Frågor man vågar ställa

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har en bunt dioder som dagtids körljus, DKL på bilarna och en av motorcyklarna. Blir det mörkt tänds halvljus och bakljus.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Så.. vad gör väletablerade give fakk of no one else återförsäljare, tillverkare, hantlangare av diverse begagnat skräp av skrotet dom betalar för?

I skrivande stund har vi reklam på forumet där man betalar för inbytesskrot i form av hjälm men även ex. Telia gör same same för beg mobiler.. i vad ligga affärsidén?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Handelsboden gav förr bort inbytta hjälmar till räddningstjänsten att öva på.
De flesta inbytederbjudanden är väl egentligen en maskerad rabatt som du kan få ändå utan inbyte.
Jag knappade in telefon och dator på två sådana kampanjer en gång och de 175:- min telefon var värd klarar jag mig utan.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jo jag har kanske också kvar min första Ericsson 198 eller vad det kan ha varit, kanske äldre modell men den skulle jag inte heller släppa för det skambudet.

..men om det skulle vara för en fin sak som räddningstjänsten kunde man väl skriva det för lite kudos, istället står det endast "för kassering" vilket även är ett omodernt uttryck kontra:

Återvinning

Certifierat återbruk enl. MP 2.0

Omanvändning till blomkuka, vi säljer även grönsaker

Specialdesignade gravstenar, vi har bomb-Olle i butiken som visningsex.

Nåt lurt är det ?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det har nog åtminstone i telefon & elektrokhandeln som huvudsakligt mål att få bort beg marknaden. Du riktar detta mot den som köper ny dyr telefon varje år eller så. Och istf sälja en telefon så säljer du en med lite rabatt, och så säljer du en ny billigare åt kunden som hade köpt den första kundens 1 generation gamla flaggskeppsmobil också.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Ang nya bilar och lysena: har tittat lite noggrannare och som ni nämner, bak lyser inte dagtid. Fram lyser, men inte de "vanliga" alltid utan några andra positionsljus som sitter lite varstans.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Drl - daytime running lights = en standard som fungerar bra dåligt i praktiken. Förekommer enklare varianter utan automatik men då blir det väl bara varselljus.

Drl i flesta fall styrs av en solsensor = inget solljus = halvljus och bakre p-ljus på, det starkare varselljuset minskar i styrka = krav eller släcks helt. Fungerar bra i tunnlar och verkligt mörker, fungerar dåligt i skymning, regn/regnstänk och dimma = solsensorn vet inte vad det är.

Resten som kör med släckta baklysen i ex. tunnlar eller mörker kör med ljusvredet på nollan med endast varselljus tända, fram alltså.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag har helt släckt både fram och bak i läget "auto" om det är ljust ute.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ja det finns nog den ena sämre varianten efter den andra + handhavande. Gissningsvis kör vissa med Auto på nollan istället för att radion säger att Auto är skit på trafiken och så kör dom mörkt ända tills dom knappt hittar hem o..
-Visst fan, lyset.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Finns massor av bilar som säljs utan automatik. När Berra köper en sån bil och han alltid haft halvljusautomatik och säljaren inte upplyser om det kommer han att klaga några år senare att halvljuset är dåligt, och han har kört utan lyse och svart baktill under den tiden...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Finns det radioapparater för att ansluta via trådlöst nätverk som inte kostar en tusenlapp? Jag hatar brusigt ljud och vill inte bara lyssna på musik.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Florera något youtubeklipp för ett gäng år sen som kanske grundade sig i en artikel eller bok ? och den lär ha hetat typ Hand of throttle eller något sånt, throttle var det iaf. Hittar f-n inte klippet, vill minnas att det fanns en bra slangenskola (den bakre) och nu har jag en fjunior på jobbet som vill lära sig skrubbsår så..

Någon som hittar på vida webben?

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Sommarlov för barn, nu lägger vi undan ekvationerna.

Men jag köpte frysta afrikanska (eller belgiska?) jordgubbar på Cooperativet.
Det står att det finska livsmedelsverket rekommenderar uppvärmning till 90 grader celsius före förtäring.

Vad tror SH om detta? Visst har finländarna fel? Visst kan jag bara låta dem tina över natten i kylen och sen sleva i mig dem via filmjölken? Jag kommer inte bli akutförgiftad.
:mattias

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Sommarlov för barn, nu lägger vi undan ekvationerna.

Men jag köpte frysta afrikanska (eller belgiska?) jordgubbar på Cooperativet.
Det står att det finska livsmedelsverket rekommenderar uppvärmning till 90 grader celsius före förtäring.

Vad tror SH om detta? Visst har finländarna fel? Visst kan jag bara låta dem tina över natten i kylen och sen sleva i mig dem via filmjölken? Jag kommer inte bli akutförgiftad.
:mattias
Fel och fel. Gissar att det är map parasiter(dvärgbandmasken har det ju tidigare varit en del tal om tex).

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...