Frågor man vågar ställa

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Varför är ALLT så jävla svårt för vuxna människor?
Det är pga att våra hjärna har maskin inlärning således så påverkar hjärnan psyket, initsiativförmågan, kreativitet, osv.
Som barn med extrem kreativitet och inlärning (upp till 300 nya saker per dygn) har vit hjärn substans som vid 7-10år gradvis blir grå och sammanfaller vid början av tonåren, (sittandes på ryggen som tyknavärldsmästare)

Här kan man gämföra den grå nyskapade hjärnan med en prosessor som hängt sig speciellt konsekvens utrednings chipet, detta gör att vi som tonåringar o unga vuxna gör en enormt massa dumma ogenomtänkta saker som att köra sporthoj i 300 km.

Detta är maskininlärningen hjärnan börjar se saker som risker, kostnad i smärta, även bekvämlighet o att ta genvägar har börjat utvecklas i detta skede.

Som mogen vuxen 30+ har hjärna. Lärt så mycket att man pratar om den fria tanken verkligen finns kvar, det finns studier som visar på att när man ser /tänker på att göra en sak så vet redan hjärnan vad vi troligen fäster blicken på vad sannolikheten är att du på lördag morgon lägger lakan i tvättmaskinen kl 07.

Detta fenomen ser man även. Hos personer som tränar. Kroppen vet att i dag gör vi detta, personen gör samma tränings ritual varje vecka samma samma o utvecklingen avstannar, för att i detta fall komma vidare får man lura hjärnan med som ex puchupp 1*15 1*6 1*13 hjärnan är van vid att ge allt i 3*10 rep o då har man denna låsningen o inte den fria viljan.

Så här fortsätter det i livet helt o hållet pga att hjärnan lär mer o mer o således helt enkelt (Vet) vad du vill vid ett specifikt tillfälle ovad som är minst riskfyllt för kroppen den huserar i.

Det är en anledning att många köper äventyrs hoj och allt vad som nu ingår i tält o överlevnad utrustning för en Europa tour men stannar där utan tour.

Väldigt förenklat här dock, sök på fri vilja så finns massor att läsa om du vill försöka förstå att sinnena o det du lärt din hjärna som ung styr ditt torftiga vuxenliv senare.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är pga att våra hjärna har maskin inlärning således så påverkar hjärnan psyket, initsiativförmågan, kreativitet, osv.
Som barn med extrem kreativitet och inlärning (upp till 300 nya saker per dygn) har vit hjärn substans som vid 7-10år gradvis blir grå och sammanfaller vid början av tonåren, (sittandes på ryggen som tyknavärldsmästare)

Här kan man gämföra den grå nyskapade hjärnan med en prosessor som hängt sig speciellt konsekvens utrednings chipet, detta gör att vi som tonåringar o unga vuxna gör en enormt massa dumma ogenomtänkta saker som att köra sporthoj i 300 km.

Detta är maskininlärningen hjärnan börjar se saker som risker, kostnad i smärta, även bekvämlighet o att ta genvägar har börjat utvecklas i detta skede.

Som mogen vuxen 30+ har hjärna. Lärt så mycket att man pratar om den fria tanken verkligen finns kvar, det finns studier som visar på att när man ser /tänker på att göra en sak så vet redan hjärnan vad vi troligen fäster blicken på vad sannolikheten är att du på lördag morgon lägger lakan i tvättmaskinen kl 07.

Detta fenomen ser man även. Hos personer som tränar. Kroppen vet att i dag gör vi detta, personen gör samma tränings ritual varje vecka samma samma o utvecklingen avstannar, för att i detta fall komma vidare får man lura hjärnan med som ex puchupp 1*15 1*6 1*13 hjärnan är van vid att ge allt i 3*10 rep o då har man denna låsningen o inte den fria viljan.

Så här fortsätter det i livet helt o hållet pga att hjärnan lär mer o mer o således helt enkelt (Vet) vad du vill vid ett specifikt tillfälle ovad som är minst riskfyllt för kroppen den huserar i.

Det är en anledning att många köper äventyrs hoj och allt vad som nu ingår i tält o överlevnad utrustning för en Europa tour men stannar där utan tour.

Väldigt förenklat här dock, sök på fri vilja så finns massor att läsa om du vill försöka förstå att sinnena o det du lärt din hjärna som ung styr ditt torftiga vuxenliv senare.
Coolt, men låt mig omformulera.

Varför i helvete är allt det där man printat in i en treåring helt jävla puts väck i de flesta 30+are?
Demens?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Coolt, men låt mig omformulera.

Varför i helvete är allt det där man printat in i en treåring helt jävla puts väck i de flesta 30+are?
Demens?
Noppe hjärnan är då maskin i lärd att ta genvägar för att i huvudsak spara på energi= vi feta 50 åringar som tror vi e fitt trots vågen skriker av fasa o skinställen krymper.

Så en 3 årings trots beror helt på den vita hjärnans nyfikenhet och slukande av information, är ganska säkert en överlevnads sak setan hedenhös då vi grymtade gick runt och tuggade i oss allt vi såg i jakt på föda.

Käka fel sak= DÖD
Inte käka= DÖD
Inte orka jaga= DÖD
Inte vilja käka nötter o annan bråte = DÖD
Klappa kissen med dom långa tänderna= DÖD.

Samma fenomen. Vill DU ha kaffe? Eller vill din reptil hjärna ha en dos koffein i drog syfte?

Tro inte att du bestämmer att du sätter på kaffebryggaren, hjärnan vill ha koffein o belönar dej med lite endorfiner när du sätter på kaffet o doften av nybryggt kaffe sprider sig. Ger du fan i att lyda hjärnan belönar den dej ganska omedelbart med huvudvärk till du tar en Alvedon eller helt enkelt tar en kopp kaffe o ordningen är återställd o hjärnan beordrar en dos endorfin= kroppens egentillverkad morfin typ.

Sedan finns säkerligen forskar rapporter om vad just det jag gör nu, skriver på mobilen, det är ju bevisat att just digital teknik fördummar, dom sista 10 åren sjunker generellt intelligens talet bland unga under 20 o ganska säkert även högre upp i åldrarna då ingen behöver lära utan allt finns hos pappa Google.

Holland har ju studerat ungdomars intelligens sedan 50 talet varje år o det har varit konstant stigande intelligens tills för ca 10 år sedan o framåt i ett sluttande plan till nutid.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är det för mycket begärt att en mc-handlare ska kunna svara på ett mail med önskan om ett köp på ett par dagar?
Man diskuterar en affär på plats och det avslutas med att man får ett visitkort. Efter sex dagar mailar man att "vi kör på det, hur snabbt går det att lösa?".
Inte har de väl så fullsketet med jobb i februari?

Jag har aldrig uppskattat att vänta. När jag har bestämt mig vill jag ha allt klart direkt.

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Är det för mycket begärt att en mc-handlare ska kunna svara på ett mail med önskan om ett köp på ett par dagar?
Man diskuterar en affär på plats och det avslutas med att man får ett visitkort. Efter sex dagar mailar man att "vi kör på det, hur snabbt går det att lösa?".
Inte har de väl så fullsketet med jobb i februari?

Jag har aldrig uppskattat att vänta. När jag har bestämt mig vill jag ha allt klart direkt.

Har dom ingen telefon du kan ringa till? Har du mailat en specifik person kanske den är sjuk eller hemma av annan anledning. Ring handlaren istället om du har bråttom

Skickat från min iPhone med Tapatalk

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har dom ingen telefon du kan ringa till? Har du mailat en specifik person kanske den är sjuk eller hemma av annan anledning. Ring handlaren istället om du har bråttom

Både ja och nej, jg hade nog ringt, men någon annan måste ju kunna ta hans jobbmail om han är så sjuk att han inte kan kolla den själv och vidarebefodra till någon som jobbar.

Eller så sätter man en autoreply som svarar att man är sjuk just nu och antingen kan dom maila någon annan på firman eller vänta tills man kommer tillbaka.

Redan 95? hade jag ett algonet konto med åtkomst till Unix-shell där man kunde telnetta in och sätta autoreply på inkommande mail

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag har inte haft ro i skallen att ringa, men har använt kontaktformulär på deras hemsida. För mig är e-post smidigare än att jaga folk på telefon.
Då slipper jag formulera sånt som lättare går fram i text och framförallt undviker jag en massa dösnack. Jag behöver ett ok och ett datum, alternativt ett nej.

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag har inte haft ro i skallen att ringa, men har använt kontaktformulär på deras hemsida. För mig är e-post smidigare än att jaga folk på telefon.
Då slipper jag formulera sånt som lättare går fram i text och framförallt undviker jag en massa dösnack. Jag behöver ett ok och ett datum, alternativt ett nej.

Då borde de ju hört av sig kan man tycka om de är seriösa. Vi lever ju dock i pandemi så hela firman kanske ligger med covid och har du skickat via ett formulär så får man ju oftast inte ett Mailsvar om sjukdom etc.
Hoppas du får svar imorgon

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Då borde de ju hört av sig kan man tycka om de är seriösa. Vi lever ju dock i pandemi så hela firman kanske ligger med covid och har du skickat via ett formulär så får man ju oftast inte ett Mailsvar om sjukdom etc.
Hoppas du får svar imorgon
Jag började med vanligt mail, men efter två dagar fortsatte jag med kontaktformuläret. Får väl bli telefon i eftermiddag om jag inte hör något.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag började med vanligt mail, men efter två dagar fortsatte jag med kontaktformuläret. Får väl bli telefon i eftermiddag om jag inte hör något.
De har kanske redan sålt hojen till någon annan.
Det hände mig på Oves Motor i Olofström på 80-talet.
När jag åkte ner för o lämna inbyteshojen o hämta den andra så var den borta.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
De har kanske redan sålt hojen till någon annan.
Det hände mig på Oves Motor i Olofström på 80-talet.
När jag åkte ner för o lämna inbyteshojen o hämta den andra så var den borta.
De hade mer än en i lager, men allt har en ände.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år