Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Idag på besiktningen av acen så frågade jag om vad vanligaste felen är på hojar.

Nummer 1 blankslitna däck både fram o bak.

Nummer 2 rostig kärvande kedja med slutkörda drev.

Nummer 3 belysning som ej funkar.

Nummer 4 ej fungerande bromsar.

Bes mannen sa att det vanligaste svaret är men på bilen behöver man ju inte serva o kolla hela tiden.

Är detta en anledning till oförklarliga olyckor? Folk kör hojen o inbillar sig att den slits som en bil o inte behöver nya däck o klossar varje år.

Nja statistiken är ganska tydlig, 1. Belysning, 2 Däck, 3 Kraftöverföring, 4 Bromsar, 5 Buller, 6 Stötdämpare, 7 Hjullager o.s.v..

Ej fungerande bromsar är långt ifrån vanligt.

För dom flesta mc-burna behövs nog inte nya bromsar och däck varje år heller =)

Jag gissar 0.5 bar däckstryck och ovana förare är en större faktor i sådant fall, resten skyller vi på bilister.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag såg imorse med glasögon i.a.f., ska kalla dom lite unikt Piff & Puff.. tror det var vår familj som kom på det - sen vette f-n vad namnet grävlingar har i träden att göra men men.

20220819-062258.jpg

20220819-062346.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag såg imorse med glasögon i.a.f., ska kalla dom lite unikt Piff & Puff.. tror det var vår familj som kom på det - sen vette f-n vad namnet grävlingar har i träden att göra men men.

20220819-062258.jpg

20220819-062346.jpg
Vi brukar ha såna här hemma också ?...
...i 2-3 dagar innan katterna tar dem och vi hittar dem i bitar spridda över hela gården. :3freak

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vi brukar ha såna här hemma också ?...
...i 2-3 dagar innan katterna tar dem och vi hittar dem i bitar spridda över hela gården. :3freak

Jo vi har mördarmaskinen här hemma också, häromåret låg det en stolt placerad korre utanför dörren utan huvud =/ En gång ingen gång eller hur var det?

Fåglarna och en o annan ödla har det värre, hon ser rätt oskyldig ut mellanåt:

Resized-20190925-0850211.jpg

..medan här säger hon -Ska du ha en smäll? , förmodligen. Brorsan Jamie i bakgrunden är mer utav en livsnjutare och blir helst serverad:

Resized-20211231-184822.jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det mest konstiga någon av katterna har släpat in är en oskadd björktrast. Hur hon fick den genom kattluckan utan att skada den vet jag inte.
Jag blev väldigt överraskad när jag kom in i vardagsrummet och fågeln plötsligt lyfte från golvet och flög till köket.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det mest konstiga någon av katterna har släpat in är en oskadd björktrast. Hur hon fick den genom kattluckan utan att skada den vet jag inte.
Jag blev väldigt överraskad när jag kom in i vardagsrummet och fågeln plötsligt lyfte från golvet och flög till köket.

För många år sedan innan jag flyttade hemifrån växte jag upp på landet.
Vi hade en katt som en gång kom in med en levande huggorm. Då blev morsan lite stirrig.
En gång kom katten in med en harunge som den släppte och den sprang runt ganska länge innan vi fick tag på den.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är därför jag gillar katter, dom låter sig icke bli domesticerade, dom är jägare och dom glömmer det aldrig oavsett hur feta och lata dom har blivit av köpt kattmat.

En katt bestämmer själv om den tycker om dig, och gör den det har du en vän för evigt

Dock är jag lite kattallergisk, men det talade jag aldrig om för min förra katt...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är därför jag gillar katter, dom låter sig icke bli domesticerade, dom är jägare och dom glömmer det aldrig oavsett hur feta och lata dom har blivit av köpt kattmat.

En katt bestämmer själv om den tycker om dig, och gör den det har du en vän för evigt

Dock är jag lite kattallergisk, men det talade jag aldrig om för min förra katt...
Vad fan har jag gjort då, gillar verkligen inte katter är 100% hund/häst människa men inte ens mitt navelludd gillar katter. Men av någon anledning skall kräken upp i knät stryka sig mot mej miaua vänligt o fan vet.. E de champot dom gillar tro?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur hör man ventilknack/skrammel på en V-twin?
Eftersom jag är helt ovan vid icke-radfyror så vet jag inte riktigt vad som är normal ljudbild i de här motorerna.
Tycker det tickar i motorn vid gaspådrag, o i samband med de små vibrationerna som finns i de här hojarna, har jag svårt att avgöra vad som är perfekt balans i motorgången.
Om det varit en moped, skulle jag tolka det som att den "fyrtaktade", som man sa förr.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag lutar mer åt att det är pumpen. Frågan är väl om man skjutit topplockspackningen nu när motorn kokade (glömde skriva det i första inlägget) utan att jag såg det direkt, vet inte hur långt jag körde så, tempmätaren kollar man ju bara på ibland.

Hur som helst hade jag slangen vid termostaten (som jag tog bort för att utesluta den) på löst där och startade sedan bilen. Tog loss slangen och flödet ut där var ju inte direkt överdådigt, men jag vet ju inte hur det ska vara, inget man direkt brukar syssla med att kolla flödet på vattenpumpen i bilen :hihi

Får väl skaffa en sats och byta kamrem samtidigt, är nog dags. Eller skrota den, men frugan gillar den så det är inte ett tvärenkelt beslut. Har kollat en video senaste timmen, verkar ju inte så svårt att byta kamremmen, bara alla 25 år gamla skruvar lossar som de ska...
Trångt satan, men fick loss (och dit) det till slut. Kan nog säga att jag hittat felet. Hoppas att alla skruvar kom dit som de skulle så man inte åker på motorras inom en nära framtid. Spännrullen för kamremmen är ett satans skit i alla fall, eller man kanske får skylla på avståndet till hjulhuset. Med rätt verktyg är det nog lättare, men har man en T45 på 1/2" där den i stort sett tar i plåten utan att man fått dit spärrskaftet så har man problem. Löste det med hjälp av en rörtång. Men inte smidigt.

1661687601014.png

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om jag har en aluminiumplåt som är 1000x600 och vill bocka den på längden till 90° utan innehav av bockningsmaskin, hur gör jag då?
Min egen tanke är att spänna fast den på kanten av en skiva (änden på släpet?) och sen pressa med något utanför skivan. Jag känner att jag inte hittar rätt prylar här hemma...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om jag har en aluminiumplåt som är 1000x600 och vill bocka den på längden till 90° utan innehav av bockningsmaskin, hur gör jag då?
Min egen tanke är att spänna fast den på kanten av en skiva (änden på släpet?) och sen pressa med något utanför skivan. Jag känner att jag inte hittar rätt prylar här hemma...

Helt riktigt, du spänner fast den på släpet.

Sedan åker du till någon som har en bockmaskin.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin