Bonzo
Trying real hard to be the shepherd
Miljöljud och ljudeffekter läggs ofta på i efterhand och det är inte sällan helt andra saker som skapar ljudet än det som visas på bild. I lågbudgetproduktioner kan nog dock vara så att man nöjer sig med det ljud man spelat in på plats, men då kommer även en hel del skräpljud med i slutprodukten.Ja det är stökigt när helikoptrar slår i trädrötter.
Filminspelningsljud undrar jag över, använder man inte någon form av filter till det? Dels hör vi väl olika bra o.s.v. men inspelat ljud verkar ta upp allt jefla oljud som går att frambringa så kanske inte konstigt med tillagda däckskrik på grus, motorljud upp till tolfte växeln o.s.v..
Exempelvis någon har renoverat en motor och ska visa hur bra den går nu.. *tickatickatakkatakkaskrammel*
Lyssna hur perfekt det låter när man stänger dörren på denna välbyggda bil.. *kaKlonk*
Denna V4 med väl avstämd skorsten är örongodis.. *baMskrapbambrölskorr*
När man vet att irl låter det typ *spinnn* - *doff* - *braap braap braappp*
Nu menar jag inte bara när Snygve står o spelar in med mobilen utan även när förmodat dyr kamerautrustning används.
Apropå att stänga bildörren så kollade jag igenom Breaking Bad igen härom månaden och det finns nästan inte en enda bildörr i hela serien som inte knirrar och gnisslar när de öppnar och stänger den.