Frågor man vågar ställa

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Laddning/kortis/tjyvenström?

Laddningslampan lyser inte så jag förutsätter att den laddar. Dessutom skulle den knappast kunnat köras 1h hem med tomt batteri om den inte laddade.
Kortis tänkte jag också på men det skulle på något sätt vara tillfälligt då.

Tjuvström, ja mina tankar var väl mest inne på att något stått på så att batteriet därför tömts under dagen.

Nu har bilen stått 16h med ett batteri jag lånade från en annan bil och bilen startar utan problem.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Kortslutning eller avbrott i batteriet, det händer då och då.
Bara att köpa.nytt.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Söker delar till primärbilen. Ingen direkt ovanlig modell men inte heller vanlig (Renault Grand Scenic).
Jag känner till bildelsbasen.se och laga.se, men de har inte vad jag söker.

Då tänkte jag lyfta blicken och söka inom EU, men jag har ingen aning om det finns någon sida för bilskrotar.

Tips?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har redan köpt nytt batteri, jag var bara inne på om det kunde ske så där utan förvarning.
Eller om det är chauffören som inte är ärlig.
Jag har varit med om att en urladdning har knäckt ett batteri, men det tog mer än en dag för att tömma det. Vill minnas att någon i familjen har fått kortslutning i batteriet efter att ha kört på dålig väg. Det var nog en del oxidrester som for omkring i det.

Har man återkommande problem med att det drar ur brukar det vara en bra idé att öppna kontakten till dragkroken och göra rent, men det verkar inte vara problemet nu.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Laddningslampan lyser inte så jag förutsätter att den laddar. Dessutom skulle den knappast kunnat köras 1h hem med tomt batteri om den inte laddade.
Kortis tänkte jag också på men det skulle på något sätt vara tillfälligt då.

Tjuvström, ja mina tankar var väl mest inne på att något stått på så att batteriet därför tömts under dagen.

Nu har bilen stått 16h med ett batteri jag lånade från en annan bil och bilen startar utan problem.

Det låter helt klart som att den laddar som den ska, men det kan ju fortfarande vara så att slamfickorna i batteriet är fulla med skit och kortsluter plattorna.

Polska lastbilschaufförer brukar banka batterierna med gummiklubba för att få skiten att sjunka ihop i slamfickorna i botten.
Då behöver dom bara kabla igång bilarna en gång på 10 istället för varannan gång...

På den gamla onda tiden så delade dom batterierna, lyfte ur plattorna, silade syran, tvättade ur slammet och monterade ihop batterierna igen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det låter helt klart som att den laddar som den ska, men det kan ju fortfarande vara så att slamfickorna i batteriet är fulla med skit och kortsluter plattorna.

Polska lastbilschaufförer brukar banka batterierna med gummiklubba för att få skiten att sjunka ihop i slamfickorna i botten.
Då behöver dom bara kabla igång bilarna en gång på 10 istället för varannan gång...

På den gamla onda tiden så delade dom batterierna, lyfte ur plattorna, silade syran, tvättade ur slammet och monterade ihop batterierna igen

Nu börjar jag ana att det kan alltså ha varit guppig väg som orsakat att oxid släppt och utlöst problemet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu börjar jag ana att det kan alltså ha varit guppig väg som orsakat att oxid släppt och utlöst problemet.

Inte alls helt ovanligt, och slamfickorna på moderna batterier är löjligt små så dom blir fulla väldigt fort.

I USA håller man Mexicotillverkade billbatterier väldigt högt, dels har dom mera bly i plattorna (vilket märks på att ett mexicotillverkat batteri väger mer än ett USA tillverkat) dels har dom kvar dom stora slamfickorna i botten.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vatten kvar i batteriet? Även slutna service fria batterier torkar pga att vattnets förångas o går ut via den lilla ventilation som är. O till slut så oxideras plattorna ihop över vätskenivån. = kortis o batteriet är dött.

Prova att släppa batteriet i golvet några gånger från 30-40 cm. Ibland skakar oxiden loss o batteriet lever igen dock skadat efter kortis en men brukar funka på vår sommar och höst.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Herregud vilken arbetsmiljö.

Haha, se fler av filmerna, det är rätt intressant hur man svetsar ihop en lastbilsvevaxel, och att man har hundra stycken vevaxlar ståendes mot väggen med exakt samma brott på alla, och ändå fortsätter man att svetsa ihop dom, och att tillverka nya motorer med samma konstruktionsfel från början....

Arbetskraft är billigt...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Snart även på svenska bakgårdar. Vänta bara tills elbilarnas batterier börjar ge upp och de börjar ägas av Sveriges mindre väl bemedlade. De som inte kan eller vill slanta upp sexsiffrigt för nytt batteri.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Detta är en allvarligt menad fråga och skulle för en gångs skull bara vilja ha vettiga svar.

En bra bekant har vad jag tror gjort sin dummaste grej någonsin.

Fick ett samtal häromdan av min vän som så att säga biktade sig o undrade lite om saker.

Det hela handlar om en annons om något som heter VOYTEGON, jag är digital analfabet så jag har inte ens försökt att sätta mig in i vad detta är.

Dock har jag förstått av min vän att han har lånat pengar o satt in på ett konto på detta VOYTEGON o denna 1,5 million i lån hade ökat till 3,5million, när pengarna skulle tas ut så var dessa helt plötsligt borta o hans personliga hjälp på detta voytegon var ochså borta.

Min vän har varit hos polis o fått svaret går ej att utreda du får skylla dej själv.

3 barn en sambo som förståligt inte är glad eller vill umgås just nu.

Jag inbillar mej att detta är en typ av pyramidspel och han är helt totalt r-v knull-d tyvärr har min vän ochså lånat dessa pengar på mobil lån så det är duktigt tungt förstår jag.

Jag kan bara stötta o prata med dom jag kan så att säga ingen ting om den världen o hur dessa digitala saker funkar.

Men finns det någon som kan något om sådana här saker så är jag mycket tacksam för den ev hjälpen som den familjen kan få.
Kan bara beklaga.
Har en släkting som förlorat ca 10 miljoner på den typen.......
Lite liknande,
en dam, pensionär, klasskamrat med mitt X, fick ett SMS om dags uppdatera mobilt bankid, bara logga in så skulle det ske....
Resultat: Hennes besparingar på Nordea, ca 500000 kr var borta. Trots hon anade oråd och ringde Nordea efter bara några minuter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Snart även på svenska bakgårdar. Vänta bara tills elbilarnas batterier börjar ge upp och de börjar ägas av Sveriges mindre väl bemedlade. De som inte kan eller vill slanta upp sexsiffrigt för nytt batteri.

Ja, det är ju en helt annan typ av batterier, men nog kommer batterilådor att öppnas och enskilda moduler/celler att bytas på våra bakgårdar också.

Dom som gör det bra kommer att rädda billiga elbilar på vägarna, dom som gör det dåligt kommer att orsaka elbilsbränder i carportar och vid laddare.

Så lagar kommer att stiftas för att förhindra att det görs (bra eller dåligt) och istället leder till skrotning av fordonen och professionell återvinning av batterierna.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ja, det är någon slags ogräs, även kallat "bushweed"
Brukar dyka upp där man har matat fåglar och spillt frön.
I ett speciellt dike växer år efter år mer o mer röd vallmo, varje år dom släntklipper sprider sig vallmon. Är vägverket olaglig när dom odlar röd vallmo ?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ja, det är ju en helt annan typ av batterier, men nog kommer batterilådor att öppnas och enskilda moduler/celler att bytas på våra bakgårdar också.

Dom som gör det bra kommer att rädda billiga elbilar på vägarna, dom som gör det dåligt kommer att orsaka elbilsbränder i carportar och vid laddare.

Så lagar kommer att stiftas för att förhindra att det görs (bra eller dåligt) och istället leder till skrotning av fordonen och professionell återvinning av batterierna.
I Oslo kostar det ca 10k att demontera o diagnoserna samt byta ut den/dom felaktiga cellerna i ett elbil batteri. Sådana servis verkstäder kommer att dyka upp här med.. Det räcker ju att en av flera hundra celler e kapput för att batteriet skall vara kaputt enligt bildatorn.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I Oslo kostar det ca 10k att demontera o diagnoserna samt byta ut den/dom felaktiga cellerna i ett elbil batteri. Sådana servis verkstäder kommer att dyka upp här med.. Det räcker ju att en av flera hundra celler e kapput för att batteriet skall vara kaputt enligt bildatorn.

Och 2 veckor senare dör nästa cell...

Ett par cellers bortfall klarar nog batterierna att kompensera

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom