Frågor man vågar ställa

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar boys. Bra info. Jag har lite svårt att acceptera det. Måste ta ett par koppar kaffe och låta det sjunka in bara.

Ja, jag har ju det. Och jag är medveten om att det mesta handlar om kompromisser, tycker bara det är så synd att ganska lika hojar kräver så pass olika 'omtanke'. Jag trodde att dom var mer lika med servicen osv.

Och visst krävs mer frekvent service på min KLX230 med, om jag kör den hårt på bana några gånger i månaden. Det förstår jag. Trodde dock aldrig att tävlingshojar var så kinkiga.

Egentligen borde jag köpa en GasGas, den billigaste från KTMs fabriker, och köra som jag kör min KLX, se vad som händer. Jag kör ju ändå ganska snällt.

Och kollar man intervallerna i KTM-manualen så måste dom ju mena under extrem körning. Annars "Check the brake linings .." - varje 15e timme !? Det kan ju inte vara under 'snälla' omständigheter. Eller hur?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Som sagt, du kommer bli svårligen besviken av att köra endurohoj på gatan.
De är kort sagt helt värdelösa till det. Ungefär lika värdelösa som de flesta offroadhojar är i endurospåret.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Behåll din klx för gatan och köp en enduro till skogen/banan.
Ok, men det betyder ju att jag ändå måste meka med den, och byta olja var 15 timme och allt det där andra med, vad allt det innebär. Då tar ju livet slut!

Och :
"Som sagt, du kommer bli svårligen besviken av att köra endurohoj på gatan.
De är kort sagt helt värdelösa på det. Ungefär lika värdelösa som de flesta offroadhojar är i endurospåret."

Jasså? Är det sådan skillnad? Fasen nu blir jag ju ännu mer nyfiken, måste provaköra både enduro och motocross, nånstans.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Men vänta lite nu, är enduro-hojar mycket annorlunda än offroadhojar (motocross?).

Jag kör ju motocross med min KLX230 som det är nu. Det går .. lite så där.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ok, men det betyder ju att jag ändå måste meka med den, och byta olja var 15 timme och allt det där andra med, vad allt det innebär. Då tar ju livet slut!

Nej det gör det inte.
För varje 15 timmar enduroträning behöver du helst fysträna lika många timmar utanför körningen. Det plus all tvätt och transport mm gör att 15 timmar körning räcker längre än du tror.

Jämförelsevis kör en motionär väldigt mycket om han får ihop 80h på ett år, med 12 månaders säsong. Många gubbmotionärer hamnar i praktiken på en tredjedel om ens det.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De är ganska stor skillnad mellan din KLX å en enduro hoj typ Gasgas, Husqvarna eller Ktm..

Kawan är en lättare enklare offroad hoj medans dom andra är klara tävlings maskiner..
Ställer man dom bervid så ser de inte ut som skillnaden är så stor..
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag förstår, det låter logiskt.

Sen undrar jag, när jag var i affären igår och provsatt Gasgas och Huskvarorna så frågade jag om oljebytesintervallen, och det var hutlöst tätt där, "20 timmar" sa snubben som jobbade där. Och det är oavsett hur eller var jag kör hojen. Sa på skoj "Om jag kör till Tjeckien med den ..." så fick jag svaret ".. då måste du byta olja på vägen."

!? alltså, är det normalt med dessa enduro och motocross hojar att man byter olja så ofta?


Så det här, från manualen för EXC-F 450:
View attachment 464779

Så dom menar att jag inte kan få information om serviceintervallen annat än från min "dealer"? Varför inte bara skriva infon på KTMs officiella hemsida så jag kan droppa in och läsa lite snabbt .. fasen detta är ju varken kundvänlig service eller bra kommunikation. Det är nåt fel här.
Det är ktm.

Förvånad?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
För varje 15 timmar enduroträning behöver du helst fysträna lika många timmar utanför körningen. Det plus all tvätt och transport mm gör att 15 timmar körning räcker längre än du tror.
Jag förstår vad du menar. Jag brukar ju ändå ta några promenader i veckan med lite styrka och stretching på utomhusgymmet här utanför i parken. Tvätta hojen gör jag också ibland, men jag kör helst inte när det är blött, det blir så lerigt. Jag kör bara cross i fint väder.

En endurohoj är något i grunden fullständigt annorlunda än en offroad.
Motocross är ytterligare en annan art dock stöpt i samma grundform som en enduro.
Jag hänger inte med riktigt. Är "offroad" något för sig? Och enduro/motocross nästan samma?

De är ganska stor skillnad mellan din KLX å en enduro hoj typ Gasgas, Husqvarna eller Ktm..

Kawan är en lättare enklare offroad hoj medans dom andra är klara tävlings maskiner..
Ställer man dom bervid så ser de inte ut som skillnaden är så stor..
Så min KLX230 är en "offroad", jag trodde den var en enduro?

Sen undrar jag, varför skulle min 230 cc motor slitas mindre än tex en 250, eller 450 cc Huskvarna endurohoj? Om jag bara kör dom på liknande sätt? Är motorerna byggda så olika?

SJP: Jasså, du gillar inte KTM? ;)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag gillar inte KTM's kundkomunikation och kundservice, nej.
Jag vet, det har snackats om det en del. Men det är egentligen inget som hindrar mig, är det en KTM jag vill ha så köper jag hojen, sen lägger jag säljaren på minnet och har som min personligen KTM-konsult. Han kan inte smita.

Det blir som "Stefan på Probike", han är för evigt Mr Kawasaki för mig nu. Och han vet inte ens om det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, men det betyder ju att jag ändå måste meka med den, och byta olja var 15 timme och allt det där andra med, vad allt det innebär. Då tar ju livet slut!

Och :
"Som sagt, du kommer bli svårligen besviken av att köra endurohoj på gatan.
De är kort sagt helt värdelösa på det. Ungefär lika värdelösa som de flesta offroadhojar är i endurospåret."

Jasså? Är det sådan skillnad? Fasen nu blir jag ju ännu mer nyfiken, måste provaköra både enduro och motocross, nånstans.

Det lär nog bli många dagar på banan innan du är uppe i de timmarna om du har timräknare och räknar effektiv tid. Inte tiden du hänger i depån och surplar kaffe
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Vad är en Honda CRF 250L för hoj? Enduro, motocross eller offroad? På youtube jämför dom dessa hojar med varandra.

View attachment 464781
CRF250L är samma typ av hoj som din KLX - alltså en offroad (eller dualsport om du vill vara lite internationell).
Mao en väldigt moderat trimmad hoj med långa serviceintervaller!
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag hänger inte med riktigt. Är "offroad" något för sig? Och enduro/motocross nästan samma?

Offroad är en hoj bygg för att transportera människor på i första hand vägar, grusvägar och möjligen lite utanför det. Det gör att den förmodligen väger minst 30kg mer än nedanstående alternativ.

En crosshoj är en oregistrerad tävlingsmaskin byggd för ett enda syfte. Snabbast runt en crossbana, precis ingenting annat.

En endurohoj är i grunden en crosshoj med lampor för att kunna gatregistreras och med lite annan fjädring och utväxling. Nästan lika kompromisslös som en crosshoj och byggd för att vinna endurotävlingar med där landsvägstransporten är mycket kortvarig och en totalt sekundär funktion.

Har du provat att köra en riktig enduro i ett riktigt endurospår och lärt dig att använda i vart fall tre-fyra växlar där kommer du aldrig komma på tanken att köra något annat i skogen.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sen undrar jag, varför skulle min 230 cc motor slitas mindre än tex en 250, eller 450 cc Huskvarna endurohoj? Om jag bara kör dom på liknande sätt? Är motorerna byggda så olika?
Husqvarnan har typ 3 gånger så mycke effekt å vid full gas så om man inte är me på noterna så drar den upp på bakhjulet på alla växlar..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar grabbar för bra info. Nu har jag mer kött på benen och kan ta mer rationella beslut, även om jag i botten är rätt så irrationell. ? Nu vet jag skillnaden mellan dom olika katergorierna motocross, enduro och offroad. Det var verkligen viktig info, jag kanske måste skaffa nån äkta endurohoj i alla fall, så jag inte sabbar min KLX230 på banan. Det vore oförlåtligt, som 100+ kg bjässe kanske jag mosar den så småningom annars.

Och så det där med olje-intervallerna ... jag måste nog förtränga det ett tag här. Jag kan fortfarande inte smälta det, jag inser att det säkert är så, men det går bara inte in i skallen på mig än. Och då har jag hunnit dricka tre koppar kaffe till sedan lunch.

Så det är alltså själva motorns konstruktion som är så känslig, så den MÅSTE ha ny olja så ofta? Det är ju nästan som Formula 1 bilar då?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Återigen, hela hojen är byggd för att tävla med. Allt, precis allt annat är sekundärt. Inklusive oljeintervaller.
Hela motorn är minimerad i allt för att få ner vikt och för att få den så liten som möjligt, då är det en ganska kontraproduktiv tanke att lägga till en liter oljevolym.
Om jag minns rätt har en KTM 350F en oljevolym på precis under litern, inklusive växellåda.

Crossdäck är inte heller konstruerade för att ge lång livslängd eller knäskrapsgrepp på asfalt, men de är sjukt mycket vassare i skogen än slicks.

Jag bytte för övrigt olja och filter på 10 timmars intervall när jag var som mest aktiv.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tackar grabbar för bra info. Nu har jag mer kött på benen och kan ta mer rationella beslut, även om jag i botten är rätt så irrationell. ? Nu vet jag skillnaden mellan dom olika katergorierna motocross, enduro och offroad. Det var verkligen viktig info, jag kanske måste skaffa nån äkta endurohoj i alla fall, så jag inte sabbar min KLX230 på banan. Det vore oförlåtligt, som 100+ kg bjässe kanske jag mosar den så småningom annars.

Och så det där med olje-intervallerna ... jag måste nog förtränga det ett tag här. Jag kan fortfarande inte smälta det, jag inser att det säkert är så, men det går bara inte in i skallen på mig än. Och då har jag hunnit dricka tre koppar kaffe till sedan lunch.

Så det är alltså själva motorns konstruktion som är så känslig, så den MÅSTE ha ny olja så ofta? Det är ju nästan som Formula 1 bilar då?
Ta fler koppar kaffe istället för att ställa samma fråga hela tiden. ?
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top