Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har magnetkontakt på mobilen och hörlurarna (båda USB C)

Bara att kasta laddsladden i riktning mot den enhet som ska laddas så klickar den fast.

Dock funkar ju inte snabbladdning eftersom den bara överför + och - och således inte kan förhandla laddhastighet över datakablarna.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Jag tycker att det är en katastrof med detta beslutet. Det kommer ju inte att vara någon som försöker utveckla någon ny variant på laddkontakt, det är ju ändå bestämt att det ska vara USB-c. Nu funkar den ju bra i sig idag, även om jag tycker att apples lightning-kontakt är snäppet bättre. Idag. Men hur bra är den om 5 år? 10 år?

Det löjliga är ju att de gör det för att det inte ska behöva slösas med en massa nya laddare till varje ny telefon/dator. Men hallå, det är ju nästan ingen som skickar med laddare ändå, de får man köpa till separat! En sladd skickas med, men den är ju ändå uppsliten inom ett par år.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tycker att det är en katastrof med detta beslutet. Det kommer ju inte att vara någon som försöker utveckla någon ny variant på laddkontakt, det är ju ändå bestämt att det ska vara USB-c. Nu funkar den ju bra i sig idag, även om jag tycker att apples lightning-kontakt är snäppet bättre. Idag. Men hur bra är den om 5 år? 10 år?

Det löjliga är ju att de gör det för att det inte ska behöva slösas med en massa nya laddare till varje ny telefon/dator. Men hallå, det är ju nästan ingen som skickar med laddare ändå, de får man köpa till separat! En sladd skickas med, men den är ju ändå uppsliten inom ett par år.
Håller med. Teknikutvecklingen hindras av den typen av regleringar.

Varför tycker du lightning funkar bättre? Jag tycler att de dels är för dyra och dels går sönder titt som tätt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

EU: Snart är bara en sorts mobilladdare godkänd​

Nu fungerar väl usb-c bra ändå men kikar man i backspegeln så lär det väl inte vara den sista standarden vi ser? Ska gälla mobiler etc. fr.o.m. 2024 och 2026 för datorer, är det inte dags för usb-D då?

Dom säger på radion att det kommer spara jättemycket på miljön när det inte längre kommer slängas så mycket gamla laddkablar.

Jag tvivlar starkt på den saken för livslängden på laddkablar är ju extremt låg. Man tvingas ha flera nya kablar som reserv i lådorna.
Jag vet inte hur många som jag slänger bort varje år bara för att dom slutat fungera.

Kanske det borde lagstadgas om höjd kvalitet istället.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Apple skickar inte med laddare.

Det finns väl INGEN som har tillverkat så kassa laddsladdar som Apple?

Jag har aldrig sett en apple laddsladd äldre än ett år som inte har sett ut som en söndertuggad kattleksak.

Jag har sett folk försöka hålla liv i dom med tejp och olika sorters gummimassa, det som hittils har funkat bäst är att när sladden är ny linda på en fjäder från en kulspetpenna närmast kontakten och sedan baka in skiten i sån där gummimassa.

Men då fransar den ändå upp sig utanför det, dock tar det längre tid.

Jag har sladdar till alla möjliga Andoidtelefoner och andra USB laddade saker som är flera år gamla och ser ut som nya.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kanske det borde lagstadgas om höjd kvalitet istället.

Det är främst ett märke (nämner inte vilken frukt) som har problemet.
Det sammanfaller med att det märket har en egen licencierad laddkontakt som dom tjänar pengar på, oavsett vem som tillverkar den

Om man tvingade alla att lämna 5 års garanti på laddsladdarna så skulle även detta märke kunna tillverka kablar som håller

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är främst ett märke (nämner inte vilken frukt) som har problemet.
Det sammanfaller med att det märket har en egen licencierad laddkontakt som dom tjänar pengar på, oavsett vem som tillverkar den

Om man tvingade alla att lämna 5 års garanti på laddsladdarna så skulle även detta märke kunna tillverka kablar som håller

Jag har aldrig haft telefon från nåt fruktföretag.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Apple skickar inte med laddare.

Det finns väl INGEN som har tillverkat så kassa laddsladdar som Apple?

Jag har aldrig sett en apple laddsladd äldre än ett år som inte har sett ut som en söndertuggad kattleksak.

Jag har sett folk försöka hålla liv i dom med tejp och olika sorters gummimassa, det som hittils har funkat bäst är att när sladden är ny linda på en fjäder från en kulspetpenna närmast kontakten och sedan baka in skiten i sån där gummimassa.

Men då fransar den ändå upp sig utanför det, dock tar det längre tid.

