Jag är mest bara nyfiken. Mitt liv hänger inte på detta tack och lov, men när frågan dök upp började jag undra. Har sökt på nätet men inte hittat hur man beräknar två eller flera kombinerade sannolikheter som i detta fall.
När man pratar mutationer hos människor så sitter de i de flesta fall på kromosomer, och eftersom människor är diploida ger det fler sannolikhetsutfall för varje kombination. Min poäng är att sannolikheten troligen blir ännu lägre för just det kombinationsexemplet jag tog upp, men jag vet inte hur jag beräknar det statistiskt ens om vi bortser från att vi är diploida.
Statistik/matematik-fråga:
Om 25% av populationen bär på mutationen A och 0,1% bär på mutationen B, vad är då andelen som bär på både A och B?
Bonusfråga: Vad är sannolikheten att två personer som båda har AB träffas?
Jag trodde du haft frågan i ett prov åt några elever och var nyfiken på hur många utanför skolan som klarade av problemet.
Om vi utgår ifrån den ursprungliga frågan så som den ställdes:
0.25*0.001=0.00025= 0.025% bär på bägge mutationerna.
Bonusfrågan: 0.00025*0.00025 = 6.25*10^8 per mänskligt möte.
Eller en av 16 miljoner mänskliga möten sker mellan två personer som bär bägge mutationerna.
Om vi antar att en människa i genomsnitt träffar 16 personer per dygn sker det alltså en sådan träff varje dygn i en miljonstad. (Nu valde jag gissningen 16 delvis för att det skulle ge ett jämnt slutresultat.)
Eller på jordens 8 miljarder alltså 8000 träffar per dygn.