Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad jag minns från tiden innan switchade nätagg så var det ingen rakapparat som funkade i badrummet.

Jodå, men man var tvungen att flippa om en brytare manuellt, ofta i närheten av kabeln på apparaten.
Antingen en vridströmbrytare eller en flip

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Blir det rea nu? Skulle behöva ny toaborste.

Näe, du får nog betala fullt för borsten.

Däremot hoppas jag på idiotbra pris på laptops, då min börjar vara gammal...

Men att köpa laptop är ju en djungel av olika processorer av olika generationer och olika beteckningar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ta den senaste.

Det är ju just det, hur vet man att man får det senaste?
För 10 år sedan (gissningsvis) köpte jag en Core I5, den Core I5 som säljs i dag är inte samma.

Man måste ju fan ha en PhD i kryptologi för att kunna tyda vad som är vad i modellbeteckningarna, vilka som är "low power" och vilka som har klockfrekvensen begränsad, begränsad busshastighet eller andra begränsningar.

Sedan kommer man till vilken som har vad för minnen, vilken hastighet, om det är uppgraderingsbart osv osv...

Så jävla intressant är inte vad som finns i plastlådan, men jag vill ju inte ha något gammalt mög med budgetkomponenter till ett högre pris än en prestanda modell från en annan tillverkare.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är ju just det, hur vet man att man får det senaste?
För 10 år sedan (gissningsvis) köpte jag en Core I5, den Core I5 som säljs i dag är inte samma.

Man måste ju fan ha en PhD i kryptologi för att kunna tyda vad som är vad i modellbeteckningarna, vilka som är "low power" och vilka som har klockfrekvensen begränsad, begränsad busshastighet eller andra begränsningar.

Sedan kommer man till vilken som har vad för minnen, vilken hastighet, om det är uppgraderingsbart osv osv...

Så jävla intressant är inte vad som finns i plastlådan, men jag vill ju inte ha något gammalt mög med budgetkomponenter till ett högre pris än en prestanda modell från en annan tillverkare.
Räcker det inte att den är svart o har ett gäng knappar som får bilden att förändras?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Varför görs inte somliga filmer i 16:9 format?
Tex den nya SVT-serien Händelser vid vatten har stora sorgkanter på tvn, och den serien lär väl inte vara gjord för bio, eller?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Varför görs inte somliga filmer i 16:9 format?
Tex den nya SVT-serien Händelser vid vatten har stora sorgkanter på tvn, och den serien lär väl inte vara gjord för bio, eller?

Har inte det snarare med din TV-s "förmåga" att göra?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har inte det snarare med din TV-s "förmåga" att göra?

TV'ns förmåga att anpassa sig till det utsända formatet ändrar ju inte att dom har spelat in det i fel format.

Min TV kan anpassa sig till en jävla massa format, ibland genom att sträcka ut bilden, och då föredrar jag faktiskt sorgkanterna framför en uttöjd bild

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja alla varianter av att strecka ut bilden går så klart fetbort. Hellre rätt bild med sorgkanter än fel utan. Min teori tills vidare är då att även mediokra tv-producenter drömmer om att deras verk ska gå på bio och därför används det formatet. Bättre teorier är välkomna : D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag ska erkänna att jag höll emot länge, jag höll fast vid min fullhöjds-TV men när den gick sönder fanns det inga nya att köpa, så jag var tvungen att köpa en lågbilds-tv.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Sådana där skydd man sätter på vindrutan för att slippa nedisning;
Ska man ha den silvriga eller vita sidan mot glaset?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Sådana där skydd man sätter på vindrutan för att slippa nedisning;
Ska man ha den silvriga eller vita sidan mot glaset?
På vintern spelar det ingen roll men foliesidan ska inte vara mot glaset. Folien är för att reflektera bort solstrålarna på sommaren och hålla bilen svalare.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin