så smäller du både kompressor, trycktank och horn.

När min bror jobbade åt banverket, så fick han en begagnad tågtuta att sätta på lastbilen.
När han därefter passerade en arbetsplats, så hälsade han naturligtvis med ett par kraftiga signaler.
Personalen slängde sig handlöst från banvallen.

Nej nej, hade tänkt att ha någon form av regulator/ventil på tuben så man kan tuta med 10-6 bar eller vad det nu ska vara. Med 200 bar i tanken så tänkte jag undvika att ha med kompressor när man är ute o "reser".
 

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Exc300+Superduke
fråga då bara om hon skulle ha lust att fika någon dag eller nått helt enkelt.

Just keep it simple så löser sig det mesta :)
Lycka till :tummenupp

"*A "fika" is a Swedish word for an ambiguous meeting that may or may not be a date, or better explained as a non-date, or a date that is pretending-not-to-be-a-date."


Bjud na på biljard istället!
Bästa sättet att smygsupa någon full och dessutom rätt trevligt..
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Jag har märkt att om man träffar en intressant tjej på stan, hur fan ska man formulera sig om man lite enkelt vill säga - träffas igen, så jag kan lära känna dig? :p

Berätta en historia, fast avsluta den inte, precis innan du är klar säger du att du måste gå men du kan ta hennes nr så att hon kan få höra slutet.

Historian kan vara va fan som helst! ;) Funkar 100% av gångerna, oavsett om hon är singel eller inte.

Eller varför inte bjuda henne på fika DÄR OCH DÅ, håll inte på och skjut upp skit, kvinnor vill ligga lika mycket som oss/mer än oss. :tummenupp

När ni sedan fikat så vet hon att det var en dejt och hon kommer att ge dig ett svar på om hon vill ses igen.

Regeln är: Om en brud vill gå med dig någonstans så är det en dejt, eller möts upp med dig. Exempelvis om hon går med på att mötas på en klubb senare; det är en dejt.

En kvinna vill inte möta dig igen om hon inte är intresserad.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hur bygger man enklast/lättast en tuta som kan tuta bättre eller lika bra som ett tåg?
Om man köper en dyktub/gasflaska, kan man få in 200 bar i den med en "vanlig" kompressor då?

Har snappat upp följande,

Signalhorn på båt ska visst kännas mer i bröstet samt höras en längre sträcka.

Tågtuta upplevs starkare på nära håll.
En "vanlig" kompressor levererar som mest 20-30 bar. Mer gjorda för att leverera stor mängd än högt tryck.
Dykkompressorer är dyra grejor.

Dyktuber kan du hitta ganska billigt, men då har de oftast stått oanvända några år och behöver provtryckas vilket lär kosta 500-1000 kr. Leta du runt lite mer bland dykprylarna så köper du till ett "förstasteg" vilket är en regulator som kopplas direkt på dyktuben och levererar ett stabilt tryck ut vilket brukar ligga på 5-20 bar beroende på modell.
Tänk på att det inte är samma gängstandarder på dykprylar som med andra tryckluftsprylar.
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Berätta en historia, fast avsluta den inte, precis innan du är klar säger du att du måste gå men du kan ta hennes nr så att hon kan få höra slutet.

Historian kan vara va fan som helst! ;) Funkar 100% av gångerna, oavsett om hon är singel eller inte.

Eller varför inte bjuda henne på fika DÄR OCH DÅ, håll inte på och skjut upp skit, kvinnor vill ligga lika mycket som oss/mer än oss. :tummenupp

När ni sedan fikat så vet hon att det var en dejt och hon kommer att ge dig ett svar på om hon vill ses igen.

Regeln är: Om en brud vill gå med dig någonstans så är det en dejt, eller möts upp med dig. Exempelvis om hon går med på att mötas på en klubb senare; det är en dejt.

En kvinna vill inte möta dig igen om hon inte är intresserad.

Vill man inte låta desperat tycker jag man undvika ordet dejt in i det absolut längsta. I USA är det ok, i Sverige blir det alldeles för seriöst. Sen att det eg. är en dejt är ju nåt helt annat...

En "vanlig" kompressor levererar som mest 20-30 bar. Mer gjorda för att leverera stor mängd än högt tryck.
Dykkompressorer är dyra grejor.

Dyktuber kan du hitta ganska billigt, men då har de oftast stått oanvända några år och behöver provtryckas vilket lär kosta 500-1000 kr. Leta du runt lite mer bland dykprylarna så köper du till ett "förstasteg" vilket är en regulator som kopplas direkt på dyktuben och levererar ett stabilt tryck ut vilket brukar ligga på 5-20 bar beroende på modell.
Tänk på att det inte är samma gängstandarder på dykprylar som med andra tryckluftsprylar.

Aah, precis. Tack för det förtydligandet.

Synd att det ska vara så bökigt att knuffa ihop 200 bar. Känns lite jobbigt att åka till en dykfirma efter varje tillfälle :gnissla
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vill man inte låta desperat tycker jag man undvika ordet dejt in i det absolut längsta. I USA är det ok, i Sverige blir det alldeles för seriöst. Sen att det eg. är en dejt är ju nåt helt annat...



Aah, precis. Tack för det förtydligandet.

Synd att det ska vara så bökigt att knuffa ihop 200 bar. Känns lite jobbigt att åka till en dykfirma efter varje tillfälle :gnissla

Än mer interresant är ju vad du tänkt använda den till, skall du tågluffa och ha den i ryggsäcken?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Än mer interresant är ju vad du tänkt använda den till, skall du tågluffa och ha den i ryggsäcken?

Jag tror själva bygget är det som lockar mest. Sen går det säkert att hitta användningsområden. Är på en del mc-träffar och har ju en båt. Det kommer säkert lösa sig.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag tror själva bygget är det som lockar mest. Sen går det säkert att hitta användningsområden. Är på en del mc-träffar och har ju en båt. Det kommer säkert lösa sig.

Ett par hyfsade batterier och så är det klart.:D

Ang. drivning av horn så funkar ju gasol rätt bra, skall du ta ut mycket gas behäver du ett större kärl så du slipper vätska i hornen.

Slipper allt vad provtryckning av dykartuber innebär och har en stor volym gas att jobba med till en billig penning och allt finns på macken.

Vill du ha mer ös i hornen ställer du flaskan på ett campingkök, dock bör hornen inte peka mot sagda kök.
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Ett par hyfsade batterier och så är det klart.:D

Ang. drivning av horn så funkar ju gasol rätt bra, skall du ta ut mycket gas behäver du ett större kärl så du slipper vätska i hornen.

Slipper allt vad provtryckning av dykartuber innebär och har en stor volym gas att jobba med till en billig penning och allt finns på macken.

Vill du ha mer ös i hornen ställer du flaskan på ett campingkök, dock bör hornen inte peka mot sagda kök.

Är det gasol i sånna där huligantutor? Gör gasol att det låter mer?

Inte tänkt så långt. Fördelen med luftdrivet är väl att det inte kostar nåt att tuta. Dock behöver man en kompressor.

Någon speciell typ av horn? Gasolhorn? Svårt att hitta horn i Sverige som leverar mer än ca 115dB. I USA är det flera på 150. Men det kanske man ska ta med en näve salt!?

Tack för bra svar! Har du egen tuta?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Är det gasol i sånna där huligantutor? Gör gasol att det låter mer?

Inte tänkt så långt. Fördelen med luftdrivet är väl att det inte kostar nåt att tuta. Dock behöver man en kompressor.

Någon speciell typ av horn? Gasolhorn? Svårt att hitta horn i Sverige som leverar mer än ca 115dB. I USA är det flera på 150. Men det kanske man ska ta med en näve salt!?

Tack för bra svar! Har du egen tuta?

Tror faktist det är gasol i hockeytutorna, mer bestämt ren propan utan luktmedel, samma som kylspray.

Gasolen kan ju ge ett högre tryck än vanliga luftsystem, dock helt beroende på flasktemperatur, tar du ut mycket gas kyls flaskan och den låter mindre, låter du flaskan stå varmt blir trycket högre och den låter mer. Vill man ha ett konstant tryck måste man ha en regulator på lämpligt tryck, dock hjälper den ju inte till att höja det om flasktrycket sjunket.

angtryckpropan.jpg



Skall du ha horn så kolla i usa, typ http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TRIP...ptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories
Komplett med solenoid, bara att ansluta flaskan från din husvagn, skaffa en koppling till flaskan så du slipper regulatorn men se till att den är utan slangbrottsventil.

Finns inga speciell horn för gasol, tror inte man får göra så, det enda problemet vore om dom har gummimembran eller att dom kläggas ihop av gasololja. Dock betvivlar jag starkt att du kommer att vräka igenom sådana mängder att det i överhuvud taget spelar någon roll. Tänk dock på att du inte skall hänga på hornet inlåst i en skrubb eller över valfritt stearinljus.



Men nej, har inga horn, dock är man ju lite sugen på att meckla ihop något som med allt.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sommarn 2007 sladdade jag omkring på en R1 -01. En cykel som då var 6 år gammal. Jag själv var 21. Jag betalade då runt 10 000 i trafikförsäkring för den (försäkrad på mig själv). Boendes i Lund.

Slutet på sommarn 2011 får jag återigen ett craving för R1:a. Kikar på en fin polkaretta, en 98, alltså en cykel som är 13 år gammal. Nu ska Styggtransa ha nästan 13 000.- för enbart trafik för den hojen. Boendes i Lund.

Hur fan räknar dem?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top