Frågor man vågar ställa

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Försöker härma Sverker så här efter ett tretimmas pass med syrrans fådda dator över Teamviewer där nv-kernel'en får panik och gör en reboot så fort man startar en webläsare. Det är "Hardware acceleration" som stökar, både för Edge, Chrome och Firefox. Fick ställa in msconfig att köra "base video" tills någon lösning finns att applicera. Windows 7 var drabbad av exakt samma problem med mitt egna 1660TI för två år sedan, precis när 7'an slutade supportas. Tror fanken Microsoft vill att man ska upp till W11, men då krävs en nyare dator.

Konspirationsteoretiker Lindeman spekulerar...
Ja lite så skulle jag tro att det ligger till.
Konstigt att datorer och telefoner bara plötsligt självdör, efter ungefär samma tid, och inte orkar med uppgifter som alltid gått lätt. Trots att elektroniken är solid state, och därmed inte borde nötas på så sätt.
Min verkstadslaptop har börjat tycka att Firefox är ett tungt program exempelvis. Trots att vi bara pratar några rader html. :va

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är kraftiga magneter farliga för pacemaker-patienter?
Som chiptrimmad själv så säger jag inte direkt för alla. Litet, det beror på, får svaret bli. Då det finns olika typer av fel som pacemaker avhjälper så är det ju rimligtvis olika obra för olika patienter.

Pratar vi magnetröntgen så kan jag faktiskt inte svara på den frågan.

Men man ska ju inte befinna sig i kraftiga magnetfält. Det var det rådet jag fick. Ställverk är jag portad ifrån och på Arlanda så går jag vid sidan av bågarna i säkerhetskontrollen. Får istället handpåläggning av en skyddsvakt.

Av försiktighetsprincipen avråder jag från att testa magnetinkompabilitet på pacemaker i hemmamiljö. ?

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Ja lite så skulle jag tro att det ligger till.
Konstigt att datorer och telefoner bara plötsligt självdör, efter ungefär samma tid, och inte orkar med uppgifter som alltid gått lätt. Trots att elektroniken är solid state, och därmed inte borde nötas på så sätt.
Min verkstadslaptop har börjat tycka att Firefox är ett tungt program exempelvis. Trots att vi bara pratar några rader html. :va
Begreppet ni letar efter heter "planned obsolescence". :fakta

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Begreppet ni letar efter heter "planned obsolescence". :fakta
Ett av de mest berömda är Windows Update för Windows 7 där man året efter Windows 8 släppts börja sega ner Windows Update så att en Update Check tog över timmen. När kritiken börja strömma in i mängd gick det helt plötsligt på under minuten igen. Värst är dock Windows Vista (fullt patchad) där en Windows Update dröjer det 4 dygn innan den säger att inga nyare uppdateringar finns tillgängliga.

Race-bilder? Ok, här kommer en från tidernas begynnelse "over there"...
1642087732465.jpeg

Orsa. Fick först skäll av SVEMO-tanten för att ha wheelat 402 meter - innan hon fick höra mitt namn. :cool:
1642088241856.jpeg

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nu när elpriset är så högt .Om man säljer el får man då mer betalt för den ?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ett av de mest berömda är Windows Update för Windows 7 där man året efter Windows 8 släppts börja sega ner Windows Update så att en Update Check tog över timmen. När kritiken börja strömma in i mängd gick det helt plötsligt på under minuten igen. Värst är dock Windows Vista (fullt patchad) där en Windows Update dröjer det 4 dygn innan den säger att inga nyare uppdateringar finns tillgängliga.

Race-bilder? Ok, här kommer en från tidernas begynnelse "over there"...
View attachment 467501

Orsa. Fick först skäll av SVEMO-tanten för att ha wheelat 402 meter - innan hon fick höra mitt namn. :cool:
View attachment 467502
Vad krävs för att få köra 402m med hoj?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad krävs för att få köra 402m med hoj?
En hoj som överensstämmer med respektive klassreglemente. En förare som överensstämmer med respektive klassreglemente. Kort sagt, det beror på. Instegsinfo @ https://www.svemo.se/Nyheter/Dragracing/
Regler @ https://adobeindd.com/view/publicat...on-web-resources/pdf/Dragracing_2021-2022.pdf

För Street Bike kan du köra hojen dit, ha CE-skydd på dig och betala för en engångslicens som innehåller försäkring. Detta är arrangörsberoende så det kan skilja mellan tävlingar för olika arrangörer. Nedanstående gäller för tävlingar arrangerade av SVEMO.

Utdrag:
4.6 STREET BIKE -SB Tävlingsklassen kan köras som en tävling med breakout eller som en brackettävling. Klass-breakout är 10,0 sekunder på 1/4 mile och 6,40 sekunder på1/8 mile. I båda tävlingsformerna gäller att 9,5 sekunder på 1/4 mile och 6,20 sekunder på 1/8 mile är ett absolut breakout. Det innebär att vid körning under dessa tider i såväl kval som eliminering är föraren utesluten ur tävlingen. Tävling med breakout Procedurer: - Prostart och prostege. - Kvalificering, lägsta ET är kvaletta osv. Brackettävling Procedurer: - Start med sportsman-gran. - Sportsmanstege. - Kvalificering på lägsta reaktionstid. - Föraren meddelar själv inför elimineringen vilken indextid han vill använda. Tidsskillnaden mellan valda indextider utgör handikappet mellan förarna. - Arrangören ska i inbjudan ange vilket tävlingssätt som används för klassen.
Förarregler:
2.6.2 ET - Grupp C Långsammare än 10 sekunder. - Förare ska bära overall eller byxor och jacka av skinn, undantag i klasserna: Street Bike, Twin Bike och Junior Bike där allvädersställ/textilställ som är CE-märkta får användas. - Klädseln ska vara hel i sömmar och dragkedjor. - Bomull rekommenderas närmast kroppen. - Om byxor och jacka används ska dessa i midjan överlappa varandra med minst 50 mm när föraren intagit körställning. Byxorna ska alltid överlappa skorna (alternativt skorna överlappar byxorna). - Förare ska bära godkänd skyddshjälm enligt 2.6.1. - Skor ska vara avsedda för motorcykelkörning, 200 mm höga (för juniorer kan lägre skor godkännas), ovandel av läder samt stabil och stadig sula alt motorcykelstövlar. - Handskar ska vara avsedda för racing och vara försedda med förstärkta slitytor. Ärm och handske ska alltid överlappa varandra. - Ryggskydd är obligatoriskt. - Bröstplatta rekommenderas. Se NT för CE-märkning på all skyddsutrustning.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Försöker härma Sverker så här efter ett tretimmas pass med syrrans fådda dator över Teamviewer där nv-kernel'en får panik och gör en reboot så fort man startar en webläsare. Det är "Hardware acceleration" som stökar, både för Edge, Chrome och Firefox. Fick ställa in msconfig att köra "base video" tills någon lösning finns att applicera. Windows 7 var drabbad av exakt samma problem med mitt egna 1660TI för två år sedan, precis när 7'an slutade supportas. Tror fanken Microsoft vill att man ska upp till W11, men då krävs en nyare dator.

Konspirationsteoretiker Lindeman spekulerar...
Tur man kör xp som funkar bra fortfarande

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tur man kör xp som funkar bra fortfarande
Liiite långsökt fel, men det var hennes nätaggregat som var trasigt. Nu funkar den igen, sedan ett par timmar tebax. En konversation på över 100 mail och ett otal mubilsamtal så lyckades en teknikfientlig person på egen hand byta nätaggregatet - med glada tillrop från mig 20 mil bort.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Dags för dum fråga nr 913.

Titan.
Titan bara namnet är fränt i sig skälv endast carbon är fränare, alla vet att ett litet fåtal titan eller carbon delar på monterat på en hoj eller bil även trampcyklar blir fränare med dessa ämnen och inte minst så mycket snabbare, ett par titan skruvar eller en carbon hugger får ju alla att stirra o uttala faaan vad coolt.

Men skälva frågan är. Vågar!!! Man göra ett gäng hjul/sving axlar i titan till hojen? Eller skall man iskallt räkna med att inmuntliga okända mängder mossa o gräs (med risk att bli vegan) i en snabb kurva när något ryker av o man blir omkörd av ett löst bakhjul.

Antar att om man håller sig till Gr5 så beror inte falieringen på material utan skit bakom beräkningen.

Tänker mera på att lite titan gör lika mycket för coolhetsfaktorn som när man bär ett beg Barry cheen skinnställ som han vurpat i bankningen i 320 blås.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år