Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
potatis är underskattat

I vilken form?

Chips är jäkligt gott, och som markutfyllnad kanske potatis funkar, men kokt potatis är klart överskattat...

Det finns en potatissort jag saknar, den kallas lokalt för "finnrödern" för sitt rödaktiga skal.
Ryktet säger att den kom med finska krigsflyktingar till Sverige, och blev populär här uppe för att den var oerhört tålig mot frost och andra dåliga förhållanden.

Vi odlade den som barn, men i många år gick den inte att få tag på, mina föräldrar har dock fått tag på den igen och odlat upp så det finns sättpotatis för framtiden.
Jag kan tänka mig att anlägga ett litet potatisland enbart för att hålla liv i den sorten.

Smakmässigt, tja, den smakar potatis, fast lite annorlunda...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag behöver slipa ytor på en kvartskristall som jag har kapat lite i. Var hittar jag slipmaterial som inte havererar direkt? Jag vill ha ytan genomlyslig.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Varför tar alltid batteriet på brandvarnaren slut och den börjar varna mitt i natten? Varför aldrig när man är vaken?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Varför tar alltid batteriet på brandvarnaren slut och den börjar varna mitt i natten? Varför aldrig när man är vaken?

Min började pipa för typ en vecka sedan när jag var vaken. Kanske bara du som har en elak brandvarnare?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kikar på utrustning för hårdlödning och tycker alltid det är ett straff med gas.. Därför jag försöker bli världsmästare med pinne ;) Har förvisso egen induktionsvärmare men vet inte om den räcker till i alla lägen. Ex. koppar som jag inte trodde gick att värma nämnvärt med induktion men nu sett att det gör, med 10kw går det fort, sett 5kw vilket verkar fungera men långsamt men jag har bara 4kw.

Hur som så kostar brännbar gas inte så farligt men att betala lika mycket för luft känns sådär. Då är frågan om det lika gärna fungerar med tryckluft som en syrgastub? Alltså att tillsätta syre ökar förbränningstemperaturen antar jag grundat på att hårdlödningsset säljs antingen med enbart brännbar gas á 800°C eller med syre och 1250°C (flamtemp är högre för båda).

Säg då att man köper ett kit för 2-gas och när syrgastuben tar slut kopplar man in den anslutningen på tryckluft istället med lämplig manometer (trial & error) = kommer det att fungera? Om det sänker till ex 1000°C gör mig ingenting då inget lod jag kommer använda kräver högre temp än så men skickar man in massa orenheter med detta tillvägagångset som gör en sämre lödninge eller..?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kikar på utrustning för hårdlödning och tycker alltid det är ett straff med gas.. Därför jag försöker bli världsmästare med pinne ;) Har förvisso egen induktionsvärmare men vet inte om den räcker till i alla lägen. Ex. koppar som jag inte trodde gick att värma nämnvärt med induktion men nu sett att det gör, med 10kw går det fort, sett 5kw vilket verkar fungera men långsamt men jag har bara 4kw.

Hur som så kostar brännbar gas inte så farligt men att betala lika mycket för luft känns sådär. Då är frågan om det lika gärna fungerar med tryckluft som en syrgastub? Alltså att tillsätta syre ökar förbränningstemperaturen antar jag grundat på att hårdlödningsset säljs antingen med enbart brännbar gas á 800°C eller med syre och 1250°C (flamtemp är högre för båda).

Säg då att man köper ett kit för 2-gas och när syrgastuben tar slut kopplar man in den anslutningen på tryckluft istället med lämplig manometer (trial & error) = kommer det att fungera? Om det sänker till ex 1000°C gör mig ingenting då inget lod jag kommer använda kräver högre temp än så men skickar man in massa orenheter med detta tillvägagångset som gör en sämre lödninge eller..?

Luften innehåller ju en massa kvävgas som kommer göra att du inte kan få upp samma temperatur.
Sen vågar jag inte svara på om det går att höja temperaturen med hjälp av tryckluft, kanske man kan förbättra förbränningen en aning men jag skulle tror det är ganska marginellt.

Kvävgasen liksom alla andra inerta gaser kan ses som en bulkmassa som också värms upp av syret och den brännbara gasen och därmed kan man inte få upp samma temperatur. Mer gas delar på samma mängd energi.

Sen har ju olika gaser olika förbränningstemperatur så det är ju möjligt att det finns någon gas som möjliggör högre temperatur.
Eller någon slags förvärmning av tryckluften skulle nog kunna höja tempen några grader. Men värm för sjutton inte trycktanken.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju mängden Syre i procent som avgör förbränningens temperatur, blåser du in tryckluft ökar IOFS mängden syre, men den ökar inte procentuellt eftersom du blåser in annat också.

En liten temperaturökning kanske det blir, men förmodligen sotar det satan och du blåser bort värme samtidigt.

I det militära provade vi att dra ut choken på bogsertrucken och ge den en dush syre från tub direkt i luftburken, det är nog ett ganska säkert sätt att smälta kolvarna på :D
Bogsertrucken överlevde dock allt vi hittade på med den.
Den hade en B18 och polaren tog hem toppen över helgen och planade den så vi fick lägga extra brickor under toppbultarna, sedan spikade den på allt utom flygsoppa (vi hade ju lämpligt nog flygvapnets enda kolvmotorplan i vår hangar, så vi hade tillgång till soppa, även till lumparbilen som stod utanför staketet som också hade en B18 med planad topp)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Bränna får det bli, testade induktion vilket gick bra med tom hylsa och kopparlod där smältan ändå såg trovärdig ut. Knåpa till kopparstång och nu vägrade det bli tillräckligt varmt, tomhylsan hade blivit glödande så det var en enkel måttstock men nu med mer material gick det inte och tillslut kändes det som jag skulle elda upp handtaget på induktionsvärmaren istället och fick ge upp.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Kan det vara så att Stefan Löfven, Morgan Johansson, Lena Hallengren, Magdalena Andersson och Dan Eliasson inte fick SMSet !?...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan det vara så att Stefan Löfven, Morgan Johansson, Lena Hallengren, Magdalena Andersson och Dan Eliasson inte fick SMSet !?...

Jag har bara hört vad Svetsarn och Morgan gjort, Dan åkte väl utomlands innan jul? (men kanske efter SMS'et som han inte fick, det är ju svårt att boka rum och läsa SMS)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har bara hört vad Svetsarn och Morgan gjort, Dan åkte väl utomlands innan jul? (men kanske efter SMS'et som han inte fick, det är ju svårt att boka rum och läsa SMS)

Lena Hallengren har också varit i ett köpcentrum och shoppat.
Magdalena Andersson har varit i Sälen och åkt (samt hyrt) skidor.
Dan Eliasson åkte till Kanarieöarna, tyvärr reste han tillbaka också.

.

Senaste nytt och det kanske roligaste än så länge är att Lena Hallengrens pressekreterare (Sofia Brändström) med sträng ton meddelar att en moderat politiker m.fl. (citat) "sprider en mycket oseriös artikel om att Lena Hallengren sågs i ett köpcentrum i Kalmar den 28 dec. Det är inte ens möjligt, för då var hon i Stockholm och höll presskonferens om pandemilagstiftning."

Väldigt snabbt konstaterade många att hennes usla försök handlar om att artikeln skrivit ut FEL DATUM, det var den 23'e och inte den 28'e som Lena Hallengren faktiskt var inne på ett köpcentra och shoppade...

Hur lågt kan man sjunka?
Hur rutten syn måste man ha på sin väljare och medborgare för att tro att ett sådant försvarstal är lämpligt?...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hata dator..

Ok, skaffade en Samsung T7 (extern) till sambons dator för det var bokstavligen kört att uppdatera OS utan att ha ihjäl filer som ska sparas. Typ så, det är en Mac MBP 2013 och jag har formaterat diskar förr men nu blev jag lite kluven här..

Det finns specifikt program för denna SSD och då till Mac, Win eller Android. Fine laddade ner och installera, begrep det inte mycket mer än att det gick att sätta lösenord och byta namn om man så ville. Satte lösen men sen verkar det inte gå att göra så mycket mer?

Tänkte mest att det skulle vara i denna vy/program som man flytta över filer men verkar inte så.. Ändå fanns alternativet att fortsätta utan lösenord och vad skulle programmet vara till då?

Hur gör man? Om jag formaterar och partionerar så inte fan lär Mac ha något alt. för Android? Säg att jag vill ha 80% Mac, 10% Win och 10% Android, hur gör jag då och måste jag formatera.. fortfarande?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kan man betta på att sillmjölkeoppositionen kommer att lägga sig platt i pandemilagstiftningsfrågan?

Fattar de inte vad det innebär att ge sossar oinskränkt makt? Tror den kommer tillbaka? Tror de att det kommer stanna vid detta?

Vågar man ställa frågor som dessa?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...