Sådär! Då står min hybridbil på verkstad och får nytt drivbatteri på garanti. Batteriet hade tappat 31% i kapacitet inom garantitiden vilket ledde till bytet!
Nu en fråga; när de bytte batteriet så hade DC-laddkabeln ärgat fast i batteriet, nu vill de lägga kostnaden på kabeln på mig! Är det normalt att man gör så?
I min värld så ser jag det på det viset att det är batterirelaterat då de inte kunde byta batteriet utan att ha sönder kabeln. Skall jag bestrida det eller är det ingen ide? (kabelstumpen kostar 1220€ ...)
Håller med till 100% att det är skamligt av dem, men fråga är FÅR de ta betalt för stumpen?Jag anser att det är skamligt av verkstaden att ens antyda att du ska betala kabeln.
Den fungerade när du lämnade in bilen, dom hade sönder den vid en garantireparation.
Vad är det för bil? 1220 jorå för en kabel är rätt mastigt det med, hade det varit 1220 svenska pesetas hade jag kanske inte orkat bråka om den.
Håller med till 100% att det är skamligt av dem, men fråga är FÅR de ta betalt för stumpen?
Garantipapprena ligger i bilen så jag kan inte kolla för tillfället exakt vad som står i vilkoren men tvekar att det står specifikt vad som gäller grejer som går sönder under garantifall i dem.
Bilen är en Mitsubishi Outlander PHEV.
Jo jag ringde redan konsumentvägledaren och han sade att det är ett tolkningsfall mellan;Tala om för verkstaden att du tänker höra med konsumentvägledaren om dom har rätt att ta betalt för sån't dom lagar sönder.
Vill dom fortfarande ha betalt för sladden så kontaktar du konsumentvägledaren.
Jag är ganska säker på att någon verkstad skulle ha det som affärs-idé att laga sönder saker som kunden sen får betala om det vore så att dom kunde det.
Är det längre garanti på batteriet än resten av bilen? Eller hur kan kabeln inte vara inkluderad i en garantireparation?
Ja, ibland måste man...Jo jag ringde redan konsumentvägledaren och han sade att det är ett tolkningsfall mellan;
- verkstaden kan inte byta utan att ha sönder VS importören vägrar betala något annat än batteri - Deras tolkning var att kontakta konsumentnämnden och gå den långa vägen i ärendet.
Resultat: Verkstaden vill ha problemet bort från sin nacke; ring kund och lägg kostnaden på den stackaren. Kunden; läs jag, måste bete mig som en Karen med dem ...
Ja batteriet har längre garanti än bilen ... dock så har problemet uppstått på grund av batteribytet ... Jag vet inte vad som är lagligt rätt eller fel i ett sånt här fall.
Nej problemet var att den var fastärgad ... det lär vara så på ungefär hälften av alla dessa bilar! märkligt att de inte beställde en direkt då när de visste om det eller ännu bättre kollade det när bilen var inne på batterimätning för en månad sedan och de redan visste om att de skulle byta batteri ... nå, int kan man kräva allt för mycket av en verkstad som tar 125€/h i normala fall ...Ja, ibland måste man...
Som sagt, hade det varit en rimlig peng för sladden hade jag nog inte bråkat, men nu var den ju dessutom ohemult dyr, utöver att det var verkstaden som lagade sönder den.
Jag har svårt att se varför en kabel ska kosta så mycket om den inte är inlindad i solitt guld med diamantbeprydda kontaktstycken, och är den det borde verkstaden hanterat den försiktigare....
Min gissning är att en mekaniker som inte visste vad den kostade klippte av den, ELLER att nya batteripacken har en annan anslutning så att den inte passar
1220€.Sådär! Då står min hybridbil på verkstad och får nytt drivbatteri på garanti. Batteriet hade tappat 31% i kapacitet inom garantitiden vilket ledde till bytet!
Nu en fråga; när de bytte batteriet så hade DC-laddkabeln ärgat fast i batteriet, nu vill de lägga kostnaden på kabeln på mig! Är det normalt att man gör så?
I min värld så ser jag det på det viset att det är batterirelaterat då de inte kunde byta batteriet utan att ha sönder kabeln. Skall jag bestrida det eller är det ingen ide? (kabelstumpen kostar 1220€ ...)
Helt i pris med finska kärnkraftverk … ?det är högspänningskabeln mellan batteriet och Dc kontakten på bilen … tillverkningskostnad max 150€ , men original krävs för att jag ska få fortsatt garanti på batteripaketet?Alltså förlåt, 1200€ för en laddkabel, är kärnkraftverket inkluderat då eller?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |