Frågor man vågar ställa

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast det är ju ett nätagg och inte en Lithium laddare...

Det är ju liksom inget "smarts" inbyggt i den.
Måste det vara "smarts" för att ladda Lithiumbatterier ?
Laddar blybatteri från 2007 i GSX1300R med en hembyggd dumladdare med konstant 13,7 Volt.
Enligt Yuasa's och Tudor's "urgamla" rekommendationer.
Och motorcyklar har ju inga "smarts" laddningsregulatorer......eller ?

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Måste det vara "smarts" för att ladda Lithiumbatterier ?
Laddar blybatteri från 2007 i GSX1300R med en hembyggd dumladdare med konstant 13,7 Volt.
Enligt Yuasa's och Tudor's "urgamla" rekommendationer.
Och motorcyklar har ju inga "smarts" laddningsregulatorer......eller ?
Mina lithium cellpaket har ju allt inbyggt o vill väll bara inte gå över 54,6 volt vill jag minnas.

Så jag lurar på en sådan här.

Så får man kolla vad den ger i topp volt o försöka begränsa max volt då till dom 54,6 volten på något sätt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mina lithium cellpaket har ju allt inbyggt o vill väll bara inte gå över 54,6 volt vill jag minnas.

Så jag lurar på en sådan här.

Så får man kolla vad den ger i topp volt o försöka begränsa max volt då till dom 54,6 volten på något sätt.
Är det en vanlig "dumladdare" för blybatteri så ligger väl maxvolten som "vanligt".
På dumladdare för 12 Volt har jag mätt upp toppspänning 17 Volt =>
På dumladdare för 48 Volt kan alltså förväntad toppspänning vara 68 Volt.
Kanske den här skulle passa ?
https://www.velleman.eu/products/view/?id=433384
0 - 60 Volt 0 -15 A
Vilket innebär att du kan reglera utspänningen i området från (noll) 48 till 60 volt
(tänkte att 0 Volt inte är så intressant för dig, du skulle väl använda området över 48 Volt.
Du kan ställa in max laddström i området 0 till 15 A.

(har själv för diverse ändamål ett Velleman 0-15 VDC, 0 - 3A, ett Velleman 13,8 VDC 20A och ett Peak Tech 0 -30 VDC 0 - 10 A) samt ett antal hembyggda laddare för blybatteri med 13,7 Volt)

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Är det en vanlig "dumladdare" för blybatteri så ligger väl maxvolten som "vanligt".
På dumladdare för 12 Volt har jag mätt upp toppspänning 17 Volt =>
På dumladdare för 48 Volt kan alltså förväntad toppspänning vara 68 Volt.
Kanske den här skulle passa ?
https://www.velleman.eu/products/view/?id=433384
0 - 60 Volt 0 -15 A
Vilket innebär att du kan reglera utspänningen i området från (noll) 48 till 60 volt
(tänkte att 0 Volt inte är så intressant för dig, du skulle väl använda området över 48 Volt.
Du kan ställa in max laddström i området 0 till 15 A.

(har själv för diverse ändamål ett Velleman 0-15 VDC, 0 - 3A, ett Velleman 13,8 VDC 20A och ett Peak Tech 0 -30 VDC 0 - 10 A) samt ett antal hembyggda laddare för blybatteri med 13,7 Volt)
Ja det skulle nog funka alla skydd o cell utgämning ligger i accarna även över och undetvolt samt kortslutningsskydd.

Tror vi kan lämna denna fråga nu.

Tackar o bugar för hjälp o förslag.
Mvh

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kommer byggaren och rörkrökarn att dyka upp imorgon?
Kommer han, som sist, ful-ladda alla sina batterier som inte behövs för morgondagens jobb, eller det förra?
Kommer han ha rätt dörr med sig denna gången?
Kommer han vara så sniken att han inte fyller lite spackel där öppna spisen stått när han ändå ska gjuta igen en golvbrunn. Kommer han gå med på att kvitta spacklingen mot att jag fixat släp, kört bort en massa bortbilad betong, det gamla plastgolvet han får betalt för att riva ut och forsla bort, men inte utfört sen slutet av juni? Vill ju kunna parkera vid huset igen.

Tradigt med folk som kommer nån timme åt gången för att sen utebli i månader.

Djupa frågor...

Edit;
Summering av dagen.
De kom, god stämning, inga dumheter och gjorde vad de skulle.
Kul att träffa VVSaren efter många år. Skön typ!
Ett par små men välkomna steg framåt.

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Kommer byggaren och rörkrökarn att dyka upp imorgon?
Kommer han, som sist, ful-ladda alla sina batterier som inte behövs för morgondagens jobb, eller det förra?
Kommer han ha rätt dörr med sig denna gången?
Kommer han vara så sniken att han inte fyller lite spackel där öppna spisen stått när han ändå ska gjuta igen en golvbrunn. Kommer han gå med på att kvitta spacklingen mot att jag fixat släp, kört bort en massa bortbilad betong, det gamla plastgolvet han får betalt för att riva ut och forsla bort, men inte utfört sen slutet av juni? Vill ju kunna parkera vid huset igen.

Tradigt med folk som kommer nån timme åt gången för att sen utebli i månader.

Djupa frågor...
Vilken byggare snackar vi om?

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Letar efter en 48 volt lithium laddare som kan ge typ 10 AMP. Har sett på Ebay till trampcycklar o el moppar samt golfbollar. Men det mesta kommer från USA o då 120volt..
Letar efter en 48 volt lithium laddare som kan ge typ 10 AMP. Har sett på Ebay till trampcycklar o el moppar samt golfbollar. Men det mesta kommer från USA o då 120volt..
Jag har en 240 till 120 volt liggandes som jag inte använt på 10 år som jag kan avvara billigare än billigt gratis då alltså

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vilken byggare snackar vi om?
Vill inte hänga ut. Måste få iland jobbet. Får jag detta gjort imorgon återstår klinker, väntan på att fuktvärdena i väggarna sjunker, målning och liiite eljobb.
Klinkergrabbarna verkade kanon, men det vet man ju inte förrän det är klart...
Målerifirman har jag mest goda erfatenheter av.
VVSaren vet jag inget dåligt om.
Elektrikern är en guldklimp så jag har en gnutta hopp. Resten är upp till mig och försäkringsbolaget.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vill inte hänga ut. Måste få iland jobbet. Får jag detta gjort imorgon återstår klinker, väntan på att fuktvärdena i väggarna sjunker, målning och liiite eljobb.
Klinkergrabbarna verkade kanon, men det vet man ju inte förrän det är klart...
Målerifirman har jag mest goda erfatenheter av.
VVSaren vet jag inget dåligt om.
Elektrikern är en guldklimp så jag har en gnutta hopp. Resten är upp till mig och försäkringsbolaget.
Om klinker skall på betong kan man försegla med condry dom ger 20 års garanti på att för seglingen är tät.

Condry sprutas på som en vätska som skall torka ett dygn sedan är det bara att köra på med kakel o klinker.

Vi gör denna prosedur på varje bygge för att spara tid.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om klinker skall på betong kan man försegla med condry dom ger 20 års garanti på att för seglingen är tät.

Condry sprutas på som en vätska som skall torka ett dygn sedan är det bara att köra på med kakel o klinker.

Vi gör denna prosedur på varje bygge för att spara tid.
Hm, jag kan ha följdfrågor på den infon...
De menar hoppa flytspacklingen då golvet är hyggligt jämnt och annars får dörrarna kapas om. Jag är inte superpetig då det är funktionsutrymme, tvättstuga och (f d) gillestuga. Tvättstugan ska flytas.
Men golv och klinker ska väl kunna andas?
Har dränerat, huset stod i vatten.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Condry är som ett goretex lager det andas men släpper inte genom vatten.

Får väl prata med dem som ska göra jobbet. De pratade om att slipa mer. Det var nåt svart lim som åtminstone inte var asbest. Det är delvis borta. Ev får jag skilja ut det jobbet och använda den ersättning jag får för laminaten som låg där. Sen får jag stå för mellanskillnaden. Mest brydd över hur mycket byggaren ska konstra. Kan du säga något om kostnad per kvadrat? Rör sig annars om ca 35kvm.
Måste tillägga att jag uppskattar tips och respons!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Får väl prata med dem som ska göra jobbet. De pratade om att slipa mer. Det var nåt svart lim som åtminstone inte var asbest. Det är delvis borta. Ev får jag skilja ut det jobbet och använda den ersättning jag får för laminaten som låg där. Sen får jag stå för mellanskillnaden. Mest brydd över hur mycket byggaren ska konstra. Kan du säga något om kostnad per kvadrat? Rör sig annars om ca 35kvm.
Måste tillägga att jag uppskattar tips och respons!
Runt 1000 kronor för ett normalt badrum på 10-12m2 i material kostnad.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Har bytt fälgar på sambons A3:a med lite annorlunda ET-mått. De nya fälgarna lyfter bilen och de ser kanon ut men de löper precis utmed fälg-kanten vilket gör att de med största sannolikhet kommer bli blästrade med tiden och därmed rosta i framtiden.
Min plan är att lägga en tunn hinna med skydd på kanten som är veckad in i hjulhuset för att förhindra detta.
Nu till min fråga - bilen är vit och jag tänkt använda den typ av skydd som återfinns på trösklar på bilar (tänk tjock lite skrovlig färg). Vad heter den produkten?
Är tex detta produkten jag söker?

Är det någon som begriper vad jag fiskar efter eller är jag för otydlig/svamlig?
:gnissla

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har bytt fälgar på sambons A3:a med lite annorlunda ET-mått. De nya fälgarna lyfter bilen och de ser kanon ut men de löper precis utmed fälg-kanten vilket gör att de med största sannolikhet kommer bli blästrade med tiden och därmed rosta i framtiden.
Min plan är att lägga en tunn hinna med skydd på kanten som är veckad in i hjulhuset för att förhindra detta.
Nu till min fråga - bilen är vit och jag tänkt använda den typ av skydd som återfinns på trösklar på bilar (tänk tjock lite skrovlig färg). Vad heter den produkten?
Är tex detta produkten jag söker?

Är det någon som begriper vad jag fiskar efter eller är jag för otydlig/svamlig?
:gnissla

Ja, det är body du söker. Den kan även målas över så vit body med lite blank vit färg ovanpå blir nog perfekt för dig.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Skulle plasten från en gas gas 700 sm passa på en ktm 690 smc-r?

Ja, det skulle se obra ut med orange ram och röd plast.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Därav 30 år innan Google fanns

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag undrar om någon av er musik intresserade har en lös DAC till er anläggning?

Om det är så vad är er upplevelse och är det värt pengarna.

Lånade en modjo o tyckte att ljudet blev betydligt bättre med denna enkla modell.

Dock har jag ju tinnitus o nedsatt hörsel så jag kan även ha inbillat mej att saker o ting blir bättre, för jag vill höra.

Ös på om någon vet något.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...