Jag har sladdar till alla möjliga Andoidtelefoner och andra USB laddade saker som är flera år gamla och ser ut som nya.
Jag har haft både frukt och icke-frukt telefoner, men jag har aldrig lyckats att fördärva sladdar på det viset. Än, men det kommer väl.
Jag tycker mest att äpplekontakten känns bättre när man klickar in den, ett distinkt klick när den sitter fast, och sen sitter den där den ska. Inte alls samma känsla i USB-c, där kan man fundera på om den sitter som den ska eller inte. Sitter inte lika bra, tycker jag.
Vilken som är bäst i form av överföring av el eller data har jag ingen koll på, båda funkar tillräckligt bra. Idag.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har haft både frukt och icke-frukt telefoner, men jag har aldrig lyckats att fördärva sladdar på det viset. Än, men det kommer väl.
Jag tycker mest att äpplekontakten känns bättre när man klickar in den, ett distinkt klick när den sitter fast, och sen sitter den där den ska. Inte alls samma känsla i USB-c, där kan man fundera på om den sitter som den ska eller inte. Sitter inte lika bra, tycker jag.
Vilken som är bäst i form av överföring av el eller data har jag ingen koll på, båda funkar tillräckligt bra. Idag.
Jag kör usb-pd(c-kontakt) till min padda. Laddaren och kabeln klarar 100w(!). Paddan tar dock bara 36w som mest men då finns det gott om kräm till telefon, laptop, headset och andra grejer som ofta laddas. Har inte sett något i närheten hos lightning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

USB c verkar klara betydligt mer med ampere, ett gott skäl förutom att den passar två vägar.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det bästa med usb-c är att man inte kan vända skiten fel.

En före detta kollega till mig brukade säga att han ville besöka graven för den som uppfann usb och vända på liket varje natt. Ligger något i det.
Senaste sladdarna jag köpt för USB-micro (som hittills har fungerat bra) är Biltemas blå och rosa platta 1-meters kablar som man inte behöver vända rätt. Funkar som USB-C ungefär. Sedan om det är min telefon som är sliten och gör att det fungerar vet jag inte, men jag är nöjd i alla fall.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag önskar att man hade batteritid på 5 dagar som förr i tiden, då skulle det inte vara ett sånt jävla problem med laddare.

Min första Nokia hade ett batteri som räckte nästan en hel dag, så jag hade med mig ett resevbatteri att byta till.
Sedan blev batteritiden bättre och bättre tills man klarade en vecka, sedan kom resetten då var man tillbaka till en halv dag, men nu gick inte batterierna att byta lätt längre.
Så nu bär man med sig telefon och laddare så man kan ladda på jobbet, och en batteribank så man kan snuttladda på bussen....

För att inte tala om små jävla pluggar man ska ha i öronen som slutar fungera en gång i timmen och måste stoppas i sitt fodral för att laddas, och däremellan måste fodralet laddas.

Det var bättre förr

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En kollega sa ofta (om det var han som myntade det eller att han snappade upp det vet jag inte, men det är lika bra hur som helst).

Det var inte bättre förr. Det är bara så mycket sämre nu.

Jag vet dock inte om det är så mycket muntrare...

Men okej, min telefon nu är X millimeter tjock, min powerbank är Y millimeter tjock.

Jag skulle föredra en telefon som är X+Y tjock som jag behövde ladda var tredje dag
(jag tror jag klarar mig tre dagar på telefon+powerbank, kanske mer)

Dessutom skulle inte tjockleken behöva bli X+Y eftersom det skulle behövas ett plastskal mindre, en laddkrets mindre, ett par USB kontakter mindre osv...

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Det bästa med usb-c är att man inte kan vända skiten fel.

En före detta kollega till mig brukade säga att han ville besöka graven för den som uppfann usb och vända på liket varje natt. Ligger något i det.
Skulle ju ändå inte ligga åt rätt håll ens varannan gång isf.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jävla massa produktinveklare här som inte vill bli av med jobbet.

Gör skiten rätt från början, gör sen en helt annan grej! :mad:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag önskar att man hade batteritid på 5 dagar som förr i tiden, då skulle det inte vara ett sånt jävla problem med laddare.

Min första Nokia hade ett batteri som räckte nästan en hel dag, så jag hade med mig ett resevbatteri att byta till.
Sedan blev batteritiden bättre och bättre tills man klarade en vecka, sedan kom resetten då var man tillbaka till en halv dag, men nu gick inte batterierna att byta lätt längre.
Så nu bär man med sig telefon och laddare så man kan ladda på jobbet, och en batteribank så man kan snuttladda på bussen....

För att inte tala om små jävla pluggar man ska ha i öronen som slutar fungera en gång i timmen och måste stoppas i sitt fodral för att laddas, och däremellan måste fodralet laddas.

Det var bättre förr
Min Huawei y6 är fanimej nästan omöjlig att tömma batteriet på då får man streama 8-9 timmar i streck.

O den är snart 5 år o funkar felfritt

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min Huawei y6 är fanimej nästan omöjlig att tömma batteriet på då får man streama 8-9 timmar i streck.

O den är snart 5 år o funkar felfritt

Jag hade en Huawei halvsmart-phone
Den hade fortfarande fullstort nummertangentbord och en styrknopp, men den körde Java-appar på något eget Huawei OS.
Jag lyckades på något sätt lura in en Java-version av Opera webbläsare i den (den hade ingen)
och det var faktisk användbart.

Den hade en batteritid på två veckor och den lånades frisk bland familjemedlemmar som skulle ut i skog och mark längre perioder.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka