Frågor man vågar ställa

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Urinröret fungerar ungefär som en frostfri vattenutkastare. Ventilen sitter en bit in så det som är kvar i röret är oreglerat.
En man förklarar manligt med tekniska termer så att andra män med tekniskt tänkande förstår hur en man fungerar med sin manliga del.

Från en man till en annan, tack!??

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Igår var jag hos "MC SPORT" i Västberga, skulle kolla på 'riktiga motocrosshojar'. Dom säljer Huskvarna och Gasgas, och Sherco.

Jag undrar om KTM äger allt, typ alla enduro och motocross hojar som säljs i sverige verkar ju komma från KTM, som Huskvarna, GasGas, och så klart sina egna KTM, och sen ... fasen glömde vilket annat märke det var. Hur många märken äger KTM egentligen? För att om jag köpet nåt så kan jag ju lika görna köpa KTM, eller hur?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ktm äger Husqvarna, Gasgas å har lagt ner Husaberg efter inköpet av Husqvarna.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ktm äger Husqvarna, Gasgas å har lagt ner Husaberg efter inköpet av Husqvarna.
Tackar JPT. Det verkar lite genomskinligt bara, som att KTM köpt upp sina konkurrenter för att sen fortsätta tillverka hojar under respektive märken, med samma motor och komponenter fast bara lite andra färger. Jag sitter och jämför dom olika 'märkena' och ser att dom egentligen är samma hojar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tackar JPT. Det verkar lite genomskinligt bara, som att KTM köpt upp sina konkurrenter för att sen fortsätta tillverka hojar under respektive märken, med samma motor och komponenter fast bara lite andra färger. Jag sitter och jämför dom olika 'märkena' och ser att dom egentligen är samma hojar.

Huvudsakligen samma hojar ja men Gasgas är byggd aningen billigare och flertalet tusenlappar billigare så den är nog ett bra alternativ för de flesta av oss som inte har ambitioner att vinna tävlingar.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ja, precis, gasgas var några tusen billigare än t ex Huskvarna. Men tillverkas dessa alltså i samma fabrik? Och är det Kina då?

Kolla t ex på motorerna, dom är närmast identiska med skillnader i finishen på vissa lock, samt antal växlar, om det var 5 eller 6 någon hade.

Brand comparison engines.jpg

Sen hojarna. Kolla ramen, väldigt lika. Plasterna skiljer lite i form, och så uppenbart färg.

Brand comparison bikes.jpg

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Att köpa upp konkurrenter sker nästan i alla branscher, å de är mest att få in kompetens å även vara ensamma å kunna bestämma priser..

Ktm använde Husaberg förut att utveckla sig.. Dom hade en väldigt bra motor som såg mysko ut för typ 10 år sen..
Fördelen är att man kan exprimenta me ett märke å då kan man lägga ner de om de blir en flopp..
Ktm, Husqvarna å Gasgas skiljer sig hyfsat mycke, men dom delar flera komponenter. .

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag förstår, det låter logiskt.

Sen undrar jag, när jag var i affären igår och provsatt Gasgas och Huskvarorna så frågade jag om oljebytesintervallen, och det var hutlöst tätt där, "20 timmar" sa snubben som jobbade där. Och det är oavsett hur eller var jag kör hojen. Sa på skoj "Om jag kör till Tjeckien med den ..." så fick jag svaret ".. då måste du byta olja på vägen."

!? alltså, är det normalt med dessa enduro och motocross hojar att man byter olja så ofta?

Så det här, från manualen för EXC-F 450:
intervall KTM.jpg

Så dom menar att jag inte kan få information om serviceintervallen annat än från min "dealer"? Varför inte bara skriva infon på KTMs officiella hemsida så jag kan droppa in och läsa lite snabbt .. fasen detta är ju varken kundvänlig service eller bra kommunikation. Det är nåt fel här.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Från manualen. Jag antar att detta är under förutsättning att jag kör maskinen stenhårt på bana. Vem har ork att ständigt ta isär hojen och meka annars.

intervall2 KTM.jpg

Haha.. det enda jag slipper kolla lika ofta är kopplingen, och lager.

Och jag som funderade på att byta ut min KLX230 mot en 'riktig crosshoj'. Nu vet jag inte vad jag vill. Det verkar som att min KLX230 är ganska lättskött i jämförelse.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag förstår, det låter logiskt.

Sen undrar jag, när jag var i affären igår och provsatt Gasgas och Huskvarorna så frågade jag om oljebytesintervallen, och det var hutlöst tätt där, "20 timmar" sa snubben som jobbade där. Och det är oavsett hur eller var jag kör hojen. Sa på skoj "Om jag kör till Tjeckien med den ..." så fick jag svaret ".. då måste du byta olja på vägen."

!? alltså, är det normalt med dessa enduro och motocross hojar att man byter olja så ofta?

Så det här, från manualen för EXC-F 450:
View attachment 464779

Så dom menar att jag inte kan få information om serviceintervallen annat än från min "dealer"? Varför inte bara skriva infon på KTMs officiella hemsida så jag kan droppa in och läsa lite snabbt .. fasen detta är ju varken kundvänlig service eller bra kommunikation. Det är nåt fel här.
Detta är tävlingsmaskiner. Underhåll är därefter.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Står i manualen att man ska byta olja me 15 timmars mellanrum på Ktms 4-takts enduro modeller..
Crossarna oftare..
Tänk på att de är tävlingsmaskiner...

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tackar boys. Jag inser nu hur LITE jag egentligen vet om ... väldigt mycket ?

Så just för att dessa hojar är "tävligs .." så blir det mycket mer service, men även om jag INTE tävlar med dom och bara typ pendlar? Kan jag inte bara kolla oljan om den blir svart, och då byta den?

Snubben i butiken rekommenderade Huskvarna 701, om jag vill slippa serva den så mycket. Men då blir det ju en 700cc hoj, den kan jag ju inte droppa in på banan och köra lite cross innan lunchen med. Jag menar, är inte den alldeles för otymplig?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Så just för att dessa hojar är "tävligs .." så blir det mycket mer service, men även om jag INTE tävlar med dom och bara typ pendlar? Kan jag inte bara kolla oljan om den blir svart, och då byta den?

Snubben i butiken rekommenderade Huskvarna 701, om jag vill slippa serva den så mycket. Men då blir det ju en 700cc hoj, den kan jag ju inte droppa in på banan och köra lite cross innan lunchen med.
Det är topptrimmade tävlingsmaskiner.

701 är en vanlig motorcykel.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Oljan tar slut fortare när mängden av olja i motorn är litet...

Byta olja å filter tar inte lång tid.. En van gör de på typ 5 minuter..

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jodå, jag förstår JPT. Det är inte det att byta olja tar tid, det är mängden olja som går åt, typ jag är snål. Tänk dig att hälla ut 1,2 Liter olja vart 15e timme.

Så nämnde jag att jag just nu använder Biltemas 4T delsyntet olja för MC, då skrattade han och sa att jag ska ha Motul. Ok, förvisso är väl Motuls oljor bättre, men också dyrare antar jag.

Alltså jag är nyfiken på hur det vore att äga, pendla, köra på bana ibland, och så längre utflykter ut på landet osv, på en Huskvarna FE 450. Den har ju lampor och är gat-reggad, och jag får köra var jag vill med den. MEN om jag måste byta olja + filter så pass ofta som manualen säger, så går den ju fetbort. Det är sorgligt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jodå, jag förstår JPT. Det är inte det att byta olja tar tid, det är mängden olja som går åt, typ jag är snål. Tänk dig att hälla ut 1,2 Liter olja vart 15e timme.

Så nämnde jag att jag just nu använder Biltemas 4T delsyntet olja för MC, då skrattade han och sa att jag ska ha Motul. Ok, förvisso är väl Motuls oljor bättre, men också dyrare antar jag.

Alltså jag är nyfiken på hur det vore att äga, pendla, köra på bana ibland, och så längre utflykter ut på landet osv, på en Huskvarna FE 450. Den har ju lampor och är gat-reggad, och jag får köra var jag vill med den. MEN om jag måste byta olja + filter så pass ofta som manualen säger, så går den ju fetbort. Det är sorgligt.
Man kan inte få allt. Du har ju en kanonbra budgethoj. Prestanda som en traktor men simpel och pålitlig.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jag köper å använder OKQ8 olja som köps i 20 liters dunk... De räcker länge..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Snubben i butiken rekommenderade Huskvarna 701, om jag vill slippa serva den så mycket. Men då blir det ju en 700cc hoj, den kan jag ju inte droppa in på banan och köra lite cross innan lunchen med. Jag menar, är inte den alldeles för otymplig?

Kunde folk köra bana med xr600 för 25år sedan så nog kan du köra 701an på banan också.
Jag har förresten sett våran Boris köra ökenekiperad sxc 625(?) på Saxtorp.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Man använder inga hojar ur det segmentet som pendelfordon.
Oljebyte är det du lägger minst mektid på i praktiken om du tränar/tävlar enduro/cross. Bara tvätt av kläder tar betydligt mer tid i anspråk.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA