Frågor man vågar ställa

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
tänkte spejsa till julen med en kalkon istället för skinka !? :dummer

..två frågor som passar perfekt på ett MC forum då..

1 vars i göteborgsområdet får man tag i en kalkon?
2 hur sjutton ska man tillaga den? (obs endast ett vanligt svensson-kök står till förfogande)

Vi äter alltid kalkon omkring jul. Kan vara före som i år eller efter jul som för oss är lika vanligt. Såvida du inte skall ha tag på en levande kalkon har tex Lidl det. Gissar att de flesta kedjorna har det.

Levande kalkon får man söka hos bönderna. Men där kan jag varna. Kalkoner är blodtörstiga stora monster som anfallar allt och alla vid minsta chans...

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton

2 hur sjutton ska man tillaga den? (obs endast ett vanligt svensson-kök står till förfogande)
Finns gårdsförsäljning av kalkon här uppe i bohuslän vet jag.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

På kontrakt i USA 98-02 blev jag hembjuden till en familj över Thanksgiving. Som någon skrev angående värphöna - köttet är torrt, segt och smakar noll. Det obligatoriska tillbehöret tranbärssås är det enda som smakar. Vad kan man jämföra det med, seg höna med lingonsylt. Mjä...

Prova ungstekt hare med brunsås eller kokad kanin (eller kyckling) med citronsås istället om du vill ha ombyte. Kokpotäter ett måste - och man måste mosa dem i såsen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Här på byn brukar Coop ha kalkon så det skulle förvåna mig om det inte finns på större coop-butiker i Göteborg.

Jag har ätit både god kalkon och torr trist smaklös som GuW beskriver. Det handlar antagligen om tillagning och kryddning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har ätit både god kalkon och torr trist smaklös som GuW beskriver. Det handlar antagligen om tillagning och kryddning.

Jag går så långt som att erkänna att jag har ätit bättre och sämre kalkon, men ingen var speciellt god i sig.

Den vi åt "hemma" var faktiskt en av dom bättre, förmodligen för att den östs med större kärlek, den vi åt på den fina restaurangen var ungefär lika bra, men dom vi åt på andra restaurangerna och hemma hos annat folk hörde till dom tristare.

Jag tror att det är samma problem som med vanlig hel kyckling, bröstköttet, eller egentligen alla bitar med lite tjocklek får aldrig någon smak.
Men på en kalkon är alla bitar tjocka...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Som litet barn fick man ju alltid potatisen mosad med såsen, men sen när man blev någonstans runt fem bast så skulle man "äta fint" och då var det inte längre acceptbelt att mosa potatisen i såsen.

Jag hade dock en klok farmor som alltid sa att "Hemma hos mig får man mosa potatisen i såsen"
Det smittade av sig på mina föräldrar som också sa så...
Jag fortsatte med den traditionen.
Häromdagen hörde jag mina barn säga det av slentrian till sina barn.

Vem f-n tyckte att det var bättre att man satt och jagade runt såsen med en potatisbit utan att få upp den från tallriken?
Heck, är såsen riktigt god brukar jag ursäkt mig med att jag har lite franska influenser, och torka upp såsen med en bit bröd...

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tja, smaken är som baken...
Jag skulle rekomendera att ha det som en extra rätt första året, man kan kanske köpa en halv kalkon?

Ska jag beskriva smaken så är det som att äta ångkokt gammal värphöna...
(nu kanske jag avslöjar hur jävla gammal jag är, men vi fick det ofta på skolan, uttjänta värphöns kostar ingenting, ofta så kastas dom bort, men skolan såg det som billig mat)
Dvs smakar inte mycket i sig, köttet är trådigt och torrt.
All kryddning stannar i skinnet, och det äter dom flesta inte.

Som sagt, med smakrika såser och tillbehör går det väl an.

Gör en traditionell julskinka också, samt övrig julmat, så ser du ju om kalkonen blir en favorit.

Håller med. Torrt och tråkigt. Måste dränkas i sås och tranbärssylt (?) för att vara ätbart.

Det bästa är väl tryptophanöverdosen som landar en i soffan resten av dagen.

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Det finns två sorters människor. De som mosar potatisen i såsen och de som inte gör det.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Den tredje sortens människor skulle kunna vara de som helt enkelt inte äter potatis? Men sådana gökar kanske inte existerar?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den tredje sortens människor skulle kunna vara de som helt enkelt inte äter potatis? Men sådana gökar kanske inte existerar?

Ja, alltså jag äter ju inte makaroner till inlagd sill, men i övrigt är jag sparsam med potatis...

Hela min uppväxt åts det potatis till 90% av måltiderna och speciellt på skolan, alla minns vi väl den fruktansvärt vidriga skolpotatisen...
Någon billig, snabbväxande, mjölig sort, som sedan underkokades för att varmhållas med ånga hela dagen.
Jag fick helt enkelt nog...

Jag äter potatis när det serveras någonstans, och det kan till och med vara gott ibland, men det är bara utfyllnad.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, alltså jag äter ju inte makaroner till inlagd sill, men i övrigt är jag sparsam med potatis...

Hela min uppväxt åts det potatis till 90% av måltiderna och speciellt på skolan, alla minns vi väl den fruktansvärt vidriga skolpotatisen...
Någon billig, snabbväxande, mjölig sort, som sedan underkokades för att varmhållas med ånga hela dagen.
Jag fick helt enkelt nog...

Jag äter potatis när det serveras någonstans, och det kan till och med vara gott ibland, men det är bara utfyllnad.

Delikatesspotatis tror jag det brukar stå på påsen sambon köper de få gånger vi äter. Den är riktigt god men dyrt kilopris.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Stekta kycklingbröst marinerade i Mrs Chengs Soja är svårt att misslyckas med. Råstekt potatis och bea.

Ja, jag den potatis jag äter är ju ofta i form av klyftpotatis, mos, strips eller chips.

Men just den kokta, som man kan mosa i såsen, den blir det inte mycket av...

Vi odlade våran egen potatis när jag var barn, det var nog åtskilliga hundra kilo om året, nu kanske jag kokar ett kilo i månaden

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Potatismos med smör och grädde är svårt att inte tycka om.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Kalkon är lite marigt kan även jag tycka. Men som nämnts att bomba den med smör under skinnet, fyll den invändigt med vad mantycker om och ös, ös, ös den hela tiden. Tillaga på svag värme till tjockaste delen är ca 68 grader.

Låt vila. Skär sedan upp den i tunna skivor. Massvis av sås självklart. - Vi gillar det i vår familj ivf.

Torrt blir det ju endast om man skär tjocka skosulor till bitar.

Men om det blir så särdeles annorlunda än en kyckling tillagad på samma vis vete sjutton. Mera grejen att man träffas och gör något tillsammans som tar sin tid sas.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år