Frågor man vågar ställa

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dags för dum fråga nr 913.
Det här med prylhysteri - känner man att det behövs, då behövs det. Kolfiberfälgar kommer jag dock aldrig behöva, någonsin. Tullinge, 2006, medtävlare i ProStreetBike spränger framfälg strax innan målgång i 270 km/h. Totalt demolerad hoj. Enbart skrubbsår.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det här med prylhysteri - känner man att det behövs, då behövs det. Kolfiberfälgar kommer jag dock aldrig behöva, någonsin. Tullinge, 2006, medtävlare i ProStreetBike spränger framfälg strax innan målgång i 270 km/h. Totalt demolerad hoj. Enbart skrubbsår.
I rättframracing spelar ju roterande massa mindre roll, det är ju bara att fläska på med fler hästkrafter, och viktskillnaden på hjulen kanske är en ponny.
(jo jag vet att den roterande massan ska accelereras upp)

Däremot i svängigare racing kan ju gyroskopisk massa vara intressant att banta.

Jag såg en YouTube på en som bakade broms/kopplingshandtag i kolfiber, visst det är snygg, men viktskillnaden är mindre än om jag är nyskiten/oskiten.
Och det kan väl tänkas att jag har några överflödiga gram framtill också
(hur mycket väger en förhud?)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det här med prylhysteri - känner man att det behövs, då behövs det. Kolfiberfälgar kommer jag dock aldrig behöva, någonsin. Tullinge, 2006, medtävlare i ProStreetBike spränger framfälg strax innan målgång i 270 km/h. Totalt demolerad hoj. Enbart skrubbsår.
Jo det där med kolfiber fälgar e ju väldans hiteck men kan köningsegg göra fälgar som håller för 500 blås så går det ju dock har ju BMW haft några ras på sina original kolfiber fälgar på hojarna, men jag står över kolfiber fälgar dom e för dyra o inte såinihelvetemycketlättare än ex KTM/DUCATI/BMW aluX fälgar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I rättframracing spelar ju roterande massa mindre roll, det är ju bara att fläska på med fler hästkrafter, och viktskillnaden på hjulen kanske är en ponny.
(jo jag vet att den roterande massan ska accelereras upp)

Däremot i svängigare racing kan ju gyroskopisk massa vara intressant att banta.

Jag såg en YouTube på en som bakade broms/kopplingshandtag i kolfiber, visst det är snygg, men viktskillnaden är mindre än om jag är nyskiten/oskiten.
Och det kan väl tänkas att jag har några överflödiga gram framtill också
(hur mycket väger en förhud?)
Ca 2 gram väger en förhud o då räcker det med en rejäl brakskit med lite ånga i för att minska samma utan obehaget att Losa säckemulen på peternicklas den 3dje.

Anledningen jag ställde frågan om titan är ju att tankar finns på en annan sving till nästa sommar, jag vet att jag kommer behöva göra/tillverka vissa saker o jag vet att det skiljer någon/några mm här o var och högkvalitativ ALU stång kontra titan är inte så vansinnigt stor skillnad i pris på, jobbet läre göras o skiljer det då 200 spänn på en axel är ju inte det något jag kommer ligga vaken o vrida mej i ångest på natten över.

Utan frågan var vågar man, personligen vet jag inget om titan eller inkornell mer än att det är fina grejor.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ca 2 gram väger en förhud o då räcker det med en rejäl brakskit med lite ånga i för att minska samma utan obehaget att Losa säckemulen på peternicklas den 3dje.

Tja,jag är ju välutrustad så jag får nog räkna med 5 gram, strax över förhuden har jag 25 kilo fläsk, tror du att det skulle vara vits att sluta med chips och öl?

Jag gillar tanken med att extremlätta saker och ting, Gordon Murray är lite av en idol i det sammanhanget, han har en hel samling med lättvikts-tävlingsbilar.

Lättar man ett kilo så behöver man inte accelerera, bromsa eller framförallt pressa det kilot genom böjarna, dessutom är det billigt att lätta saker i början, sen kommer man in på kolfiber och ädelmetaller som titan och inconel och då börjar det kosta multum.

Jag hade den ökände rallycrossföraren "Gruskalle" som vaktmästare på skolan, han var en rolig gubbe, extremlättade sin Volvo PV, men själv var han lite småtjock.
Men varje gång någon förde det på tal sa han att just över förarstolen behövdes vikten.
Däremot sågade han bort termostathuset från volvotopparna då det var onödig vikt.

Hans filosofi var "Det är bättre att lätta 100g på 10 ställen, än att lätta ett kilo på ett ställe och så går den biten sönder.
Han hade ihåliga pinnar i dörrgångjärnen och lättborrade gångjärnsplattor, så han lättade nog 10gram på 100 ställen på slutet. En kul och klok gubbe
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Utan frågan var vågar man, personligen vet jag inget om titan eller inkornell mer än att det är fina grejor.
Inconel är ett varumärke. Används i bl.a. avgasventiler pga hög motståndskraft mot oxidation och värme. Titan är lättare med samma egenskaper. Vill man ha sådana prylar, köper man dem. Våga? Är du en feg skit? :hoppskrat
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inconel är ett varumärke. Används i bl.a. avgasventiler pga hög motståndskraft mot oxidation och värme. Titan är lättare med samma egenskaper. Vill man ha sådana prylar, köper man dem. Våga? Är du en feg skit? :hoppskrat
Vad jag har förstått kan man bygga lättare avgassystem med Inconell än med titan, då man kan ha pappertunna Inconelrör.
Men det kanske har att göra med värme-växlingar i materialet att göra att man måste ha tjockare titan?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Inconel är inte speciellt lätt, ungefär som rostfritt stål.
Och ett helsike att bearbeta.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja,jag är ju välutrustad så jag får nog räkna med 5 gram, strax över förhuden har jag 25 kilo fläsk, tror du att det skulle vara vits att sluta med chips och öl?

Jag gillar tanken med att extremlätta saker och ting, Gordon Murray är lite av en idol i det sammanhanget, han har en hel samling med lättvikts-tävlingsbilar.

Lättar man ett kilo så behöver man inte accelerera, bromsa eller framförallt pressa det kilot genom böjarna, dessutom är det billigt att lätta saker i början, sen kommer man in på kolfiber och ädelmetaller som titan och inconel och då börjar det kosta multum.

Jag hade den ökände rallycrossföraren "Gruskalle" som vaktmästare på skolan, han var en rolig gubbe, extremlättade sin Volvo PV, men själv var han lite småtjock.
Men varje gång någon förde det på tal sa han att just över förarstolen behövdes vikten.
Däremot sågade han bort termostathuset från volvotopparna då det var onödig vikt.

Hans filosofi var "Det är bättre att lätta 100g på 10 ställen, än att lätta ett kilo på ett ställe och så går den biten sönder.
Han hade ihåliga pinnar i dörrgångjärnen och lättborrade gångjärnsplattor, så han lättade nog 10gram på 100 ställen på slutet. En kul och klok gubbe
Jag har sett dokumentären om gruskalle o hans pv. Lite kul att dom ändrade reglerna pga att ingen kunde ta en pv i starten, bara den grejen med 50kg grus i en självtömande låda efter starten i bagagen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har sett dokumentären om gruskalle o hans pv. Lite kul att dom ändrade reglerna pga att ingen kunde ta en pv i starten, bara den grejen med 50kg grus i en självtömande låda efter starten i bagagen.
Han hade flera roliga lösningar, vattentank och gruslåda förbjöd dom, så då monterade han en vikt på en skena (bilbatteriet) som åkte fram och låstes fast i första inbromsningen.
Han körde även med svarvade pinnar i fjädrarna som gick av i guppet efter starten när dom had gjort sitt.

Han och Ture Karlsson (SAAB mestadels) var två riktigt kluriga gubbar från trakten som dominerade rallycrossen ett tag där
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Alla bilar sedan 90-talet har ju immobilizer, alltså ett kodat chip i nyckeln som gör att bilen inte kan startas med annat än fabriksnyckeln.

