Frågor man vågar ställa

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Sådär! Då står min hybridbil på verkstad och får nytt drivbatteri på garanti. Batteriet hade tappat 31% i kapacitet inom garantitiden vilket ledde till bytet!

Nu en fråga; när de bytte batteriet så hade DC-laddkabeln ärgat fast i batteriet, nu vill de lägga kostnaden på kabeln på mig! Är det normalt att man gör så?
I min värld så ser jag det på det viset att det är batterirelaterat då de inte kunde byta batteriet utan att ha sönder kabeln. Skall jag bestrida det eller är det ingen ide? (kabelstumpen kostar 1220€ ...)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sådär! Då står min hybridbil på verkstad och får nytt drivbatteri på garanti. Batteriet hade tappat 31% i kapacitet inom garantitiden vilket ledde till bytet!

Nu en fråga; när de bytte batteriet så hade DC-laddkabeln ärgat fast i batteriet, nu vill de lägga kostnaden på kabeln på mig! Är det normalt att man gör så?
I min värld så ser jag det på det viset att det är batterirelaterat då de inte kunde byta batteriet utan att ha sönder kabeln. Skall jag bestrida det eller är det ingen ide? (kabelstumpen kostar 1220€ ...)

Jag anser att det är skamligt av verkstaden att ens antyda att du ska betala kabeln.

Den fungerade när du lämnade in bilen, dom hade sönder den vid en garantireparation.

Vad är det för bil? 1220 jorå för en kabel är rätt mastigt det med, hade det varit 1220 svenska pesetas hade jag kanske inte orkat bråka om den.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Jag anser att det är skamligt av verkstaden att ens antyda att du ska betala kabeln.

Den fungerade när du lämnade in bilen, dom hade sönder den vid en garantireparation.

Vad är det för bil? 1220 jorå för en kabel är rätt mastigt det med, hade det varit 1220 svenska pesetas hade jag kanske inte orkat bråka om den.
Håller med till 100% att det är skamligt av dem, men fråga är FÅR de ta betalt för stumpen?

Garantipapprena ligger i bilen så jag kan inte kolla för tillfället exakt vad som står i vilkoren men tvekar att det står specifikt vad som gäller grejer som går sönder under garantifall i dem.

Bilen är en Mitsubishi Outlander PHEV.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Håller med till 100% att det är skamligt av dem, men fråga är FÅR de ta betalt för stumpen?

Garantipapprena ligger i bilen så jag kan inte kolla för tillfället exakt vad som står i vilkoren men tvekar att det står specifikt vad som gäller grejer som går sönder under garantifall i dem.

Bilen är en Mitsubishi Outlander PHEV.

Tala om för verkstaden att du tänker höra med konsumentvägledaren om dom har rätt att ta betalt för sån't dom lagar sönder.
Vill dom fortfarande ha betalt för sladden så kontaktar du konsumentvägledaren.

Jag är ganska säker på att någon verkstad skulle ha det som affärs-idé att laga sönder saker som kunden sen får betala om det vore så att dom kunde det.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Tala om för verkstaden att du tänker höra med konsumentvägledaren om dom har rätt att ta betalt för sån't dom lagar sönder.
Vill dom fortfarande ha betalt för sladden så kontaktar du konsumentvägledaren.

Jag är ganska säker på att någon verkstad skulle ha det som affärs-idé att laga sönder saker som kunden sen får betala om det vore så att dom kunde det.
Jo jag ringde redan konsumentvägledaren och han sade att det är ett tolkningsfall mellan;
- verkstaden kan inte byta utan att ha sönder VS importören vägrar betala något annat än batteri - Deras tolkning var att kontakta konsumentnämnden och gå den långa vägen i ärendet.
Resultat: Verkstaden vill ha problemet bort från sin nacke; ring kund och lägg kostnaden på den stackaren. Kunden; läs jag, måste bete mig som en Karen med dem ...:4skrika
Är det längre garanti på batteriet än resten av bilen? Eller hur kan kabeln inte vara inkluderad i en garantireparation?

Ja batteriet har längre garanti än bilen ... dock så har problemet uppstått på grund av batteribytet ... Jag vet inte vad som är lagligt rätt eller fel i ett sånt här fall.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo jag ringde redan konsumentvägledaren och han sade att det är ett tolkningsfall mellan;
- verkstaden kan inte byta utan att ha sönder VS importören vägrar betala något annat än batteri - Deras tolkning var att kontakta konsumentnämnden och gå den långa vägen i ärendet.
Resultat: Verkstaden vill ha problemet bort från sin nacke; ring kund och lägg kostnaden på den stackaren. Kunden; läs jag, måste bete mig som en Karen med dem ...:4skrika

Ja batteriet har längre garanti än bilen ... dock så har problemet uppstått på grund av batteribytet ... Jag vet inte vad som är lagligt rätt eller fel i ett sånt här fall.
Ja, ibland måste man...
Som sagt, hade det varit en rimlig peng för sladden hade jag nog inte bråkat, men nu var den ju dessutom ohemult dyr, utöver att det var verkstaden som lagade sönder den.

Jag har svårt att se varför en kabel ska kosta så mycket om den inte är inlindad i solitt guld med diamantbeprydda kontaktstycken, och är den det borde verkstaden hanterat den försiktigare....

Min gissning är att en mekaniker som inte visste vad den kostade klippte av den, ELLER att nya batteripacken har en annan anslutning så att den inte passar

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Ja, ibland måste man...
Som sagt, hade det varit en rimlig peng för sladden hade jag nog inte bråkat, men nu var den ju dessutom ohemult dyr, utöver att det var verkstaden som lagade sönder den.

Jag har svårt att se varför en kabel ska kosta så mycket om den inte är inlindad i solitt guld med diamantbeprydda kontaktstycken, och är den det borde verkstaden hanterat den försiktigare....

Min gissning är att en mekaniker som inte visste vad den kostade klippte av den, ELLER att nya batteripacken har en annan anslutning så att den inte passar
Nej problemet var att den var fastärgad ... det lär vara så på ungefär hälften av alla dessa bilar! märkligt att de inte beställde en direkt då när de visste om det eller ännu bättre kollade det när bilen var inne på batterimätning för en månad sedan och de redan visste om att de skulle byta batteri ... :3freak nå, int kan man kräva allt för mycket av en verkstad som tar 125€/h i normala fall ...

Jag skall ta bilder på skitet och ladda upp de sen när jag åker efter bilen bara dyrkabeln har kommit och bilen är funktionsduglig igen ...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

1220€. :näsblod

Jag hade nog ifrågasatt. Men jag är inte insatt i hur dina chanser till att få rätt ser ut.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Alltså förlåt, 1200€ för en laddkabel, är kärnkraftverket inkluderat då eller?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man hade ju kunnat dränka kabeln i oxidlösare för en månad sedan, ser det ut så på hälften av bilarna så är ju inte problemet okänt för verkstaden

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Alltså förlåt, 1200€ för en laddkabel, är kärnkraftverket inkluderat då eller?
Helt i pris med finska kärnkraftverk … ?det är högspänningskabeln mellan batteriet och Dc kontakten på bilen … tillverkningskostnad max 150€ , men original krävs för att jag ska få fortsatt garanti på batteripaketet?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
En fråga till relaterat till mitt dilemma ovan, vad betyder PVA i service sammanhang? Fick
detta svar av en annan mekaniker
"Man får göra PVA och få det godkänt, har man bara bilder på det så brukar det inte vara några problem."

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Den optimala bitssatsen finns kanske inte men hitta en god kandidat häromsistens Men..

QZ S1 tror jag dom heter, vad används dom till? Inte första gången jag ser dom men tror aldrig jag hittat något att stoppa dom i under mina 25 tekniska år.

Fyrkantsbits:

61Bb-gWXwtL.jpg

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har faktiskt nytta av fyrkantsbits för att testa gamla hastighetsmätare och varvräknare.
Dom som drivs av en wire med fyrkantändar.
Annars är Robertson skruvar ovanliga utom i Kanada.
Men har du en T-Ford byggd i Kanada behöver du fyrkantbits.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, Canada och Frankrike? lär använda dom där fyrkants skruvarna, ofta på träskruv också.

Första gången jag träffade på dom var i norra USA där jag förvånades över dom i en fönsterkarm.

Sedan träffade jag på dom på en cykelkärra jag skulle montera, så jag slipade ner en gammal syl med konisk fyrkantig klinga tills den passade...
Hade det varit normala skruv hade jag bytt ut dom, men det var ju givetvis en specialskruv.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin