Frågor man vågar ställa

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad är du ute efter? Handlar det endast om hjälp med att ställa upp en enkel formel eller är det något annat? Är grundskolematematik ju.
Jag är mest bara nyfiken. Mitt liv hänger inte på detta tack och lov, men när frågan dök upp började jag undra. Har sökt på nätet men inte hittat hur man beräknar två eller flera kombinerade sannolikheter som i detta fall.
Kromosomer fanns inte med i det ursprungliga problemet?
När man pratar mutationer hos människor så sitter de i de flesta fall på kromosomer, och eftersom människor är diploida ger det fler sannolikhetsutfall för varje kombination. Min poäng är att sannolikheten troligen blir ännu lägre för just det kombinationsexemplet jag tog upp, men jag vet inte hur jag beräknar det statistiskt ens om vi bortser från att vi är diploida.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är mest bara nyfiken. Mitt liv hänger inte på detta tack och lov, men när frågan dök upp började jag undra. Har sökt på nätet men inte hittat hur man beräknar två eller flera kombinerade sannolikheter som i detta fall.

När man pratar mutationer hos människor så sitter de i de flesta fall på kromosomer, och eftersom människor är diploida ger det fler sannolikhetsutfall för varje kombination. Min poäng är att sannolikheten troligen blir ännu lägre för just det kombinationsexemplet jag tog upp, men jag vet inte hur jag beräknar det statistiskt ens om vi bortser från att vi är diploida.

Statistik/matematik-fråga:
Om 25% av populationen bär på mutationen A och 0,1% bär på mutationen B, vad är då andelen som bär på både A och B?
Bonusfråga: Vad är sannolikheten att två personer som båda har AB träffas?

Jag trodde du haft frågan i ett prov åt några elever och var nyfiken på hur många utanför skolan som klarade av problemet.

Om vi utgår ifrån den ursprungliga frågan så som den ställdes:
0.25*0.001=0.00025= 0.025% bär på bägge mutationerna.

Bonusfrågan: 0.00025*0.00025 = 6.25*10^8 per mänskligt möte.

Eller en av 16 miljoner mänskliga möten sker mellan två personer som bär bägge mutationerna.

Om vi antar att en människa i genomsnitt träffar 16 personer per dygn sker det alltså en sådan träff varje dygn i en miljonstad. (Nu valde jag gissningen 16 delvis för att det skulle ge ett jämnt slutresultat.)

Eller på jordens 8 miljarder alltså 8000 träffar per dygn.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Så det handlar endast om matematik, att beräkna kombinerade sannolikheter?
Det är ju bara att multiplicera dem med varandra så är det klart.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
En liten avvikande fråga under ert beräknande om hur många halvsyskon som kommer träffa varandra o ligga i en 8 milllioners stad.

Är det någon som vet vad mc express har för turboageregat på yamaha snöskotrarna. Vet ingen får jag ringa o fråga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En liten avvikande fråga under ert beräknande om hur många halvsyskon som kommer träffa varandra o ligga i en 8 milllioners stad.

Är det någon som vet vad mc express har för turboageregat på yamaha snöskotrarna. Vet ingen får jag ringa o fråga.

För 20 minuter sedan stod jag och torrgasade en Nytro med MC express turbokit :ROFLMAO:
Det lär ska ge bortåt 190 hästar...
Jag kollade aldrig vad det var för märke på kanelsnäckan

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
När ska delar av våra medborgare fatta att julen är över och ta bort/ner julbelysningen på sina balkongräcke och övrig belysning som monterades förra året inför julen ?
1 december till 20:e knut är mer än väl för egen del.

• Gilla
Reaktioner: GuW

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
När ska delar av våra medborgare fatta att julen är över och ta bort/ner julbelysningen på sina balkongräcke och övrig belysning som monterades förra året inför julen ?
1 december till 20:e knut är mer än väl för egen del.
Ungefär samtidigt som vissa andra fattar att var man gör som de själv vill.
Så länge de inte kommer hem till dig och julpyntar har du väl knappast med det att göra?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Så länge de inte kommer hem till dig och julpyntar har du väl knappast med det att göra?
Det beror nog på hur mycket disco de har. Är det som att ha värsta pådraget från polis, brandkår, vägatbete och ambulans, därtill en vajande tomte som hest vrålar julsånger...ja, då har man med det att göra.
Allt har en gräns.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
När jag var hos MC Sport i Västberga och ville kolla trialhojar, hade dom inga inne. Om jag vill köpa/beställa en NY trialhoj av dom måste jag betala hela summan i förskott, säger dom. En trialhoj kostar ca 90kkr och det ska jag lägga ut, och jag får inte veta exakt när min hoj kommer till butiken.

Måste jag alltså pynta i förskott om jag vill ha en ny hoj? Eller är det en blåsning?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Smakfullt julpynt i liten skala kan tolereras i december, sedan ska skiten väck.

Blinkande julpynt ska inte ens tolereras då, ej heller låtande julpynt.

Folk som har julpynt som låter skulle få en glassbil parkerad utanför med ljudslingan snurrande i en månad genom en sprucken hornhögtalare

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Smakfullt julpynt i liten skala kan tolereras i december, sedan ska skiten väck.

Folk som har julpynt som låter skulle få en glassbil parkerad utanför med ljudslingan snurrande i en månad genom en sprucken hornhögtalare
Enig.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När jag var hos MC Sport i Västberga och ville kolla trialhojar, hade dom inga inne. Om jag vill köpa/beställa en NY trialhoj av dom måste jag betala hela summan i förskott, säger dom. En trialhoj kostar ca 90kkr och det ska jag lägga ut, och jag får inte veta exakt när min hoj kommer till butiken.

Måste jag alltså pynta i förskott om jag vill ha en ny hoj? Eller är det en blåsning?

Det är troligen att dom i stort sett inte säljer några så skulle du beställa en och av någon anledning inte fullfölja köpet så är dom rädda att få en osäljbar i lager för lång tid framöver

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Jag tycker bara att det späder ut den speciella känslan som julen ger, vidare så är jag mycket missnöjd med att affärer börjar med julen redan i september, oktober.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Det är så med det mesta idag som du beställer, det finns väldigt många som Villhöver men inte har råd med Villhöver när det väl gäller, som ex låg det ett nytt original kåpsett till en RD350 på bike i trollhättan länge länge länge o kanske ännu, någon var inne o beställde ett nytt o visade sig inte efteråt, lämnat/nytt mobilnr så personen gick ej att nå.

När det har hänt ett par gånger så blir det förskottsbetalning som gäller.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Enda anledningen till att ha skiten är för att jävlas med folk som inte förstått sig på att sköt sig själv och skit i andra.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Normalt så brukar det vara en handpenning, på typ 20% som gäller.
Med kontrakt som binder dig att köpa och betala hela summan när den finns.

Min erfarenhet av företag som begär hela summan i förskott är att firman saknar likviditeten att göra inköpet utan att du betalat den. Alternativt att du bedöms vara icke-trovärdig kund / sakna medel.

Men som någon var inne på redan så ju mer kunder beter sig som idioter, desto svårare blir det att bedriva verksamhet på ett vettigt sätt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Hade de ingen motivering och om, hur löd den?

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Det är så med det mesta idag som du beställer, det finns väldigt många som Villhöver men inte har råd med Villhöver när det väl gäller, som ex låg det ett nytt original kåpsett till en RD350 på bike i trollhättan länge länge länge o kanske ännu, någon var inne o beställde ett nytt o visade sig inte efteråt, lämnat/nytt mobilnr så personen gick ej att nå.

När det har hänt ett par gånger så blir det förskottsbetalning som gäller.
Det var därför jag fick förskottsbetala delarna till gaffeln innan jag lämnat in den på renovering. Vilken otur dom måste haft på bike med sånt för det har inte behövs på någon annan mc verkstad eller bilverkstad för mig innan

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det var därför jag fick förskottsbetala delarna till gaffeln innan jag lämnat in den på renovering. Vilken otur dom måste haft på bike med sånt för det har inte behövs på någon annan mc verkstad eller bilverkstad för mig innan
Bike började med detta för ca 10 år sedan även om man beställde reservdelar eller någon storlek på kläder som inte fanns hemma.

Har för med bike hade beställda outlösta delar för ca 700,000 på lagret då när dom började med förskottsbetalning.

Så det går att förstå trots allt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...