Frågor man vågar ställa

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Om jag har en aluminiumplåt som är 1000x600 och vill bocka den på längden till 90° utan innehav av bockningsmaskin, hur gör jag då?
Min egen tanke är att spänna fast den på kanten av en skiva (änden på släpet?) och sen pressa med något utanför skivan. Jag känner att jag inte hittar rätt prylar här hemma...
Går ganska bra att spänna fast den med en planka, ett par bra tvingar och en bordskant.
Sen med en gummiklubba en liten bit i taget hela längden. Går hyfsat med 2mm al-plåt.
Den femte bocken du gör blir riktigt skaplig. Men hitta nån med en bockmaskin är bättre.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Riktmärken för årsförbrukning av el i en dragig och dåligt isolerad 70-talsvilla med direktverkande elvärme i Norrland?
Dushande tonåringar finns EJ i huset, däremot två frusna vuxna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Riktmärken för årsförbrukning av el i en dragig och dåligt isolerad 70-talsvilla med direktverkande elvärme i Norrland?

Jag tror det beror ganska mycket på hur stor villan och så är Sverige ett väldigt långt land där Norrland utgör 2/3-delar av längden.

Jag har ett hus från 30-talet på 85 kvadratmeter med sågspån i väggarna, förra året förbrukade vi 18000 kWh på två vuxna och ett barn, nu bor jag ensam här med dottern varannan vecka och jag tror jag kommer landa på 14000 kWh om jag inte åker på semester i december för då är jag nog nere på 12000 kWh.

Värmer med luft-luft värmepump och de kallaste månaderna även direktverkande el.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
140m2 17000 kwh förra året.
Byggdes 189X och har byggs till I omgångar.
I Dalarna visserligen...
Vi satte ny panel utanför den gamla och nya fönster för ca 10år sedan.
Ny luft-luft pump i våras kommer nog dra ner förbrukningen i vinter hoppas jag.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag löste det genom att flytta, det nya huset har en varmvattenberedare på 24 liter.
Tonåringen fick dusha så länge hon ville...
De där är spännande jag har 100 liter super isolerad VW beredare håller skaplig värme i rätt många dagar utan el.

Vattnet in till VW beredare kommer förvärmt från en 300 liters solvärmetank så runt 6-700 liter dusch vatten. Tösen lyckades faktiskt duscha detta kallt ett par gånger?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
De där är spännande jag har 100 liter super isolerad VW beredare håller skaplig värme i rätt många dagar utan el.

Vattnet in till VW beredare kommer förvärmt från en 300 liters solvärmetank så runt 6-700 liter dusch vatten. Tösen lyckades faktiskt duscha detta kallt ett par gånger?
För f-n, du måste lära barnen om motgångar - installera en 15liters beredare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är kutym att man lämnar när man säljer ett hus?
- Hyllor och med skenor fastskruvade på garagets väggar?
- En arbetsbänk i garaget bestående av köksskåp med lådor och bänk?
- Verktygstavlor fastskruvade i väggen?

Jag är på väg att plocka detta från föräldrarnas hus som säljs men morsan verkar vilja ge bort prylar till köparen av huset.
Jag ser inte att det skulle ingå i huset mer än vad ett skrivbord inne i huset gör.
Morsan muttrade till och med när jag plockade ner verktygen från tavlan att jag kunde väl lämna nåt...
Brorsan vädrade redan för kanske en månad sedan tankar om att lämna verktygen med huset ungefär som att man skulle få mer betalt för huset...

Jag äger ju inte dessa prylar men jag upplever det som hjärndött att skänka bort till en okänd köpare av ett hus. Ingen som helst diskussion om att verktygen skulle ingå har förekommit.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj

Jag är på väg att plocka detta från föräldrarnas hus som säljs men morsan verkar vilja ge bort prylar till köparen av huset.
Jag ser inte att det skulle ingå i huset mer än vad ett skrivbord inne i huset gör.
Morsan muttrade till och med när jag plockade ner verktygen från tavlan att jag kunde väl lämna nåt...
Brorsan vädrade redan för kanske en månad sedan tankar om att lämna verktygen med huset ungefär som att man skulle få mer betalt för huset...

Jag äger ju inte dessa prylar men jag upplever det som hjärndött att skänka bort till en okänd köpare av ett hus. Ingen som helst diskussion om att verktygen skulle ingå har förekommit.

Finns regler för detta - fasta installationer får inte tas bort, frågan är vad man räknar dit.
En väggfast bokhylla ingår knappast men ett exempel jag hört är att en lös stege ingår inte i huset, men en stege upphängd på fästen på vägg ingår - kolla med mäklaren, bör ha koll på vad som gäller.
Att sedan samla på sig prylar som man själv inte har nytta av är väl lite onödigt - har du själv behov av hyllor o verktygstavlor o resten?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Finns regler för detta - fasta installationer får inte tas bort, frågan är vad man räknar dit.
En väggfast bokhylla ingår knappast men ett exempel jag hört är att en lös stege ingår inte i huset, men en stege upphängd på fästen på vägg ingår - kolla med mäklaren, bör ha koll på vad som gäller.
Att sedan samla på sig prylar som man själv inte har nytta av är väl lite onödigt - har du själv behov av hyllor o verktygstavlor o resten?

Klart att jag skulle sätta upp prylarna hemma.

Jag äger förstås redan motsvarande verktyg men jag har även flera arbetsplatser hemma och dessa verktyg möjliggör att ha dessa bättre utrustade så jag slipper flytta runt verktygen så mycket.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Klart att jag skulle sätta upp prylarna hemma.

Jag äger förstås redan motsvarande verktyg men jag har även flera arbetsplatser hemma och dessa verktyg möjliggör att ha dessa bättre utrustade så jag slipper flytta runt verktygen så mycket.
Som sagt - kolla med mäklaren, eller går kanske att googla fram

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Det normala är nog att man diskuterar sådant (lösöre) med köparen. Om de kommit överens om att det skall ingå så kan jag förstå att dom grinar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det normala är nog att man diskuterar sådant (lösöre) med köparen. Om de kommit överens om att det skall ingå så kan jag förstå att dom grinar.

Och eftersom inget sådant är överenskommet så är det bara köparens förväntningar det handlar om.
Han har sett huset möblerat med verktyg hängandes i garaget, hyllor på väggarna och en arbetsbänk längst in. Men det står även tex en tv och en skinnsoffa i vardagsrummet.

Största problemet är väl egentligen min mor just nu som verkar vilja ge bort saker med huset trots att köparen inte varit intresserad.

Tex en relativt ny Klippo var han inte intresserad av att köpa men vi fick ju gärna lämna den. Samma sak med verktygen. Även möbler var tydligen okej att lämna men antagligen vill han inte ha de möbler som vi eventuellt kan tänka oss att lämna.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Och eftersom inget sådant är överenskommet så är det bara köparens förväntningar det handlar om.
Han har sett huset möblerat med verktyg hängandes i garaget, hyllor på väggarna och en arbetsbänk längst in. Men det står även tex en tv och en skinnsoffa i vardagsrummet.

Största problemet är väl egentligen min mor just nu som verkar vilja ge bort saker med huset trots att köparen inte varit intresserad.

Tex en relativt ny Klippo var han inte intresserad av att köpa men vi fick ju gärna lämna den. Samma sak med verktygen. Även möbler var tydligen okej att lämna men antagligen vill han inte ha de möbler som vi eventuellt kan tänka oss att lämna.
Bor du nära Göteborg är jag intresserad av en Klippo, skicka PM

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förra huset jag köpte visades fullt möblerat och med alla grejor kvar.

(Det var ett litet specialfall, pappan till husets ägare skötte affären.)

Han ringde mig och frågade om jag behövde saker som gräsklippare och utemöbler, eftersom dom inte hade någon plats för det och således bara skulle kasta det.
Jag gick med på att han fick lämna saker, i värsta fall skulle jag ju bara beöva köra det på tippen själv.

Allt som var i garaget körde han på tippen, utom en massa virke som hade blivit över, typ 60cm stumpar av lister och dörrfoder.....
Gräsklipparen han lämnade var en handjagare, utemöblerna var inte dom fina som stod där vid visningen, utan en uppsättning ruttna trämöbler som tydligen hade stått i kallförrådet

Visst, i någon mån gick jag väl plus på det, men samtidigt hade det varit skönt om det hade varit tomt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Förra huset jag köpte visades fullt möblerat och med alla grejor kvar.

(Det var ett litet specialfall, pappan till husets ägare skötte affären.)

Han ringde mig och frågade om jag behövde saker som gräsklippare och utemöbler, eftersom dom inte hade någon plats för det och således bara skulle kasta det.
Jag gick med på att han fick lämna saker, i värsta fall skulle jag ju bara beöva köra det på tippen själv.

Allt som var i garaget körde han på tippen, utom en massa virke som hade blivit över, typ 60cm stumpar av lister och dörrfoder.....
Gräsklipparen han lämnade var en handjagare, utemöblerna var inte dom fina som stod där vid visningen, utan en uppsättning ruttna trämöbler som tydligen hade stått i kallförrådet

Visst, i någon mån gick jag väl plus på det, men samtidigt hade det varit skönt om det hade varit tomt.

Jag köpte mitt hus inkl möbler, kvinnan som hade bott i huset var redan på hemmet, sonen som hade hand om försäljningen bodde 100 mil söderut och jag skulle ha huset som sommarstuga och saknade möbler. Således bjöd jag på huset inklusive möbler.

Sonen slapp tömma huset på möbler och jag fick möbler men då var det ju också avtalat på det viset. Sen hämtade dom lite personliga tavlor och dom bad snällt om att tanten skulle få behålla sin gungstol så den fick hon.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag köpte mitt hus inkl möbler, kvinnan som hade bott i huset var redan på hemmet, sonen som hade hand om försäljningen bodde 100 mil söderut och jag skulle ha huset som sommarstuga och saknade möbler. Således bjöd jag på huset inklusive möbler.

Sonen slapp tömma huset på möbler och jag fick möbler men då var det ju också avtalat på det viset. Sen hämtade dom lite personliga tavlor och dom bad snällt om att tanten skulle få behålla sin gungstol så den fick hon.
Väggfasta hyllor i garaget är väl en sak som kanske går att diskutera, men om man som köpare inbillar sig att alla verktyg och maskiner i garaget ska ingå i ett köp per automatik så är man nog rätt snett ute.

Vi fick ta över gräsklippare och en del annat bös när vi köpte vårat hus, men det var mest för att säljaren skulle flytta till lägenhet och de ansåg att det skulle vara mer jobb än det var värt att försöka sälja det på sidan av. Dessutom lämnade de en del prylar som var rent skräp också så det jämnade nog ut sig.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har man till exempel lagerhyllor längs med en hel garagevägg får man ta de med sig då man flyttar. Har man samma vägg fylld med ett väggmonterat ELFA-system skall detta sitta kvar och följa med huset.
Arbetsbänk eller liknande med verktyg får man givetvis ta med sig då man flyttar.
Verkygstavla som sitter uppskruvad PP väggen skall sitta kvar men man får naturligtvis plocka ner verktygen.

Har man fasta hyllor i en gardrob skall dessa sitta kvar medan kläderna som ligger på hyllan givetvis inte behöver ligga kvar.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka