Har batteriet i min mobiltelefon gått sönder? Jag antar det men kanske någon kan bekräfta innan jag kastar den.
Den stängde av sig från ca 35% ström och när jag försöker ladda visar den nu 0 eller 1% och det verkar inte bli mer laddat heller? Trodde först att billaddaren var trasig men den gör likadant hemma. Och den stänger av sig trots att laddaren är inkopplad.
Jag hade en gammal telefon som började bete sig konstigt (HTC tror jag) den laddade och laddade men det tog flera timmar för den att visa fullt, sedan sjönk det väldigt snabbt till nästan noll.
Så självklart la jag den på laddaren så fort jag var hemma för att det inte skulle ta slut.
Men jag läste på något forum om att byta batterier i den, att batterimätaren kunde tappa kalibreringen om man aldrig körde batteriet helt tomt utan "snutt-laddade"
Så jag provade helt enkelt att inte lägga den på laddaren direkt jag kom hem, den klarade flera timmar sedan den hamnade på noll, jag till och med använde den för att tömma den och slutligen dog den.
Jag laddade fullt, använde den hela dagen, och den visade laddning betydligt längre än den brukade, jag använde den extra för att tömma den tills den dog, och laddade fullt.
Efter tre sådana cykler stämde batterimätaren igen, och det visade sig att batteriet inte alls var så dåligt som jag trodde, så jag bytte aldrig batteri.
Folk nuförtiden törs ju aldrig låta den digitala snuttefilten bli helt tom och stänga av, jag tror det är månader sedan jag bootade om min telefon sist och då var det för att det hade kommit någon uppdatering.
Visst, jag har min telefon på dygnet runt för att vara anträffbar om något händer med mina föräldrar eller barn (definition av medelåldern, när man oroar sig både för föräldrarna och barnen), men ibland ligger den brevid laddaren på nästan 0% och jag sneglar på när den stänger av sig och laddar startar om den i princip direkt.
Skulle den då ringa precis då och jag måste åka någonstans så finns det billaddare och powerbanks