Frågor man vågar ställa

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Väggfasta hyllor i garaget är väl en sak som kanske går att diskutera, men om man som köpare inbillar sig att alla verktyg och maskiner i garaget ska ingå i ett köp per automatik så är man nog rätt snett ute.

Vi fick ta över gräsklippare och en del annat bös när vi köpte vårat hus, men det var mest för att säljaren skulle flytta till lägenhet och de ansåg att det skulle vara mer jobb än det var värt att försöka sälja det på sidan av. Dessutom lämnade de en del prylar som var rent skräp också så det jämnade nog ut sig.

Jag tror köparen förstår vad som ingår för han har vad jag förstår sagt att vi gärna får lämna ditten och datten.
Problemet är snarare min mor.

Googlar man så verkar de råda väldigt delade meningar om hyllorna. Jag tror man kan sammanfatta det som att hyllor i ett förråd ska nog lämnas men i ett vanligt rum behöver dom inte lämnas.
Så då kan man ju fråga var ett garage hamnar där imellan. Vissa använder väl sina garage som förråd men den som mekar i garaget kanske inte vill ha julgransprylarna hängande i sprutet från vinkelslipen.

Jag ringde en kompis som är mäklare och han sa att det är ju sånt som säljare ofta lämnar för att de inte har plats i sin nästa bostad men han tyckte det var självklart att jag kunde plocka allt.

Min mor är fortfarande lika övertygad om att allt måste lämnas.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tror köparen förstår vad som ingår för han har vad jag förstår sagt att vi gärna får lämna ditten och datten.
Problemet är snarare min mor.

Googlar man så verkar de råda väldigt delade meningar om hyllorna. Jag tror man kan sammanfatta det som att hyllor i ett förråd ska nog lämnas men i ett vanligt rum behöver dom inte lämnas.
Så då kan man ju fråga var ett garage hamnar där imellan. Vissa använder väl sina garage som förråd men den som mekar i garaget kanske inte vill ha julgransprylarna hängande i sprutet från vinkelslipen.

Jag ringde en kompis som är mäklare och han sa att det är ju sånt som säljare ofta lämnar för att de inte har plats i sin nästa bostad men han tyckte det var självklart att jag kunde plocka allt.

Min mor är fortfarande lika övertygad om att allt måste lämnas.
Är ju en gråzon det där. Verktyg ingår naturligtvis inte men hyllor kan ses som att de ”tillhör huset” beroende på funktion. Tror inte du kommer få någon juridisk klarhet i detta så jag hade satsat på att plocka så mycket som möjligt utan att uppröra mamsen eller köparen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, skit i hyllorna, men ta verktygen.

Hyllor går att köpa/bygga nya

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hyllorna och tomma verktygstavlor betingar ju egentligen inte nåt värde att bråka om. Det känns mest bara så dumt att överlämna prylar till någon som inte tillhör familjen och som vi inte ens känner.

Verktygen har jag redan plockat, och jag kommer skruva lös alla verktygshållare från tavlorna oavsett.

Det som har störst monetärt värde är väl arbetsbänken, tre IKEA-stommar fulla av lådor och bänkskiva kostar väl 10000 kr om man handlar det nytt. Nu skulle jag inte springa iväg och handla motsvarande direkt ändå men jag vet precis var ytterligare en arbetsbänk skulle sitta som en smäck.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hyllorna och tomma verktygstavlor betingar ju egentligen inte nåt värde att bråka om. Det känns mest bara så dumt att överlämna prylar till någon som inte tillhör familjen och som vi inte ens känner.

Verktygen har jag redan plockat, och jag kommer skruva lös alla verktygshållare från tavlorna oavsett.

Det som har störst monetärt värde är väl arbetsbänken, tre IKEA-stommar fulla av lådor och bänkskiva kostar väl 10000 kr om man handlar det nytt. Nu skulle jag inte springa iväg och handla motsvarande direkt ändå men jag vet precis var ytterligare en arbetsbänk skulle sitta som en smäck.

Tja, bänken är väl gråzon om något.
Jag har haft löst stående arbetsbänkar, och dom har följt med i varje flytt.

Min bänkskiva bestod av skivan från ett tjockt furubord, dom kunde man hämta gratis när dom blev omderna och kärringarna skulle ha vitlaminerad spånskiva från IKEA istället.

Min egen bänkskiva kom från ett furubord som kastades ut från den anrika restaurangen "Universum" i Umeå, och hade således redan gott om brännmärken från cigarettfimpar och halvmåneformade gropar där folk hade slagit sönder ölstop och flaskor.

Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har för mig att det ska finnas en stege så man kommer upp på taket till takstegen som är vid skorstenen.
När jag köpte mitt hus så hade dom lämnat kvar en aluminium stege i garaget

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har för mig att det ska finnas en stege så man kommer upp på taket till takstegen som är vid skorstenen.
När jag köpte mitt hus så hade dom lämnat kvar en aluminium stege i garaget

Jag bodde i radhus, och det fanns fast stege på gaveln och gångbrygga längst hela taket, ändå grinade nya ägaren om att jag hade tagit med mig stegen. (lös aluminiumstege)
Jag påpekade att hade dom inte råd att köpa en stege kanske dom inte skulle köpa hus.

Det roliga är att jag hade inte tagit med mig stegen, den var utlånad till deras nya granne på långtidslån, jag hade väl IOFS tänkt åka och hämta den, men jag lät meddela att grannen som hade lånat den kunde behålla den tills husköparna frågade efter den själva.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är en ung tjej med stora rattar från exfruns by som regelbundet postar selfies och filmsnuttar på Facebook, problemet är att hon har skitdålig kamera. Kan/borde man skicka henne en mobiltelefon med bättre kamera?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Riktmärken för årsförbrukning av el i en dragig och dåligt isolerad 70-talsvilla med direktverkande elvärme i Norrland?
Dushande tonåringar finns EJ i huset, däremot två frusna vuxna.

Kontakta energirådgivningen i din kommun. Jag skulle på rak arm lägga en gissning någonstans kring 23000 kWh beroende på storlek och standard. En luftvärmepump kan plocka ned årstotalen med alla gånger 4-5000 kWh och luftcirkulationen gör att du kan hålla någon grad lägre temp för att få sköna golv osv.

Årets julklapp: Raggsockor!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är en ung tjej med stora rattar från exfruns by som regelbundet postar selfies och filmsnuttar på Facebook, problemet är att hon har skitdålig kamera. Kan/borde man skicka henne en mobiltelefon med bättre kamera?
Visserligen har hon redan sålt 134 nya mobiltelefoner som skickats in men skicka du en till ! :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har slösat bort en hel del pengar på korkade grejor i mitt liv.

Men jag har i alla fall aldrig betalat någon för att visa tjönet på only fans...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka