Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Plåtskruv börjar bli vanligt med 4 kants bits

Vadfalls? Har du något exempel?

Tyckte denna var rätt phet, asken är ett frågetecken men tänker att 4-kantbitsen byts ut till spårmejsel, 3/8"-adapter och något mer om det får plats.

Ironside%20201277%20Kraftbitssats.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vadfalls? Har du något exempel?

Tyckte denna var rätt phet, asken är ett frågetecken men tänker att 4-kantbitsen byts ut till spårmejsel, 3/8"-adapter och något mer om det får plats.

Ironside%20201277%20Kraftbitssats.jpg
Exempel o exempel. Jag ser bara vad för skruv som plåtslagarna monterar sina saker med på jobbet, o dom små färgade skruven som håller fönsterbleck smygar o omfattniningar har skruvar med 4 kants bits.

Tror det är för att själva skallen kan vara mindre med 4 kantbits än med ex stjärna eller torx. Är ej helt säker här.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Exempel o exempel. Jag ser bara vad för skruv som plåtslagarna monterar sina saker med på jobbet, o dom små färgade skruven som håller fönsterbleck smygar o omfattniningar har skruvar med 4 kants bits.

Tror det är för att själva skallen kan vara mindre med 4 kantbits än med ex stjärna eller torx. Är ej helt säker här.
Jag tror att det är för att få sälja en jävla bits till. Men ja, typ rännkroksskruv / bleckskruv / pilaster brukar kunna ha robertson.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Skall vi införa kamel pass o stänga ned världen nu igen??

Saxat ur samnytt men dom hänvisar till andra källor.

Det är experter inom den brittiska hälsomyndigheten UK Health Security Agency som har utfärdat varningen gällande landets stora fotbollsfans, rapporterar Daily Mail. Myndigheten uppger att man kan drabbas av Mellanösterns respiratoriska syndrom (Mers-CoV), som även kallas kamelinfluensan, när man har nära kontakt med kameler.

Risken för att drabbas ska vara liten, men då många vm-besökare har passat på att rida på kameler under resan ser experterna ändå att risken finns. Nära kontakt med en människa som smittats av Mers-CoV kan också leda till att man smittas. Typiska symtom för sjukdomen är hosta, feber och kräkningar. Över en tredjedel av alla drabbade uppges ha dött av sjukdomen.

En typ av coronavirus

Myndigheten har varnat brittiska läkare att ”vara uppmärksamma” på möjligheten att återvända VM-fans som visar tecken på sjukdom, rapporterar The Times.

I ett sammanfattningsmeddelande står det: ”Risken för infektioner för invånare i Storbritannien är mycket låg men kan vara högre hos dem som exponeras för specifika riskfaktorer inom regionen – såsom kameler.”

Viruset, som först upptäcktes 2012, har drabbat 2 600 personer i världen och enligt WHO har de allra flesta varit på den arabiska halvön. Totalt har bara fem fall av Mers-CoV rapporterats i Storbritannien. Det senaste fallet upptäcktes i augusti 2018.

Endast kameler, fladdermöss och människor kan drabbas av viruset som är ett slags coronavirus.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
MERS var ju riktigt otrevlig när den först dök upp, men det var ju även SARS som hade 10% dödlighet 2002. Covid-19 i senaste omikronupplaga är en kraftigt försnällad variant av SARS. Förhoppningsvis har MERS gått samma väg.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Varför heter det "mini"räknare oavsett storlek och ej översättningsbart till calculator eller kalkylator?

OIP.nklEnK6kCnpJmmXSISZoQwHaHa
För att alla är mindre än de gamla elektriska. Min pappa hade en liknade den här, men äldre. Brunaktig i kulör vad jag kommer ihåg. Vägde säkert 10 kg.

1671787026665.png

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Den kallas "mini" för att den ersatte annat bös - allt i ett?

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
På tal om miniräknare. Jag vägrade lära mig gångertabellen i skolan. Varför lära sig det när det finns miniräknare sa jag....

Magistern sa att det finns ju ingen som går omkring med en miniräknare i fickan....

synd han inte lever längre för nu går dom flesta omkring med en smartphone i fickan som har miniräknare ?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
På tal om miniräknare. Jag vägrade lära mig gångertabellen i skolan. Varför lära sig det när det finns miniräknare sa jag....

Magistern sa att det finns ju ingen som går omkring med en miniräknare i fickan....

synd han inte lever längre för nu går dom flesta omkring med en smartphone i fickan som har miniräknare ?
Som du dessutom inte ens behöver ta ur fickan, utan det är bara att fråga Siri/google/alexa och resten av gänget

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Det är ju förvisso bra att kunna när det inte finns / fungerar. Tänk en vecka strömavbrott.
Men då går det ju bra att räkna fram vad man behöver veta i huvudet. Knappast behöver man kunna tabellerna utantill.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Vad skall man ha för mobil?

Har kört Sony i många år, och varit jävligt nöjd på det stora hela, de har varit både användarvänliga och dam & fukttåliga. Dock mest kört lite dyrare varianter. Förra var en X Performance som varade i 6 år. Var fruktansvärt perfekt i 5 och ett halvt ungefär, innan batteriet gav sig. Men senast var ekonomin ansträngd och jag snål och köpte en instegsvariant. En 10 II.
Misstag. Den är bara lite över ett år gammal, och microfonen är slut (eller full å skit) vilket betyder att det inte går att tala samtal i den utan blåtandsheadset (inte alltid med) eller att köra på högtalare (inte alltid så fräscht om man är bland "folk").

Tillpå det är den LÅNGSAM, enligt specifikationerna borde instegsmodellen som ny leverera ungefär samma prestanda som min gamla kråsmodell från 6 år tidigare, till och med med mera minne. Men den är jävligt mycket långsammare, till och med mot X Performance på ålderns höst.

Som småbarnsförälder så vill man ju fånga en del ögonblick på bild/film, men när den här telefonjäveln vaknat så är ögonblicket förbi, utan undantag.

SÅ, vad skall man ha då?
Prioritet på pålitlighet, snabbhet, enkelhet, gärna lite batteritid. Nyskapande funktioner och dekor ger jag fan i.
Vill ha en bra kamera. Pixlar är ointressant, jag planerar inte att trycka upp något på en fotbollsplan, nästans allt producerat de senaste 15 åren har tillräckligt med upplösning för en skärm eller ett A4. Bra optik, förmåga att få skärpa i olika ljusförhållanden och en bra programvara är det som är intressant. Framförallt så skall det gå fort, när man trycker på knappen skall bilden vara tagen, omedelbart.

Ajfån? Nä, erfarenheten jag har av de är ingevidare.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vad skall man ha för mobil?

Har kört Sony i många år, och varit jävligt nöjd på det stora hela, de har varit både användarvänliga och dam & fukttåliga. Dock mest kört lite dyrare varianter. Förra var en X Performance som varade i 6 år. Var fruktansvärt perfekt i 5 och ett halvt ungefär, innan batteriet gav sig. Men senast var ekonomin ansträngd och jag snål och köpte en instegsvariant. En 10 II.
Misstag. Den är bara lite över ett år gammal, och microfonen är slut (eller full å skit) vilket betyder att det inte går att tala samtal i den utan blåtandsheadset (inte alltid med) eller att köra på högtalare (inte alltid så fräscht om man är bland "folk").

Tillpå det är den LÅNGSAM, enligt specifikationerna borde instegsmodellen som ny leverera ungefär samma prestanda som min gamla kråsmodell från 6 år tidigare, till och med med mera minne. Men den är jävligt mycket långsammare, till och med mot X Performance på ålderns höst.

Som småbarnsförälder så vill man ju fånga en del ögonblick på bild/film, men när den här telefonjäveln vaknat så är ögonblicket förbi, utan undantag.

SÅ, vad skall man ha då?
Prioritet på pålitlighet, snabbhet, enkelhet, gärna lite batteritid. Nyskapande funktioner och dekor ger jag fan i.
Vill ha en bra kamera. Pixlar är ointressant, jag planerar inte att trycka upp något på en fotbollsplan, nästans allt producerat de senaste 15 åren har tillräckligt med upplösning för en skärm eller ett A4. Bra optik, förmåga att få skärpa i olika ljusförhållanden och en bra programvara är det som är intressant. Framförallt så skall det gå fort, när man trycker på knappen skall bilden vara tagen, omedelbart.

Ajfån? Nä, erfarenheten jag har av de är ingevidare.
Samsung har jag i blandade prisklasser till alla i familjen (A och S serierna, mest A som är de billigare) och dom har fungerat bra och håller os support länge. Batterierna verkar också hålla länge. Skulle vara optiken som är gränsen för dig, kläm och testa i butik så du får rätt

Har tidigare kört ett gäng Sony, en Alcatel och senast en Huawei på jobbet, rekommenderar ingen av dessa tillverkad på senare tid.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Samsung har jag i blandade prisklasser till alla i familjen (A och S serierna, mest A som är de billigare) och dom har fungerat bra och håller os support länge. Batterierna verkar också hålla länge. Skulle vara optiken som är gränsen för dig, kläm och testa i butik så du får rätt

Har tidigare kört ett gäng Sony, en Alcatel och senast en Huawei på jobbet, rekommenderar ingen av dessa tillverkad på senare tid.
Samsung verkar ju vara pop. Har en A50 på jobb och den verkar bra slö med klunkig programvara. Men den är något år och en lite enklare modell också.

Tänker mer på någon specifik modell, vad man skall leta efter.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin