Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tycker det fungera bra o skönt med något som vrålar på klåfinger, enda straffet var när man skramla med nyckeln för långsamt och blev utsedd till klåfinger själv :4skrika

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

nån som testat låset från Abus med larm.
Har flera och är nöjd. Den äldsta har jag haft så länge att jag behövt byta batteriet. Passar inte alla skivor men jag fick prova hos Mc-boden innan köp! :tummenupp

Men man måste vara snabb eftersom det är trångt på våra ISR-skivor... :rodnar

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Antar att det finns folk som håller på med VVS här. Har köpt mig Vatette väggbrickor som ska monteras i badrummet. Vet att man ska ha VVS-skruv, men vilken storlek passar bäst? Längden har jag koll på, den ska gå igenom plywooden bakom.

Finns ju 4.0, 5.0, 5.5 och 6.0 att välja på.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Antar att det finns folk som håller på med VVS här. Har köpt mig Vatette väggbrickor som ska monteras i badrummet. Vet att man ska ha VVS-skruv, men vilken storlek passar bäst? Längden har jag koll på, den ska gå igenom plywooden bakom.

Finns ju 4.0, 5.0, 5.5 och 6.0 att välja på.

Det viktigaste är att skruvskallen är lagom stor för hålet i brickan. Jag hade alltid en sorts skruv till nästan allt. Kommer inte ihåg om det är 5 eller 5.5 tjocka tror det är 5.5.
Du kan ha vilken som den ska bara hålla fast brickan mot väggen så ingen tyngd på skuven. Glöm inte silicone om du bryter tätskikt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

nån som testat låset från Abus med larm.
Testat ett Oxford med larm. En garagekompis hade ett sådant. Jag demonstrerade det för en bekant. Öppnade garagedörrarna. Ruckade lite på larmet. Det började "tjuta".
På trottoaren 5 meter bort gick folk förbi.
Ingen som gick förbi brydde sig ens om att vrida på huvudet för att kolla vad det var som "tjöt".
Att tala om 100dB utan tala om på vilket avstånd är ren marknadsföring och inget annat.

Men ta du och vänta på svar för någon som räddat hojen genom ljudet från larmet.
Jag tror mer på två eller tre, minst ett genom bakre kedjedrevet.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-las/skivbromslas-2000034293

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det viktigaste är att skruvskallen är lagom stor för hålet i brickan. Jag hade alltid en sorts skruv till nästan allt. Kommer inte ihåg om det är 5 eller 5.5 tjocka tror det är 5.5.
Du kan ha vilken som den ska bara hålla fast brickan mot väggen så ingen tyngd på skuven. Glöm inte silicone om du bryter tätskikt.
Som alltid är jag otydlig när jag frågar. Vilken av de har lagom storlek på skallen för Vatettes väggbrickor? Jag kan gå dit, ta en förpackning och bryta den, gå till skruvavdelningen och testa, men hoppades slippa det.
Vad gäller silikon vet jag det, och det är ganska svårt att inte bryta tätskiktet om man ska skruva i plywooden bakom.

Lite missvisande bild i monteringsanvisningen, har man säker vattenväggen så ska man bara borra genom yt och tätskikt. Kolla

1622790651147.png

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Testat ett Oxford med larm. En garagekompis hade ett sådant. Jag demonstrerade det för en bekant. Öppnade garagedörrarna. Ruckade lite på larmet. Det började "tjuta".
På trottoaren 5 meter bort gick folk förbi.
Ingen som gick förbi brydde sig ens om att vrida på huvudet för att kolla vad det var som "tjöt".
Att tala om 100dB utan tala om på vilket avstånd är ren marknadsföring och inget annat.

Men ta du och vänta på svar för någon som räddat hojen genom ljudet från larmet.
Jag tror mer på två eller tre, minst ett genom bakre kedjedrevet.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-las/skivbromslas-2000034293
Fördelen med larmat lås är att man räddar den dyra coolfiberframskärmen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fördelen med larmat lås är att man räddar den dyra coolfiberframskärmen.
Nu förstår jag iden bättre med larmat lås, tack ! :)

Jag löser det genom att alltid ställa hojen om den ska låsas med skivbromslås så hojen måste backas ut från parkeringen.
Och eftersom alla mina hojar saknat inbyggd backväxel så har det blivit backning för hand ut.
Och jag har upptäckt en del glömda skivbromslås. Av någon anledning aldrig glömt fram, bara bak.....?!?
Därför stor anhängare av två skivbromslås genom bakre kedjedrev.
Ett precis över svingen, ett precis under svingen för då kommer man inte ur fläcken innan låsen är bortplockade. Självklart är bulten genom kedjedrevet nerslipat till minsta längd för uppgiften.
För jag tycker bulten verkar onödigt lång på de här. Har inte så tjocka kedjedrev själv.

Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ja jag har åxå skadat framskärm pga eller tack vare ? för länge sen.
Men skillnad om börjar tjuta mitt på dagen i ett öppet garage. Bättre det tjuter mitt på natten eller kvällen i ett storbilsgarage?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Visade sig bli enkelt. Var in till Hornbach, gick till VVS-avdelningen och kollade, det visade sig att de hade VVS-skruvar i den gången. I flera olika längder, men gemensamt var att de var 5.5 grova. Och jag kollade när jag kom hema att de passade bra och det gjorde de.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad definierar ett äkta konstverk? Och varför defineras dessa verk som bedrägeri verk istället för konstverk skapade under pseudonym?

Kunderna gillar tydligen verken, dom är väl unika och inte massproducerade? Banksy är ju också ett pseudonym.
Är det för att dom skapats med photoshop istället för pensel som det helt plötsligt är bedrägeri? Det kan ju knappast vara för att konstnären verkat under pseudonym eller inte är känd i rätt kretsar?

Och om någon vill sälja en tavla från dessa konstnärer så är jag intresserad till rimligt pris. Hela historien om den lurade konstvärlden vill jag gärna ha på min vägg.

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Bilar: framlysena lyser alltid
Sen gammalt: "på importerade bilar behöver man vrida på lysena"
2021: nya bilar lyser INTE dagtid.

Sen när behövde inte bilarnas lysen lysa dagtid? :va

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Bilar: framlysena lyser alltid
Sen gammalt: "på importerade bilar behöver man vrida på lysena"
2021: nya bilar lyser INTE dagtid.

Sen när behövde inte bilarnas lysen lysa dagtid? :va
Bakljuslag har vi aldrig haft, även om det tidigare var självklart med tända bakljus och nu är alltså även halvljuslagen borta? :va

Men modärna bilar är smartare än en GPS- eller telefonpåverkad förare så bara skyltad hastighet inte överskrids uppnås Noll Vision! :tummenupp
Är man sedan självmordsbenägen och kör motorcykel så får man faktiskt skylla sig själv! :crash

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Bilar har precis som motorcyklar DRL tänt framtill. Har de inte det är något trasigt.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Ok, bak är jag helt säker på att flera nya bilar inte lyser, bara när de blinkar.
Men fram tycker jag mig sett flera som inte lyser heller, ska kolla mer noga!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO