Frågor man vågar ställa

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Kan lägga en blänkare på min fråga.
Ska plocka bort ett gammalt staket på befintlig mur. Det gamla staketet har nergjutna stolpar alá stål-rör som måste bort (fel cc-mått, för låga, för rostiga). Det nya tänkte jag ska sitta med stolpskor som limmas/skruvas fast.
Hur opererar jag snyggast/bäst bort de befintliga rören? Kapa av med vinkelslip är ju enkelt, men rören i sig är halv-genomrostade och fyllda med vatten. Hur får man enklast bort vattnet, och vad fyller man igen hålen med?

Grovdammsugare för vattnet och LECA-kulor eller annat fylle upp till 5cm till toppen för att sen avsluta med betong som du köper på säck.
Enklaste sättet och duger utmärkt.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Grovdammsugare för vattnet och LECA-kulor eller annat fylle upp till 5cm till toppen för att sen avsluta med betong som du köper på säck.
Enklaste sättet och duger utmärkt.
Det lät inte som en dum idé alls! Har ingen grovdammsugare som klarar vatten, men däremot en ask-sug som borde fungera ypperligt för det användningsområdet. Tackar mucho!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det lät inte som en dum idé alls! Har ingen grovdammsugare som klarar vatten, men däremot en ask-sug som borde fungera ypperligt för det användningsområdet. Tackar mucho!

Annars fungerar det ju så att om du fyller röret med annat trängs ju vattnet upp.

Kapa ett hål i röret där du tänkt kapa av det, låt mesta möjliga vatten rinna ut, kapa, fyll med valfritt material och viola, du är Bobs brorson...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hårdlödning återigen..

Igår höll jag på att tappa det när lodhelvetet inte ville smälta, har en mixgas/syrebrännare som räcker till alla gånger men tycker syre är för dyrt att lattja runt med. Alltså specifika ändamål, fine och då kommer det att räcka länge men när man labbar runt lite så ja.. då ska det vara billigare. Väldigt vass och fin låga med syre också så det är ju bra när det behövs.

Köpte ett till handtag med medföljande mixgas som jag tyckte verka klenare enl. procenten vilket den också var, koppar var lögn och silver närapå. Hepp, kopplade i mixgasen från den andra vilket fungerade knappt och tiden som det tar att värma fram ens en kallödning blir dyrt i längden.

Gasolflaska/propan 95% (tror jag), är en sådan brännare ett bra alternativ för högre värme? Förstår att lågan är lite grov men just nu vill jag ha värme, billigt.

Denna specar arbetstemp på 800°C, precis som mixgasbrännaren men 24mm munstycke istället för 20mm på denna för gasol. Någon med erfarenhet? Kopparlodet specar 730°C.

DV_8_0922350_01_4c_DE_20141008080330.jpg

DV_8_0922350_02_4c_DE_20150731180052.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Fungerade.

Var tvungen att ha en adapter, se ovan, mellan regulator och slang som f.ö. kallas för slangbrottssäkring.. gissa vilken som läckte. Närapå den enda anslutningen jag själv inte skruvat ihop och klockan var för mycket för att reklamera, hade en burk Loctite VVS så jag skruva efter att ha klurat ut hur jag skulle hålla emot och att den inte var felgängad. Det fanns en grön snutt från någon kemikalie på gängorna men inget hela vägen runt så förmodar ett försök till låsning och inte tätning. Plong, pling, tappa tappa lät det när jag lyckats lossa skiten.. fisken! Där stod jag med en tvådelad mackapär, något som liknade en kolv med gummitätning i ena änden samt en fjäder. Tyckte det lät som en sak till for iväg men efter erfaret letande gav jag upp. Hm.. åt vilket håll ska tätningen vara åt tro? 50/50 så jag vände den åt något håll, i med fjädern i hålet på kolven, Loctite och skruva ihop. Fungerade och blev tätt men jag reklamerar den imorrn ändå (så jag kan göra om proceduren men då se hur delarna ska sitta).

Kopparlodet (CFH) är dock bra tungjobbat, hade plockat upp en förpackning från Jula med något lägre angiven temp samt bra omdömen och det var mycket trevligare att jobba med.

Snart är konstverket klart, sen behöver jag bara en halvstor plastlåda och någon lättare syra för att få kopparen ren från fluss och oxid, om någon besitter ett bra och lättillgänligt recept så är jag all öron.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
På 80-talet var jag kassör i en förening. Vi hade något system som jag lärde mig grunderna för bokföring på. Har googlat men hittar inget, det var en huvudbok, sedan vaje konto hade ett kontokort som man sedan med hjälp av en speciell platta fäste tillsammans med huvudboken och karbonpapper och förde in uppgifterna. Påminde om masochist har jag för mig, vi skojade att man var tvungen att vara det för att kunna ställa upp.
Någon som vet?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vad heter det här och var kan man köpa dylika saker? Ca 60 mm lång, invändig gänga på ena sidan. 10 mm tjock.

20210214_142913_small.jpg20210214_142920_small.jpg

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Njae, inte direkt. Britax Smile 3. Kunde vara bra om nu inte axeln/skruven gifter sig med varann. Helt jävla omöjlig att få isär. I mina ögon undrar jag hur det kan slå att ha lufthjul på en barnvagn (dottern med vårt barnbarn) och när man ska laga en punktering så måste axeln bort. Och det sker bara med våld som det ser ut just nu. Dessutom ska hela framhjulet med fäste gå att ta bort, men den mekanismen har också låst sig. När de pratade med affären de köpt den i "Har ni haft den inne på service?". :fakta Men vafan, det är en barnvagn...

Bild lånad från https://ombarnvagnar.com/2019/10/britax-smile-iii/

Britax-Smile-3-lufthjul-hjul.jpg

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Färg på motorcyklar, finns det något MC-fabrikat och modell som har något liknande Renault Flaming Red (kod B76)? Funderar på att lacka om en av Firebird'arna och Banditerna. Hiskeligt snygg färg i solljus.
paint-codes-header.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Njae, inte direkt. Britax Smile 3. Kunde vara bra om nu inte axeln/skruven gifter sig med varann. Helt jävla omöjlig att få isär. I mina ögon undrar jag hur det kan slå att ha lufthjul på en barnvagn (dottern med vårt barnbarn) och när man ska laga en punktering så måste axeln bort. Och det sker bara med våld som det ser ut just nu. Dessutom ska hela framhjulet med fäste gå att ta bort, men den mekanismen har också låst sig. När de pratade med affären de köpt den i "Har ni haft den inne på service?". :fakta Men vafan, det är en barnvagn...

Jag såg till att få extra breda, solida hjul, med en smalare, hård rullvalk i slitytan på våran barnvagn.

På hårt underlag rullade den lätt på den hårda rullvalken i mitten av däcket (var kanske en halv cm bred och stack upp några mm ovanför resten av slitytan), det fanns fan ingen vagn som rullade lättare inne på affärerna och var lika lättstyrd.
På mjukt underlag rullade den på den breda slitbanan, och på två ungar hade vi exakt 0 problem med hjulen.

I övrigt gick ju annat sönder på barnvagnen i vanlig ordning, nitar som skulle hålla ihop rörliga förband som var gjorda av aluminium med hårdhetsgrad brie-ost osv...
Dom byttes löpande till skuvar med låsmutter av normal 8.8 kvalitet...

Vi hade aldrig barnvagnen inne på service.

lenlil

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2016
Hoj
Triumph Bonneville
Jag såg till att få extra breda, solida hjul, med en smalare, hård rullvalk i slitytan på våran barnvagn.

På hårt underlag rullade den lätt på den hårda rullvalken i mitten av däcket (var kanske en halv cm bred och stack upp några mm ovanför resten av slitytan), det fanns fan ingen vagn som rullade lättare inne på affärerna och var lika lättstyrd.
På mjukt underlag rullade den på den breda slitbanan, och på två ungar hade vi exakt 0 problem med hjulen.

I övrigt gick ju annat sönder på barnvagnen i vanlig ordning, nitar som skulle hålla ihop rörliga förband som var gjorda av aluminium med hårdhetsgrad brie-ost osv...
Dom byttes löpande till skuvar med låsmutter av normal 8.8 kvalitet...

Vi hade aldrig barnvagnen inne på service.
Nä du servade den själv.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nä du servade den själv.
Nja, jag lagade den, vid behov, och knappt det.
Jag smorde förvisso upp axeltapparna när vi köpte den, då jag insåg att den gick in i bilen utan att ta av hjulen, medans våra bekanta som köpte en likadan vagn vägrade ta bort hatthyllan i bilen så dom tog av och på hjulen hela tiden, dom torkade bort det lilla fett som var på från fabrik för att inte fläcka ned mattan i bilen och för att inte smuts skulle fastna i fettet.

Båda vagnarnas hjul höll 2 barn utan problem, och då var det kombivagnar med olika insatser så chassiet användes från dom skulle hem från BB tills ungarna var för stora för att åka vagn.

Jag ser fortfarande inga fördelar mad luftfyllda däck på en barnvagn.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Angående barnvagnar, och även bilbarnstolar och annat dylikt, så undrar jag vad det är för universalpucko som hittat på att det skall vara (minst) två knappar /reglage som skall aktiveras simultant för alla funktioner, lossa delar, justera handtag, sittpositioner, allt egentligen.

Två fria händer är ju precis exakt vad man aldrig någonsin har när man släpar på en unge!

Vår emmaljunga har någon härrejössesspärr där man skall ha tre(!) händer för att fälla ihop den, tex för att få in aset i bilen eller så.

Vilket medför att den dagliga rutinen innehåller att stå barfota på ett ben balanserande utanför blöjbutiken i snöstorm - 22 med ungen som turban och försöka göra lös en fjäderbelastad hakdjävul med lilltån samtidigt som man försöker fånga en fallande napp med rövaskåran....

Kanske detta hör hemma i förbannat - tråden istället? :va

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Var köper man argonslang på metervara över disk i Stockholm/Uppsala typ?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år