Frågor man vågar ställa

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jodå, det funkar säkert så också.
Men nu vill jag ha en dörr om det går att lösa för en rimlig kostnad och lagom arbetsinsats.
Jag hade tanken på dörr jag med, har ett likadant släp som du. Men dels är jag prokrastinerande och dels tappade jag lastutrymme som behövdes när två hojar med tillbehör ska köras. (har fasta platser dedikerade för olika saker för att uppnå rätt kultryck.)

Press funkade oväntat bra när det ösregnade. Numera har jag ett depåtält över ramp och öppning. Skönt med ett förtält när man asfaltscampar.

Jag ser gärna bild på resultatet om du hittar passande dörr. Kanske inte behöver ha med två hojar hela tiden ändå? Skulle bli ett fint vinterprojekt i garaget och fin anledning att köpa litet nya verktyg. ?

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur länge är det rimligt att någon förvarar prylar i ens garage? Jag tycker att tre år är nära gränsen så jag har ställt saker närmre dörren och bett om ett datum för hämtning.

20220806_191812.jpg

Orkade inte bära fram alla motorblock och vevaxlar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur länge är det rimligt att någon förvarar prylar i ens garage? Jag tycker att tre år är nära gränsen så jag har ställt saker närmre dörren och bett om ett datum för hämtning.

View attachment 474785

Beror lite på vem det är.
Familj, vän, bekant, liftare...
3år känns generöst oavsett kategori. ?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
3 år är definitivt över gränsen oavsett. Jag hade gett vederbörande 2-3 veckor på sig att hämta skrotet, efter det hade det åkt på tippen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

View attachment 474785

Beror väl på relationen.

Har du börjat släpa skiten mot porten så har du nog svarat på din egen fråga. :hihi

Jag och farsgubben har dynamiken att han har en massa prylar men inte så mycket plats där hemma, och jag som bor på landet har ett överflöd av utrymme. När han tycker att han inte har plats för något (maskiner / verktyg / bilsläp / whatever) så kör han hit det, och jag använder bäst jag behöver under tiden som fodervärd. Fungerar ok, men man vill nog inte göra så med en ytligt bekant.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
I det här fallet är det en vän sen drygt 25 år tillbaka och jag var best man när han gifte sig. För drygt 20 år sen hjälpte han mig ekonomiskt när en arbetsgivare (hans far) inte betalade ut min lön som utlovat.
När hans förra garage skulle rivas tyckte jag att det var självklart att han fick ställa lite prylar hos mig. Jag trodde förstås att det skulle försvinna när de flyttade från lägenhet till villa.

Efter att han fick bilden ovanför sa han att det nog försvinner inom en vecka.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har haft en hoj stående hos brorsan i över 10 år nu.
Han har börjat tjata de senaste åren är jag måste hämta den, men varenda gång jag vill hämta säger han att det inte passar just nu.
Nåja...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Brorsor är en annan deal.

Min bror är minimalist och neatfreak, han har inte någonting framme om det inte används just nu, och hans skrubbar och garderober är alltid nästan tomma.

Jag är..... ehhh... motsatsen.

ÅAS tar jag emot det han får över, fullt fungerande nästan nya saker, för han gillar att köpa nytt men ogillar att kasta sån't som fungerar.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag har lite svårt för att spara saker till sen. Såvitt jag vet har jag hittills aldrig plockat fram något som jag lagt i förråd eller vindar. Det är lika bra att dra till tippen direkt.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har lite svårt för att spara saker till sen. Såvitt jag vet har jag hittills aldrig plockat fram något som jag lagt i förråd eller vindar. Det är lika bra att dra till tippen direkt.
Bror min är i sammanhanget litet märklig, tycker jag.

Vid en av sina flyttar hittade han en omärkt flyttkartong i förrådet. Tänkte att han inte öppnat den på några år, inte visste vad den innehöll och inte saknat just nånting sedan förra flytten. Helt sonika skickade han den oöppnad i containern för brännbart.

Jag hade iaf öppnat kartongen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dagen man behöver det, är alltid 1,76 dygn efter att man fört det till tippen,

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Lätt OT, men eftersom det diskuteras spara/kasta så..
Jag kom, som liten grabb, hem med en plåtburk krokiga o rostiga spikar som jag samlat ihop från rivningen av en gammal skola i byn.
Den burken stod iallafall kvar i föräldrarnas källare tills jag var vuxen, utflyttad, gift och pappa, för att farsan tyckte att man kunde räta ut några när man behövde spik.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lätt OT, men eftersom det diskuteras spara/kasta så..
Jag kom, som liten grabb, hem med en plåtburk krokiga o rostiga spikar som jag samlat ihop från rivningen av en gammal skola i byn.
Den burken stod iallafall kvar i föräldrarnas källare tills jag var vuxen, utflyttad, gift och pappa, för att farsan tyckte att man kunde räta ut några när man behövde spik.

Jag hade en hink med nya spikar, som slängts i hinken för att kartongerna var dåliga.
Sen var svågern här, hjälpte till med att måla huset och byta lite panel. Han hällde över en massa krokiga spikar utdragna från den gamla panelen i hinken med ny spik.

Det känns som att hela hinken förvandlades till krokigt skrot men jag är ju för snål för att slänga dom.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bror min är i sammanhanget litet märklig, tycker jag.

Vid en av sina flyttar hittade han en omärkt flyttkartong i förrådet. Tänkte att han inte öppnat den på några år, inte visste vad den innehöll och inte saknat just nånting sedan förra flytten. Helt sonika skickade han den oöppnad i containern för brännbart.

Jag hade iaf öppnat kartongen.

Då hade du "Oooh'at" och "Åhhh'at" åt handavgjutningen du gjorde i trolldeg och torkade på förskolan och lådjäveln hade blivit kvar....

Fast den där killen som råkade kasta kryptohårddisken hade nog kollat innan han kastade den...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka