Hur har ingen myndighet/branschmänniskor reagerat på "maxåldern" på bilbarnstolar?
"Stolen slits... Fästanordningen håller inte... Hård belastning..." skriver tillverkarna!? Inte för sjutton vågar jag lägga räkan i en bilbarnstol som bara håller sju år!? Så dåligt kan inte en säkerhetsgrej vara konstruerad. Jag köper inte att de skulle vara så dåliga, men tillverkarna är sluga och utnyttjar nyblivna föräldrars samvete för att få sälja mera.
Absolut är det så, man måste även alltid köpa dom absolut dyraste babysakerna "För är inte ditt barn värt det allra bästa" och "Du kommer aldrig att förlåta dig själv för att du sparade ett par hundra på en billigare barnstol om du är med om en bilolycka"
Jag satt aldrig i barnstol och hade aldrig bilbälte under min uppväxt (trots att det blev lag på det 75, vi hade helt enkelt så gamla bilar att det ofta inte fanns bälten bak), vi krockade ett par gånger med bilar från 60 och 70 talet, voltade en Saab från 70 talet (då satt jag i skuffen på en potatissäck) och aldrig skadade jag mig.
Nuförtiden har bilar alla möjliga säkerhetssystem, ballonger som blåses upp när man krockar, och deformations zoner, men det är ändå dom sista 200:- på bilbarnsstolen som räddar livet?
Visst, jag skulle nog inte köpa det billigaste på Wish, men inte heller det dyraste på fina barn-butiken.
Häromdagen hörde jag en mamma förklara för en annan att alla barn som ligger i vagnar utan buggabo's speciella fjädring växer upp med ryggproblem, buggaboo fanns inte för 15 år sedan, så alla människor äldre än så har således obotliga ryggproblem från barndomen...