Men hur är det med själva fjärrkontrollen? Alltså den som styr dörrlåsen. Är den också kodad eller kan man kopiera sändarsignalen? Jag skulle behöva en extra fjärr till bilnyckeln och de säljs svinbilligt på Aliexpress, men kan dom kopiera en halvmodern bilnyckelfjärr?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alla bilar sedan 90-talet har ju immobilizer, alltså ett kodat chip i nyckeln som gör att bilen inte kan startas med annat än fabriksnyckeln.

Men hur är det med själva fjärrkontrollen? Alltså den som styr dörrlåsen. Är den också kodad eller kan man kopiera sändarsignalen? Jag skulle behöva en extra fjärr till bilnyckeln och de säljs svinbilligt på Aliexpress, men kan dom kopiera en halvmodern bilnyckelfjärr?
Att de kan kopieras är ett faktum, det är så man stjäl bilar nuförtiden... Men det ser väl lite olika ut beroende på bilmärke.

Den nya sändaren du har måste kodas in, antingen med hjälp av din/polarens dator och program eller verkstadens; och då brukar priset sättas så att du hellre beställer en ny nyckel för 2500 spänn. De säger att de vill ha 1000 kr eller så för att koda in den också men det brukar du kunna pruta bort om du köper nyckeln.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Att de kan kopieras är ett faktum, det är så man stjäl bilar nuförtiden... Men det ser väl lite olika ut beroende på bilmärke.

Den nya sändaren du har måste kodas in, antingen med hjälp av din/polarens dator och program eller verkstadens; och då brukar priset sättas så att du hellre beställer en ny nyckel för 2500 spänn. De säger att de vill ha 1000 kr eller så för att koda in den också men det brukar du kunna pruta bort om du köper nyckeln.
Jag trodde man stal bilar genom att på olika sätt komma över fabriksnycklar.

Det låter ju inte så lovande med sändarna. På de videos som finns på Aliexpress verkar det busenkelt, bara hålla den nya sändaren intill den existerande när den skickar en signal, så kopieras signalen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är det bara jag som får upp annonser på indiska (eller liknande) på Facebook Marketplace? Det dyker upp diverse konstiga motorcyklar och alla finns i Rimbo.
Jag har varit i Rimbo och de må vara udda där, men skriftspråket kunde jag förstå.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag trodde man stal bilar genom att på olika sätt komma över fabriksnycklar.

Det låter ju inte så lovande med sändarna. På de videos som finns på Aliexpress verkar det busenkelt, bara hålla den nya sändaren intill den existerande när den skickar en signal, så kopieras signalen.
Det funkar inte på en modern bil. Man kopierar inte nycklarna själv. Tjuvar brukar däremot replikera signalen när de snor din bil. En står vid ytterdörren till huset och snappar upp signalen från din sändare. Nästa gubbe står vid bildörren och använder den replikerade signalen för att låsa upp och starta bilen. Sen kör de iväg och ställer bilen på en färja till Baltikum
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vågar vi gissa på Kineser - som kommer att dedikera elen till Polen, som för de övriga de investerat? Det här börjar lika oljeexploatering à la Nigeria, i Sverige.

Citat: "Vilka som i slutändan kommer att äga och driva verken går inte att säga nu enligt OX2.
– När vi eventuellt fått ett tillstånd går vi en en fas och letar investerare, så det vet vi inte i dagsläget, svarade Matilda Sahl."

Tyvärr Paywall:
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det funkar inte på en modern bil. Man kopierar inte nycklarna själv. Tjuvar brukar däremot replikera signalen när de snor din bil. En står vid ytterdörren till huset och snappar upp signalen från din sändare. Nästa gubbe står vid bildörren och använder den replikerade signalen för att låsa upp och starta bilen. Sen kör de iväg och ställer bilen på en färja till Baltikum
Själva nyckeln har jag redan så den behöver jag inte kopiera. Jag vill bara kopiera sändaren.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top