Frågor man vågar ställa

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Då hade du "Oooh'at" och "Åhhh'at" åt handavgjutningen du gjorde i trolldeg och torkade på förskolan och lådjäveln hade blivit kvar....

Fast den där killen som råkade kasta kryptohårddisken hade nog kollat innan han kastade den...

Eldade upp farsgubbens gamla papper på gårdsplan för 20-talet år sedan, höll på att skicka i ett skrynkligt men välfyllt A5-kuvert i brasan -hejdade mig och tittade i det....... obligationer för 100.000. Snacka om svettig panna efter det.......

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag hade en hink med nya spikar, som slängts i hinken för att kartongerna var dåliga.
Sen var svågern här, hjälpte till med att måla huset och byta lite panel. Han hällde över en massa krokiga spikar utdragna från den gamla panelen i hinken med ny spik.

Det känns som att hela hinken förvandlades till krokigt skrot men jag är ju för snål för att slänga dom.
Då skulle du varit med i går.

4 full lastade kombis med framgafflar fälgar motorer mera motorer avgassystem 2t pipor förgasare bromsar tändsystem kylare och gud vet, städade vinden på garaget. Blev nog 1 ton mindre skrot mc skrot där uppe.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Då skulle du varit med i går.

4 full lastade kombis med framgafflar fälgar motorer mera motorer avgassystem 2t pipor förgasare bromsar tändsystem kylare och gud vet, städade vinden på garaget. Blev nog 1 ton mindre skrot mc skrot där uppe.
Och var blev det 1 ton mer? :)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Och var blev det 1 ton mer? :)
Kommunens mottagning av metaller o annan grovsorterad hushålls skräp.

10 st honda/yamaha 80/82/85cc motorer gick i bingen. har 6 kompletta cr80 kvar ändå o 2 yz 80 någon 175cc dt lc en dt80 lc o någon mtx80 så sår det 4 am6 kvar..

Som sagt jag tror dom här små motorerna gör nya motorer på vintern när det är kallt.

Är en massa års Blocket o tradera fynd som strök på foten.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ni som beställer bildelar från Tyskland, vem beställer ni ifrån?
Dags att serva Ducaton och prylarna är bra dyra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Autodoc har varit billigast, men dom senaste gångerna har dom bara cancellerat ordrar på grejor hux flux och sedan tagit bort dom från sidan när jag har försökt beställa igen.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Kommunens mottagning av metaller o annan grovsorterad hushålls skräp.

10 st honda/yamaha 80/82/85cc motorer gick i bingen. har 6 kompletta cr80 kvar ändå o 2 yz 80 någon 175cc dt lc en dt80 lc o någon mtx80 så sår det 4 am6 kvar..

Som sagt jag tror dom här små motorerna gör nya motorer på vintern när det är kallt.

Är en massa års Blocket o tradera fynd som strök på foten.
Har ingen Puch V3 som gömmer sig på vinden?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har en del av garaget där golvet är obehandlad betong.
Betongen smular och dammar och är allmänt trist.
Vad är församlingens erfarenheter av olika medel att hälla på golvet?
Helst till rimliga kostnader såklart.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Betong primer bilder damm. Iprincip vanligt casco trälim utspätt funkar lika bra.

Dammsug noga försök få loss så ny halvlöst det går börja med en tunn blandning =3/4 vatten o 1/4 primer.

Så fort det börjar torka på ytan gå på med 50/50 o håll på att komplettera på platser som suger hårdare.

Är ingen lösning för evigt men det binder ihop massa bös oblir damfritt.

Sedan finns dambindare att köpa, vattenglas är ett annat sätt men kan vara lite svårt att få tag på men blir mera åt permanent.

Annars är att prima o lägga på ca 5mm fiberförstärkt industri flytspackel gör du det håller golvet resten av ditt liv.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Finns det någon billig värmekamera man skulle kunna använda för att lättare se när djur rör sig i skogsbrynet hemmavid?
Det tog en god stund för mig att se grävlingen som hustrun menade att hon pekade på.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Finns det någon billig värmekamera man skulle kunna använda för att lättare se när djur rör sig i skogsbrynet hemmavid?
Det tog en god stund för mig att se grävlingen som hustrun menade att hon pekade på.
Njae, värmekameror (sikten) är dyra grejor och jag undrar om en vanlig handhållen som man har för att kolla värmeläckage o dyl funkar på en grävling om du inte står på den (grävlingen alltså). Nattsikten är billigare, men inte särskilt billiga ändå om det bara är för att identifiera en grävling

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Njae, värmekameror (sikten) är dyra grejor och jag undrar om en vanlig handhållen som man har för att kolla värmeläckage o dyl funkar på en grävling om du inte står på den (grävlingen alltså). Nattsikten är billigare, men inte särskilt billiga ändå om det bara är för att identifiera en grävling
Kolla på Ebay efter ryska nattkikare ibland dyker det upp.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
En fundering jag fått nu sista veckorna.

Vad kommer det sig att folk som köper en begagnad hoj tror att dom skall få en ny hoj.

Om en hoj är 20-30 ibland 40 år Gammla så av någon konstig anledning verkar vissa köpare att den är ny o att det inte skall märkas att den är 20-40 år gammal.

Inte fasen tror väll någon som köper en Saab 9000 eller en Volvo 740 bmw 323 merceders 190 att dessa är felfria?
Bak dörrar rutor har kärvar fast,
Rosr här och där.
Repor. Halv kassa bromsar, skeva skivor, sprucken plast, trasigt avgassystem, läckande bränsle tankar bränsle temp mätare osv som inte funkar listan blir lååång.

Vad kommer det sig att just motorcyklar aldrig skall åldras eller få skavanker, är det pga att många nya mc åkare har 0 koll på vad som händer med en hoj på 20-30 år som dessutom står o torkar ihop i något desenium inimellanåt.

Att köpa en hoj som stått still i 10-15 år innebär i min värld en mer eller mindre rivning o kontroll på vad som kan ha hänt o vad som kan ha tagit stryk.

Bromsar kärvar, gaffelben svettas, bakdämpare tappar trycket, däck blir bakelit, pboxar runt motor svettas, hjullager kärvar, fett har härdat o behövs bytas i länkage o lager.

Ändå trots att detta är normalt så tror folk att en 20 år gammal högvarvig småkubikare inte skall ha skavanker.

Mycket undligt eller så är jag otroligt förlåtande för ålderns härjningar i mekaniska komponenter.

Idag på besiktningen av acen så frågade jag om vad vanligaste felen är på hojar.

Nummer 1 blankslitna däck både fram o bak.

Nummer 2 rostig kärvande kedja med slutkörda drev.

Nummer 3 belysning som ej funkar.

Nummer 4 ej fungerande bromsar.

Bes mannen sa att det vanligaste svaret är men på bilen behöver man ju inte serva o kolla hela tiden.

Är detta en anledning till oförklarliga olyckor? Folk kör hojen o inbillar sig att den slits som en bil o inte behöver nya däck o klossar varje år.

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur stor roll - med avseende på prestanda - spelar tändstiften för en 4-takts mc-motor?
Och är tändstiften generella eller modellspecifika beroende på motoreffekt?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hur stor roll - med avseende på prestanda - spelar tändstiften för en 4-takts mc-motor?
Och är tändstiften generella eller modellspecifika beroende på motoreffekt?
Siffran är värmetalet på stiftet och man vill att stiftet skall vara ca 200—207° varmt ungefär Det är för att värmen bränner bort sot som bildas.

Trimmar man blir allt varmare o då går man åt det kallare hållet på stiften, typ standard ngk, du har som ex bp7 har du trimmat kanske du behöver bp8 för att värmetalet skall vara relativt ok.

För varma sitft kan spräcka elektroden o skador på motorn kan då bli följden.

En Mordern motor har för det mesta iridium stift o då är tändspolarna lindade efter detta, iridium leder ström grymt dåligt men är ytterst tåligt mot värme syror o allmänt långlivade minst 7000 mil enligt EU lagstiftning. Har bytt stift som rullat 20k+ mil och inga större fel på dessa.

Du kan sätta i rena kopparstift typ ngk BP eller vad som nu passar moderna motorer brukar ha väldigt små stift, men kör man koppar stift så kanske man skall kolla gnistgapet Någon gång om året.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka