En fundering jag fått nu sista veckorna.
Vad kommer det sig att folk som köper en begagnad hoj tror att dom skall få en ny hoj.
Om en hoj är 20-30 ibland 40 år Gammla så av någon konstig anledning verkar vissa köpare att den är ny o att det inte skall märkas att den är 20-40 år gammal.
Inte fasen tror väll någon som köper en Saab 9000 eller en Volvo 740 bmw 323 merceders 190 att dessa är felfria?
Bak dörrar rutor har kärvar fast,
Rosr här och där.
Repor. Halv kassa bromsar, skeva skivor, sprucken plast, trasigt avgassystem, läckande bränsle tankar bränsle temp mätare osv som inte funkar listan blir lååång.
Vad kommer det sig att just motorcyklar aldrig skall åldras eller få skavanker, är det pga att många nya mc åkare har 0 koll på vad som händer med en hoj på 20-30 år som dessutom står o torkar ihop i något desenium inimellanåt.
Att köpa en hoj som stått still i 10-15 år innebär i min värld en mer eller mindre rivning o kontroll på vad som kan ha hänt o vad som kan ha tagit stryk.
Bromsar kärvar, gaffelben svettas, bakdämpare tappar trycket, däck blir bakelit, pboxar runt motor svettas, hjullager kärvar, fett har härdat o behövs bytas i länkage o lager.
Ändå trots att detta är normalt så tror folk att en 20 år gammal högvarvig småkubikare inte skall ha skavanker.
Mycket undligt eller så är jag otroligt förlåtande för ålderns härjningar i mekaniska komponenter.
Idag på besiktningen av acen så frågade jag om vad vanligaste felen är på hojar.
Nummer 1 blankslitna däck både fram o bak.
Nummer 2 rostig kärvande kedja med slutkörda drev.
Nummer 3 belysning som ej funkar.
Nummer 4 ej fungerande bromsar.
Bes mannen sa att det vanligaste svaret är men på bilen behöver man ju inte serva o kolla hela tiden.
Är detta en anledning till oförklarliga olyckor? Folk kör hojen o inbillar sig att den slits som en bil o inte behöver nya däck o klossar varje år.