SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har du däckat och vaknat på ett skithus i amerika?Vad är grejen med 110 V uttag i badrum?
Har du däckat och vaknat på ett skithus i amerika?Vad är grejen med 110 V uttag i badrum?
Vad är grejen med 110 V uttag i badrum?
Har du däckat och vaknat på ett skithus i amerika?
Vad är grejen med 110 V uttag i badrum?
Alla rakapparater var på 1940/1950-talet gjorda i USA och då blev det standard att ha 110V-trafo även i europeiska badrum/hotell.
Hoppsan.Det är väldigt vanligt i Sverige, ofta sitter uttaget i en belysningsarmatur
(jag har för mig att det måste sitta högre än 110cm från golvet)
Antagligen därför, våra var nog alla från Soviet.Alla rakapparater var på 1940/1950-talet gjorda i USA och då blev det standard att ha 110V-trafo även i europeiska badrum/hotell.
Låter rätt poänglöst, det är ström som är farligt, inte spänning....Var det verkligen så?
Var det inte av skydds-skäl man skulle ha 110V med skyddstrafo i badrummen?
Alla rakapparater jag har sett är dessutom omkopplingsbara 110-220V
Hoppsan.
Aldrig sett det här, där ser man.
Antagligen därför, våra var nog alla från Soviet.
Låter rätt poänglöst, det är ström som är farligt, inte spänning....
Felströmsbrytare låter som ett vettigare alternativ.
Ja, fast jordar du statliga elnätet mellan nävarna i gjutjärnsavloppet i vasken så lär det räcka bra med 110v också.Halva spänningen ger vanligtvis halva strömmen genom ett givet motstånd, vilket även bör gälla din kropp.
Halva spänningen ger vanligtvis halva strömmen genom ett givet motstånd, vilket även bör gälla din kropp.
…och en fjärdedel av effekten.Halva spänningen ger vanligtvis halva strömmen genom ett givet motstånd, vilket även bör gälla din kropp.
Nej inte lika bra. Minst hälften så bra.Ja, fast jordar du statliga elnätet mellan nävarna i gjutjärnsavloppet i vasken så lär det räcka bra med 110v också.
Ja, fast jordar du statliga elnätet mellan nävarna i gjutjärnsavloppet i vasken så lär det räcka bra med 110v också.
Det är ett jävla lotteri, det är vad det är, men problemet med om man sitter med en i varje näve är att du tappar kontrollen att släppa taget.220 volt brukar vanligtvis inte ge dödliga kyssar men visst lyckas du stå och klämma en fas i varje näve en stund kanske det spelar mindre roll.
Det är ett jävla lotteri, det är vad det är, men problemet med om man sitter med en i varje näve är att du tappar kontrollen att släppa taget.
Men nu transformerar man ju ner till 110v så det blir aldrig mer ström än trafon orkar lämna.Ja, fast jordar du statliga elnätet mellan nävarna i gjutjärnsavloppet i vasken så lär det räcka bra med 110v också.
Just 50hz ligger nära hjärtats retspänning och ökar sannolikheten för hjärtflimmer. De som dör av en 220-kyss brukar ofta göra det av den anledningen.220 volt brukar vanligtvis inte ge dödliga kyssar men visst lyckas du stå och klämma en fas i varje näve en stund kanske det spelar mindre roll.
Inte jag heller. I den aspekten är likström värre då kan kan bli låst.Jag har aldrig fått så total muskelkramp att det inte har gått att släppa, utom en gång på en tändkabel på en motor som varvades, men där är det väl 20-40 000 volt någonting....
Så varför fortsatte man med 110V uttag långt efter 220V rakapparater blev standard?Alla rakapparater var på 1940/1950-talet gjorda i USA och då blev det standard att ha 110V-trafo även i europeiska badrum/hotell.
Många rakapparater gick på 110 voltVad är grejen med 110 V uttag i badrum?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|