Frågor man vågar ställa

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ja det är stökigt när helikoptrar slår i trädrötter.

Filminspelningsljud undrar jag över, använder man inte någon form av filter till det? Dels hör vi väl olika bra o.s.v. men inspelat ljud verkar ta upp allt jefla oljud som går att frambringa så kanske inte konstigt med tillagda däckskrik på grus, motorljud upp till tolfte växeln o.s.v..

Exempelvis någon har renoverat en motor och ska visa hur bra den går nu.. *tickatickatakkatakkaskrammel*

Lyssna hur perfekt det låter när man stänger dörren på denna välbyggda bil.. *kaKlonk*

Denna V4 med väl avstämd skorsten är örongodis.. *baMskrapbambrölskorr*

När man vet att irl låter det typ *spinnn* - *doff* - *braap braap braappp*

Nu menar jag inte bara när Snygve står o spelar in med mobilen utan även när förmodat dyr kamerautrustning används.
Miljöljud och ljudeffekter läggs ofta på i efterhand och det är inte sällan helt andra saker som skapar ljudet än det som visas på bild. I lågbudgetproduktioner kan nog dock vara så att man nöjer sig med det ljud man spelat in på plats, men då kommer även en hel del skräpljud med i slutprodukten.

Apropå att stänga bildörren så kollade jag igenom Breaking Bad igen härom månaden och det finns nästan inte en enda bildörr i hela serien som inte knirrar och gnisslar när de öppnar och stänger den.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag minns inte vilken film/tv serie det var, där la dom på ljudet från någon anställds Saab 900 på helt andra bilar, bara för att bilarna dom använde hade för lite ljud för att det skulle göra sig bra på film. (dessutom var många av bilarna automat och dom ville ha ljud med växlingar)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag minns inte vilken film/tv serie det var, där la dom på ljudet från någon anställds Saab 900 på helt andra bilar, bara för att bilarna dom använde hade för lite ljud för att det skulle göra sig bra på film. (dessutom var många av bilarna automat och dom ville ha ljud med växlingar)
Det händer att jag reagerar på att det ibland ligger ljud från en enstånka eller twin när det körs med radfyror på film. Eller tvärtom.
Att alla motorcyklar har oändligt antal växlar är också sedan gammalt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I många brittiska tv-serier använder de två ljud regelbundet för att visa att de är på landsbygden, fasaner och rävskall. Det är två av de tre ljud vår hund inte kan höra utan att skälla.
Det tredje är dörrklockor...

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Apropå filmljud och däckskrik på grusväg så gnisslar det om bromsarna den sista halvmetern innan bilen stannar och alla bilar har samma larm från 80-talet, ett "blipp" när dom låser och två när dom låset upp. Eller tvärtom.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I många brittiska tv-serier använder de två ljud regelbundet för att visa att de är på landsbygden, fasaner och rävskall. Det är två av de tre ljud vår hund inte kan höra utan att skälla.
Det tredje är dörrklockor...

Jag har en hund som flyger rätt upp och tokskäller av dörrklockor.
Jag har inte ens en dörrklocka, men när man ser på TV och det är en plingande dörrklocka blir det ett jävla liv.

Det finns "doorbell sounds" på youtube, så jag tänkte prova att trötta ut honom/lära honom att det inte är någon fara, och det funkar för stunden, men väntar man en timme och plingar igen så är det samma sak

Djurläten får honom att sprnga och titta på TV, han har sina favorit youtubekanaler med hundar i som han tittar på.

Däremot Älgar och framförallt renar hetsar upp honom så att jag blir orolig för att han ska riva ner TV'n

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Apropå filmljud och däckskrik på grusväg så gnisslar det om bromsarna den sista halvmetern innan bilen stannar och alla bilar har samma larm från 80-talet, ett "blipp" när dom låser och två när dom låset upp. Eller tvärtom.

Jag minns inte vilken James Bond film det är när han kör på sandstranden med sin bil och det skriker i däcken konstant.... :ROFLMAO:

Bil-larmen har du ju rätt i, men det var ju fan standardljudet.

Alarm på filmer (oavestt om det är intrång eller kärnkrafts olycka) brukar vara Claxton

Och dyklarmet på alla ubåtar är samma "huuu huuu" vissla i alla filmer, oavsett vilket land ubåtarna kommer ifrån?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Apropå att stänga bildörren så kollade jag igenom Breaking Bad igen härom månaden och det finns nästan inte en enda bildörr i hela serien som inte knirrar och gnisslar när de öppnar och stänger den.
En av anledningarna till att jag inte klarade av att kolla Supernatural.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Inte omöjligt men ta mig inte för någon expert, här fanns en massa info iaf:

och

Håller själv på att kämpa med fukteksem sk hotspot på Milton (hund), make till helsike att bli av med eftersom han tar första bästa chans att städa där när han kan..

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jävlars vad blind man var eller så orkade jag bara inte just då. Jag bytte ju rem för ett eller två år sedan.

Knivarna är tokslut, och de är 45 cm långa. Knivarna som ska sitta där är 46 cm långa. Men verkar hopplöst att hitta och köpa i Svedala.

Har beställt två nya nu från Irland, tror att det kommer att bli mycket bättre.

Och så ska jag se till att det blir rent från gräsmög i aggregatet.

1657884160443.png

1657884257122.png

1657884337611.png

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jävlars vad blind man var eller så orkade jag bara inte just då. Jag bytte ju rem för ett eller två år sedan.

Knivarna är tokslut, och de är 45 cm långa. Knivarna som ska sitta där är 46 cm långa. Men verkar hopplöst att hitta och köpa i Svedala.

Har beställt två nya nu från Irland, tror att det kommer att bli mycket bättre.

Och så ska jag se till att det blir rent från gräsmög i aggregatet.

View attachment 474021

View attachment 474022

View attachment 474023
Hahah.
Inte jättekonstigt att den lämnar lite (att önska) med de där... :hihi

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har ni varit med om att ett bilbatteri tvärdör utan anledning mitt i sommaren? Min erfarenhet är att dom blir sämre med tiden och till slut har dom för lite kraft på hösten när kylan kommer.

Nu har bilen körts dagligen och just denna dag först på morgonen och så helt plötsligt när den ska köras hem 10h senare är batteriet helt tomt? Efter att bilen därefter körts ca 1h hem så är batteriet fortfarande i princip tomt.
Efter batteribyte är allt som vanligt igen med bilen.

Det är inte jag som kört bilen just denna dag så jag kan inte garantera att inget konstigt hänt under de timmar bilen stått men chauffören säger så.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka