Frågor man vågar ställa

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det är ju en helt annan typ av batterier, men nog kommer batterilådor att öppnas och enskilda moduler/celler att bytas på våra bakgårdar också.

Dom som gör det bra kommer att rädda billiga elbilar på vägarna, dom som gör det dåligt kommer att orsaka elbilsbränder i carportar och vid laddare.

Så lagar kommer att stiftas för att förhindra att det görs (bra eller dåligt) och istället leder till skrotning av fordonen och professionell återvinning av batterierna.

Lagar stiftas vilket kommer leda till att det görs i det dolda på bakgårdarna av den sortens folk som hellre gräver ner avfallet än betalar deponiavgifter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lagar stiftas vilket kommer leda till att det görs i det dolda på bakgårdarna av den sortens folk som hellre gräver ner avfallet än betalar deponiavgifter.

Ahh, du menar som mina grannar som ställer bilbatterier brevid den söta lilla röda batteriholken på miljöstationen istället för att gratis lämna dom till återvinningcentralen?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ahh, du menar som mina grannar som ställer bilbatterier brevid den söta lilla röda batteriholken på miljöstationen istället för att grati lämna dom till återvinningcentralen?

Det är väl lindrigt. Skulle jag se ett bilbatteri vid holken skulle jag nog slänga in det i bilen och ta med det till metallåtervinningen när jag åker dit.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är väl lindrigt. Skulle jag se ett bilbatteri vid holken skulle jag nog slänga in det i bilen och ta med det till metallåtervinningen när jag åker dit.

Jag har tänkt tanken, men samtidigt varför ska jag köra andras skit utan att dom ber om det?

Det är ju inte bara batterier, utan hinkar med spillolja, hinkar med "mystery" innehåll, bokhyllor, soffor, leksaker, och säckar med hushållssopor.

Jag vill ha bort min lokala miljöstation, den fungerar ändå inte.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag har tänkt tanken, men samtidigt varför ska jag köra andras skit utan att dom ber om det?

Det är ju inte bara batterier, utan hinkar med spillolja, hinkar med "mystery" innehåll, bokhyllor, soffor, leksaker, och säckar med hushållssopor.

Jag vill ha bort min lokala miljöstation, den fungerar ändå inte.
Du får 100 spänn per bil batteri på metall återvinningen, e väll en bra orsak.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Och 2 veckor senare dör nästa cell...

Ett par cellers bortfall klarar nog batterierna att kompensera.

Jag tror faktiskt inte det utan sämsta cellen bestämmer hur bra/dåligt batteri övervakningen anser hela paketen är.

En bekant for till Norge med sitt paket o fick det renoverat o 0 ställt, det var som en ny bil. Dock till en le fransos.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kan bara beklaga.
Har en släkting som förlorat ca 10 miljoner på den typen.......
Lite liknande,
en dam, pensionär, klasskamrat med mitt X, fick ett SMS om dags uppdatera mobilt bankid, bara logga in så skulle det ske....
Resultat: Hennes besparingar på Nordea, ca 500000 kr var borta. Trots hon anade oråd och ringde Nordea efter bara några minuter.
får ont i magen att läsa detta.
Oj vad tråkigt för dom båda

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bästa mobilen i områden med dålig täckning?

En med en utstickande antenn... (om du kan hitta en)

En (valfri telefon) med Telia Abb

Ofta är signalstyrkan dock tillräcklig, men du befinner dig fysiskt för långt bort för att dom digitala paketen ska komma fram i tid, därför kopplas du ner från masten.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Äh lite pinnsvets på det där så.. säg till ikväll när jag fått i mig ett glas rött så ska vi nog se på f-n :smasha
Köpte en svets för pinne för ett par år sedan, tänkte att jag skulle prova då Irländarna hade saldofel så de körde en Cancel på min order. Är ju inte så rackarns duktig på att svetsa med pinne så det blev väl sådär. Kör med OK48 2 mm och med 70A går det bra att tända, men då smälter det bort. 60A var svårt att tända men blev OK, men att svetsa på kanten för en ovan är jävlar inte lätt. Blir ju ganska brett så mycket får tas bort med slipmaskin. Men skulle nog gå att fixa till men det skulle ta tid. Slagghammaren var den som följde med kitet, jag lovar att jag ska skaffa en riktig. Den där går inte att använda, men den följde med ut.

Lyckades hitta andra blad på Reservdelaronline som har rätt längd/bredd/hål så nu slipper jag svetsa. Bästa skulle nog vara att fixa till en plåtbit i hyfsat rätt storlek och sedan svetsa dit den.

Observera att ena bladet ligger med "fel" sida uppåt, fick hjärtat i halsgropen när jag trodde att de nya bladen var tänkta att snurra åt andra hållet...

1658315817486.png

1658316060976.png

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Köpte en svets för pinne för ett par år sedan, tänkte att jag skulle prova då Irländarna hade saldofel så de körde en Cancel på min order. Är ju inte så rackarns duktig på att svetsa med pinne så det blev väl sådär. Kör med OK48 2 mm och med 70A går det bra att tända, men då smälter det bort. 60A var svårt att tända men blev OK, men att svetsa på kanten för en ovan är jävlar inte lätt. Blir ju ganska brett så mycket får tas bort med slipmaskin. Men skulle nog gå att fixa till men det skulle ta tid. Slagghammaren var den som följde med kitet, jag lovar att jag ska skaffa en riktig. Den där går inte att använda, men den följde med ut.

Lyckades hitta andra blad på Reservdelaronline som har rätt längd/bredd/hål så nu slipper jag svetsa. Bästa skulle nog vara att fixa till en plåtbit i hyfsat rätt storlek och sedan svetsa dit den.

Observera att ena bladet ligger med "fel" sida uppåt, fick hjärtat i halsgropen när jag trodde att de nya bladen var tänkta att snurra åt andra hållet...

View attachment 474181

View attachment 474182
Är de nya knivarna längre än de gamla? Ser inte så ut.
Om man slipar med vinkelslip så tar knivarna slut fort. Fil rekommenderas. Jo det är såå omodernt men det blir bra.
Jag tror att youtube har några klipp om slipning, gräsmattor, klipphöjd mm. ;)

Visa resultatet sen.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Du kan testa att polvända för att möjliggöra lägre ström, dvs + på material och - på pinnen.
Kört så ett par gånger med rostig tunnplåt <1mm, tar en jäkla tid att lägga en sträng, svalna, slagga av och påt igen...
Ur minnet kunde vi köra så lågt som 40A med ett Telwin aggregat.
Hållfasthet - njaeee, tät svets - Japp :)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kvällsfundering efter att ha sett något krashklipp på youtube..

Det smäller ju lite titt som tätt i motorsport som vi vet och eldrift kommer väl mer o mer och.. det ska ju vara giftigt som helvetet med batteribrand. Jag kan ha fel men dom branschrekommendationer, typ verkstad o sånt, jag hört är att om batteribrand = släpp allt och utrym.

Hur förebygger/skyddar man sig mot detta inom motorsport?

Naturligtvis inget optimalt i vanliga trafiken heller men nu tänkte jag närmast på där det överlag brakar i lite värre många gånger.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Det smäller ju lite titt som tätt i motorsport som vi vet och eldrift kommer väl mer o mer och.. det ska ju vara giftigt som helvetet med batteribrand. Jag kan ha fel men dom branschrekommendationer, typ verkstad o sånt, jag hört är att om batteribrand = släpp allt och utrym.

Naturligtvis inget optimalt i vanliga trafiken heller men nu tänkte jag närmast på där det överlag brakar i lite värre många gånger.
Inga fina gaser från petroliumbränder heller.

På de ställen jag jobbar för, de som tillverkar elbilar, får alla gå en kurs i hur man släcker branden. Inget, släpp allt och spring där.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Så är det säkert men den tekniken hittar du knappast hos allbilsbranschen = även om dom försökte släcka med konventionell utrustning skulle dom inte lyckas.

Bensinrök etc. finns det ju dock ett ganska bra facit på att dom flesta klarar sig lindrigt ifrån nuförtiden inom sporterna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Rallybilarna har sina batterier i en centralt placerad låda som ska vara krock/brandsäker, jag undrar om den inte har övertrycksventil som ventilerar utanför karossen också.
Lådan kan vara fylld med kväve/halon eller något också.
Dessutom har dom ju en massa inbyggda skyddskretsar som bryter batteriets kontaktorer vid olycka, och ett larm som om det utöses stoppar sträckan tills räddningstjänst har tittat på bilen.

Jag tror det är jävligt bra sörjt för säkerheten på tävlingsbilar faktiskt, då är det värre när man kör i ett gupp och får en sten genom batterilådan på Teslan mitt ute i buttfuck-nowhere och räddningstjänsten är en timme bort..

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Buttfuck nowhere.. där vill man inte vara.

Intressant dock, låter som dom kostat på så gott det går då. Visar sig om alla mumins som brukar hoppa fram ur skogarna och hjälpa upp snedseglarna plötsligt springer bort från bilarna istället.. eller ej.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Buttfuck nowhere.. där vill man inte vara.

Intressant dock, låter som dom kostat på så gott det går då. Visar sig om alla mumins som brukar hoppa fram ur skogarna och hjälpa upp snedseglarna plötsligt springer bort från bilarna istället.. eller ej.

Dom har en lampa på batterisystemet som syns genom sidorutan, lyser det grönt är det bara att hjälpa till, lyser den rött ska man närma sig bilen försiktigt

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Är de nya knivarna längre än de gamla? Ser inte så ut.
Om man slipar med vinkelslip så tar knivarna slut fort. Fil rekommenderas. Jo det är såå omodernt men det blir bra.
Jag tror att youtube har några klipp om slipning, gräsmattor, klipphöjd mm. ;)

Visa resultatet sen.
Svårt att fånga på bild, men det är de.

1658390550359.png

1658390632101.png

1658390716426.png

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...