Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Finns en 12V också som jag själv har lite begär efter men men, tror den duger till mycket och ser fantastiskt smidig ut. OBServera att det finns en FUEL/borstlös (M12 CHZ) som du vill ha och en med sprakmotor (C12 HZ) som du inte vill ha och då inte minst p g.a. att prisskillnaden Inte berättigar den billigare, faktiskt. Finns säkert dom som kallar den billigare för M12 HZ men låt dig inte luras.

Brukar finnas rätt mycket kampanjer som kommer och går men ett exempel är Toolab, handlat från några ggr utan strul och trevlig support. Var något verktyg eller kombination av dom inte specat på hemsidan varav jag mejla och fråga vafalls. Vips la karln upp det och skicka en länk med "rätt" pris så det bara var att handla. Smidigt.

Vet inte riktigt varför men ett batteri med mer kapacitet ger lite bättre knuff i verktygen = något man märker mest med just såg eller slipverktyg som i regel används under längre anfall än ex. skruv eller mutterdragare. Sen kan såklart ett 4Ah mot ett 2Ah vara hela skillnaden till att mutterhelvetet faktiskt lossnar för en mutterdragare.

Såga var det och vara lite fiffig, exempel från samma åf:

M12 CHZ-402C; Tigersåg, snabbladdare som inte är snabb och 2st 4Ah batterier = 3738:-

M12 CHZ-0; Tigersåg (naken) 1719:- (kampanj)

M12NRG-402; 2st 4Ah batterier och en snabbladdare som inte är snabb = 1369:- (kampanj)

1719 + 1369 = 3088

..om du inte tycker väskan är värd mellanskillnaden så :)

En snabbladdare (Rapid charge) specar ett 12V 4Ah på 57min eller snabbare (?) och en vanlig 80min, ev. skonsammare. Köpte mitt första Milwaukeeverktyg (M18) juli 2014 och har inte lyckats mörda något batteri eller verktyg ännu.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Stort tack för genomgången! Det verkar dock ta hela hösten (3-7 arbetsdagar) att få leverans från Toolab.
Jag lider lite av att vilja köpa saker direkt och få leverans senast när jag har bestämt mig.
12V-varianten försvinner från Toolabs hemsida när man klickar i borstlös.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag beställde en 12V från "Verktygsproffsen". De har bett Postnord hämta den idag så vi får väl se hur länge det dröjer och om den kommer fram alls. Snikade på batteristorleken, det är ju inte julafton riktigt än.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Snedstreckad ekstyltmal är min bästa gissning efter utökat sökande, tydligen inget skadedjur för oss direkt men ska gå bra att mörda med vanlig insektsspray och/eller dammsugaren.

snedstreckad-ekstyltmal-vuxen-ae.jpg

https://artfakta.se/naturvard/taxon/acrocercops-brongniardellus-214057

Häftigt !
Vad betyder det att Snedstreckad ekstyltmal är Rödlistad ! ?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Eftersom jag är en outbildad hobby konstruktör som ofta kör på en mångårig känsla att detta håller, men nu funderar jag på att bygga en skogs kran modell movi.
Till fyrhjuling.

Frågan är om man minskar lyftkraften 4,5 meter ut från 300 kg till 100 kg kan man rakt av dimensionera ned materialet i kranarmen med 50%?

Ex. RHS rör 80*80*6 lyfter 300. Håller då 40*40*3 för 100 kg. :va

Vet ingen blir det som vanligt trial and eror. :D

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur applicerar man enklast o bäst såna här "grips" på tanksidorna?
Tank grips.jpg

Jag förstår att rengöra och avfetta tankytorna, men klistrar man först den dubbelhäftande tejpen på tanken eller på gummigripsen? Valfritt förstås, men finns det någon som erfarit bättre/sämre med ena eller andra metoden?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom jag är en outbildad hobby konstruktör som ofta kör på en mångårig känsla att detta håller, men nu funderar jag på att bygga en skogs kran modell movi.
Till fyrhjuling.

Frågan är om man minskar lyftkraften 4,5 meter ut från 300 kg till 100 kg kan man rakt av dimensionera ned materialet i kranarmen med 50%?

Ex. RHS rör 80*80*6 lyfter 300. Håller då 40*40*3 för 100 kg. :va

Vet ingen blir det som vanligt trial and eror. :D

Styvheten ökar i kubik med höjden så det snabba svaret är nej, det kommer inte hålla för 100 kg.

Formeln för din styvheten på din balk ser ut så här, med versaler för utvändiga mått och gemener för invändigt mått

Ix =(B*H^3)12 - (b*h^3)/12

Med siffror för den grova balken

Ix = (80*80^3)/12 - (74*74^3)/12 = 914000 mm^4

Du söker alltså en balk Ix på minst 305000 mm^4

Hittar du en balk som är 60x60x5 så blir siffrorna

Ix = (60*60^3)/12 - (55*55^3)/12 = 317000 mm^4

Och du är hemma.

EDIT
Nu har jag iofs försummat balkens egenvikt och den blir ganska väsentlig i det här fallet. Så kanske rent av 40-balken håller. Men min kafferast är över.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Styvheten ökar i kubik med höjden så det snabba svaret är nej, det kommer inte hålla för 100 kg.

Formeln för din styvheten på din balk ser ut så här, med versaler för utvändiga mått och gemener för invändigt mått

Ix =(B*H^3)12 - (b*h^3)/12

Med siffror för den grova balken

Ix = (80*80^3)/12 - (74*74^3)/12 = 914000 mm^4

Du söker alltså en balk Ix på minst 305000 mm^4

Hittar du en balk som är 60x60x5 så blir siffrorna

Ix = (60*60^3)/12 - (55*55^3)/12 = 317000 mm^4

Och du är hemma.

EDIT
Nu har jag iofs försummat balkens egenvikt och den blir ganska väsentlig i det här fallet. Så kanske rent av 40-balken håller. Men min kafferast är över.

Oj nu är det en kopia av Movi kranen som jag skall bygga så det är ju igentligen 2 flexibla trianglar som lyfter.. Så då utgår jag från att 50*50*3 kommer att hålla.

Del ligger 2 st RHS ovanför varandra och det undre borde ta tryck o det övre tar således drag..

Alltid lika imponerad över all kunskap på detta forumet.

Mvh

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nackdelen med "kepsflärp" är att det är svårare att se polishelikoptern.

Dom brukar väl komma bakifrån ? Just därför ?

Liftade för många år sedan från Malmö till Stockholm.
Förarens uppdrag till mig var att ligga i baksätet och kolla bakåt / uppåt efter helikoptrar.
Framåt kollade han själv.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...