Frågor man vågar ställa

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Hörlurar, trådlösa med blåtand, både med sladd emellan eller som "air pods" :
Varför, med all teknik och att det gjorts hörlurar de senaste 20 åren, verkar inte ens hörlurar för 700kr funka och får då dåliga recensioner? Testade att kolla elgiganten och Kjell och Co för att ha trådlösa som ett komplement, inte för vardagen.
Finns dessutom 328 st olika, vilken djungel... Suck

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det var vad jag också suckade för ett år sedan. Mina Sony WH-1000XM3 köptes för 3,300 men kostar nu bara 2,300 då WH-1000XM4 har släppts. Sonys eller Bose QuietComfort 35 II för 2,200 är de som gäller om bra ljud för pengarna är det som gäller. Har hopers olika AKG på hyllan upp till 2,000 men de är i en helt annan sämre klass trots sitt anrika namn.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har Sony WH-H900N och tycker dom är jäkligt prisvärda.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Det var vad jag också suckade för ett år sedan. Mina Sony WH-1000XM3 köptes för 3,300 men kostar nu bara 2,300 då WH-1000XM4 har släppts. Sonys eller Bose QuietComfort 35 II för 2,200 är de som gäller om bra ljud för pengarna är det som gäller. Har hopers olika AKG på hyllan upp till 2,000 men de är i en helt annan sämre klass trots sitt anrika namn.
Ändå en del pengar för hörlurar, och när ni pratar on ear så borde det verkligen finnas plats att utnyttja teknik.
Det är som att trots sin kunskap inte tillverkar FÖR bra prylar, alltför att du ska köpa nytt snart igen.
Jag letar in-ear med blåtand, men knappt sett något par under 1000 som verkar ha ok batteri, bra ljud, fungerande mick...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag letar in-ear med blåtand, men knappt sett något par under 1000 som verkar ha ok batteri, bra ljud, fungerande mick...
Som du skrev, det fungerar ju inte att testa över 300 olika fabrikat och modeller så man lär kika på tester och omdömen. Grejen med ljud är ju att det är lika subjektivt som färgen på ens motorcykel. Det är därför alla mina hojar är röda (och bilar), för att den färgen är snyggast, precis som Ducati och Ferrari tycker. ?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Är en sån här taklampa värd cash?

Fan va mycket skit farsan har när han skall flytta in på russinkorridoren...

Bifogat

• 20210218_075153.jpg
    20210218_075153.jpg
    4.2 MB · Visningar: 21
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Finns det något platt glas/lins? som förvränger 90 grader och vad heter det i sådant fall? En inbyggnadshäll som skulle göra sig bättre liggande än stående men så var det displayen, också. Skruvade isär för att om det gick att justera fysiskt men ledtramset är monterat direkt på kretskort och även om jag skulle vara ninja på att löda så passar dom naturligtvis bara i ett läge på kortet.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Någon som vet ett bra ställe/firma som det går att beställa mycket mycket prisvärda, mätarskåp och säkringsskåp någonstans? Skall montera detta ute på ön innan vattenfall kommer ut med sladden till sitt säkringsskåp tänkte att lyckas hamna under 200K installerat och klart i sommarstugan?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Någon som vet ett bra ställe/firma som det går att beställa mycket mycket prisvärda, mätarskåp och säkringsskåp någonstans? Skall montera detta ute på ön innan vattenfall kommer ut med sladden till sitt säkringsskåp tänkte att lyckas hamna under 200K installerat och klart i sommarstugan?
Skåp har jag inte koll på men bra och billiga komponenter kan man eventuellt hitta här: https://www.energibutiken.se/sv/
Edit: Sån här du menar? https://www.jula.se/catalog/el-och-...n/elcentraler/kapslingar/normkapsling-402336/

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Finns det något platt glas/lins? som förvränger 90 grader och vad heter det i sådant fall? En inbyggnadshäll som skulle göra sig bättre liggande än stående men så var det displayen, också. Skruvade isär för att om det gick att justera fysiskt men ledtramset är monterat direkt på kretskort och även om jag skulle vara ninja på att löda så passar dom naturligtvis bara i ett läge på kortet.
Borde väl vara reflektor/prisma du är ute efter. Men om du ska bryta 90° kommer det ju bli upp-och-ner alternativt bakvänt beroende på hur det monteras/sitter. Om jag tänker rätt.
Enklast tror jag nog ändå att ninja loss med lödkolven och flytta upp/ut led'arna om det ser ut som jag tänker mig...
Har du bild på patienten så vi bättre kan förstå vad du vill uppnå?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Sökt ganska hårt efter rätt nomenklatur men inte hittat något tillräckligt tunt ämne så det är kanske fiktion att få fram lite enkelt sådär =)

20210402-151918.jpg

20210402-151927.jpg

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Sökt ganska hårt efter rätt nomenklatur men inte hittat något tillräckligt tunt ämne så det är kanske fiktion att få fram lite enkelt sådär =)

20210402-151918.jpg

20210402-151927.jpg
Verkar vara hyfsat enkelt att löda loss (mellan de diagonala stora plupparna på baksidan) och sen helt sonika montera led'arna var du vill och löda på med vanlig lågvoltskabel emellan.
Edit: Vill du sen vara jEtEhEfiG kan du ju byta färg också :crash
T.ex https://www.elfa.se/sv/optoelektron...mar/led-segmentdisplayer/c/cat-DNAV_PL_020302 eller https://www.electrokit.com/produkt-kategori/opto/display-led/gemensam-katod/

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jo precis det måste väl vara ett kryddmått extra men när man står där och ska såga tycker jag bara det var en förvirrvrängande anvisning = skriv de faktiska måtten punkt käft.

Typ =)

Tror inte jag är kirurg nog för den lödoperationen utan att ha något att öva/elda upp först så det får piffas till på något annat sätt, ändå.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin