Frågor man vågar ställa

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mobiltelefonen står inför dödens dörr.

Är det någon som har erfarenheter av Lenovo Legion phone duel / Asus ROG phone 3/5 ?

Egentligen är jag för gammal för fjortis-estetiken hos en "gaming" telefon, men mycket lagring och stort batteri för pengarna lockar. Hur är dem att leva med, användarvnligt?
Har varit nöjd med både Asos & Lenovos datorer, men det behöver ju inte betyda något.

Sedan jag köpte min första "smartphone" 2010, så har jag gått igenom 2st high-end Sony Xperia, som klarat 4-5 år vardera, den nuvarande har gått 4år 10 månader, men nu börjar åldern komma ikapp betteriet. Resterande månader har spritts ut ver en mängd andra märken, LG, Huawei, etc.
Så självklart skulle jag gå in för en ny Xperia, men dels verkar tillgången dålig, måste köpa via webhandel, vilket tack vare våra underbart kompetenta poltiker betyder dubbel moms, plus tullavgift. Och dels kostar en Xperia pro redan skrämmande nära en bruttomånadslön även innan man börjat med sådana dumheter.
Jag är också medveten om att de flesta prisar Samsung, men vi har sådana på jobbet, och jag blir inte riktigt vän med dem, inte att de är dåliga produkter, men jag vill inte ha en. De är alla android men UI är olika ändock och jag föredrar absolut användarvänligheten hos Xperia över Samsung och Huawei.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
MS office-paket.

Jag köpte för flera år sedan en bärbar dator där det ingick en kod för att registrera sig/ladda ner Office hem och student 2010. Svenskt tror jag, förpackningen talar svenska i varje fall.
Nu är den datorn borta, och den dator som används nu har blivit uppdaterad till win 10 (?), och sen ominstallerad.

Enligt MS hemsida finns det inte längre möjlighet att ladda ner office 2010 från dem, så vart hittar jag det istället, och så att man kan verifiera med min riktiga kod?

Redigering:
Systemkraven på baksidan av förpackningen:
Win XP med SP3 (endast 32-bitars operativsystem) win vista med SP1, Win 7, eller senare 32- eller 64- bitars OS.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Varför ska blekinge vara avstjälpningsplats för mediokra sossar?

Syftar på det här med landshövdingar. Senast Berit Andnor, nu Ulrica Messing.

Det här stödlänet har det besvärligt nog utan dessa.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
MS office-paket.

Jag köpte för flera år sedan en bärbar dator där det ingick en kod för att registrera sig/ladda ner Office hem och student 2010. Svenskt tror jag, förpackningen talar svenska i varje fall.
Nu är den datorn borta, och den dator som används nu har blivit uppdaterad till win 10 (?), och sen ominstallerad.

Enligt MS hemsida finns det inte längre möjlighet att ladda ner office 2010 från dem, så vart hittar jag det istället, och så att man kan verifiera med min riktiga kod?

Redigering:
Systemkraven på baksidan av förpackningen:
Win XP med SP3 (endast 32-bitars operativsystem) win vista med SP1, Win 7, eller senare 32- eller 64- bitars OS.
Samma bekymmer men äger cd skivan o original koden men mikrosoft påstår vid installation att jag inte äger programmet trots att jag har original skiva med kod samt kvittot på inköpet..

Men efter det har jag inte köpt någon mera mikrosoft produkt utan tuffar vidare tryggt utan vidrig reklam på mina xp PRO installerade datorer utan bekymmer

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon som har en bra tv-innohusantenn?
Kommer användas till boxer.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hur framför man till en kollega att hen stinker piss?
Fråga personen i fråga om denne är diabetiker. Vet man inte om att man har diabetes kan kroppen hamna i ketoacidos (som gör att man luktar apa/piss). Likaså om personen ifråga bantar för hårt då kroppen även då bildar ketoner. På så sätt kan man föra fram frågan om personens doftutsöndring.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hur framför man till en kollega att hen stinker piss?

Fråga personen i fråga om denne är diabetiker. Vet man inte om att man har diabetes kan kroppen hamna i ketoacidos (som gör att man luktar apa/piss). Likaså om personen ifråga bantar för hårt då kroppen även då bildar ketoner. På så sätt kan man föra fram frågan om personens doftutsöndring.
Prostatacancer och förlossningsskador kan göra att det blir problem med urinläckage. Inget de flesta stolt berättar för omgivningen, alla är inte alltid så förstående...
En kamrat fick sälja sin motorcykel eftersom tarmen tömdes när han kickade...

Men så här i Coronatider är det kanske ett sätt att få de som inte förstår att hålla tillräckligt avstånd! :tungan

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Prostatacancer och förlossningsskador kan göra att det blir problem med urinläckage. Inget de flesta stolt berättar för omgivningen, alla är inte alltid så förstående...
En kamrat fick sälja sin motorcykel eftersom tarmen tömdes när han kickade...

Men så här i Coronatider är det kanske ett sätt att få de som inte förstår att hålla tillräckligt avstånd! :tungan
Tror det är varken eller, men jag kan ju såklart ha fel.

"Fan, vad du stinker! Gå för helvete hem och duscha!"
Är det verkligen vad du skulle säga rakt i ansiktet på en kollega du respekterar och vill hålla ett fortsatt gott samarbete med?

Tror inte det är ketoacidos, det luktar annorlunda. Det här luktar som en rejäl skvätt piss hamnat i byxan och där fått torka in.

Vad jag inte fattar är varför kollegans familj inte säger något. De måste ju rimligen ha befunnit sej i samma rum någon gång efter jobbet och då inte kunnat undgå stanken.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad jag inte fattar är varför kollegans familj inte säger något.
För 35 år sedan var det en kollega som förmodligen hade fisit och lagt en olycka i kalsongerna och när vi nämnde att det luktade mysko var det en som försvann illa kvickt för att lite senare återkomma med en doft av nyplockad ros. Man behöver ju inte direkt säga "Haru skitit på dig?"

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Får man lite nyfiket undra vilken din arbetsplats är?
Eller i alla fall vilken typ av arbetsplats?
Jag arbetar med elektronikkomponenter. Självklart kan man inte säga så till alla, men med rätt tonfall ska det inte vara något problem. För nån vecka sen skickade jag följande mail till mina manliga kollegor.
Jag vet inte vem av herrarna som misslyckats kapitalt med att träffa toalettstolen där nere, men någon av er behöver ändra rutin vid toalettbesök och antagligen byta byxor också.
Sölar man ner halva golvet så torkar man väl upp efter sig?
Jag tycker det är illa när man lämnar ränder i stolen, men det där var grisigt värre.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Idag dök kollegan upp nyduschad och med rena kläder.
Välkommet, eftersom jag har inte tagit ett andetag på nära 2 dygn.
Helt fri från pisslukten blev jag dock inte, eftersom det fortfarande luktade av stolar där kollegan suttit.
Nåja det ger väl sej med tiden.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Helt fri från pisslukten blev jag dock inte, eftersom det fortfarande luktade av stolar där kollegan suttit.
Ammoniakdoften dröjer tyvärr kvar ett tag. Yes på en fuktad svamp. Värst är det med folk som har arbetsskor som luktar urban. Pudra innanmätet med bakpulver/bikarbonat eller frys in dem över natten, det dödar de flesta av de bakterier som orsakar doft som fransk ost. Det mesta av de andra bakterierna överlever.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Idag dök kollegan upp nyduschad och med rena kläder.
Välkommet, eftersom jag har inte tagit ett andetag på nära 2 dygn.
Nåja det ger väl sej med tiden.
"Sista droppen ändå byxan tar" är väldans gammal men brukar inte vara sådan mängder så det luktar.
Om man inte låter bli att byta kläder förstås, vi har några sådana arbetskamrater men där är andra dofter mer framträdande...
Men med åldern blir det svårare att hålla tätt, man får hoppas att man inte blir en gammal pissgubbe...
1634189106027.png

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Kan inflika att det kan vara handduken som man använder som luktar surt, inte all "kisslukt" är riktig kisslukt. Förstår att det så klart är kisslukt efter det som hände ovan. Bara säger. Det påminner om kisslukt men det är alltså handduken som samlat fukt, och som sedan surnar. Tvättar man inte handduken typ nån gång i månaden så blir det så.

Liknande gäller kläder som man inte torkat riktigt efter tvätt, eller som legat fuktiga ett par dygn i tvättmaskinen om man glömt tömma den. Då luktar man "kiss" fast det är inte kiss utan bara surt.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO