Ca 2 gram väger en förhud o då räcker det med en rejäl brakskit med lite ånga i för att minska samma utan obehaget att Losa säckemulen på peternicklas den 3dje.
Tja,jag är ju välutrustad så jag får nog räkna med 5 gram, strax över förhuden har jag 25 kilo fläsk, tror du att det skulle vara vits att sluta med chips och öl?
Jag gillar tanken med att extremlätta saker och ting, Gordon Murray är lite av en idol i det sammanhanget, han har en hel samling med lättvikts-tävlingsbilar.
Lättar man ett kilo så behöver man inte accelerera, bromsa eller framförallt pressa det kilot genom böjarna, dessutom är det billigt att lätta saker i början, sen kommer man in på kolfiber och ädelmetaller som titan och inconel och då börjar det kosta multum.
Jag hade den ökände rallycrossföraren "Gruskalle" som vaktmästare på skolan, han var en rolig gubbe, extremlättade sin Volvo PV, men själv var han lite småtjock.
Men varje gång någon förde det på tal sa han att just över förarstolen behövdes vikten.
Däremot sågade han bort termostathuset från volvotopparna då det var onödig vikt.
Hans filosofi var "Det är bättre att lätta 100g på 10 ställen, än att lätta ett kilo på ett ställe och så går den biten sönder.
Han hade ihåliga pinnar i dörrgångjärnen och lättborrade gångjärnsplattor, så han lättade nog 10gram på 100 ställen på slutet. En kul och klok gubbe