Frågor man vågar ställa

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Mina nu vuxna döttrar fick i samband med körkortstagandet genomgå steget "hantera släpvagn" i (den i deras ögon oändliga) serien av PAPPAS SKOLA*.

I detta fall att koppla, lasta, förankra, lossa, manövrera, parkera och sköta släpvagn. Teori och praktik i tillräcklig grad så de inte behöver bli beroende av någon annan när de behöver rådda släpvagn för något. Ut på stor parkering och backa kort/långt, i sväng åt bägge håll. Framåt, planera osv. Allt med backspeglar.

*I PAPPAS SKOLA ingår
A1/A2-körkort
B-körkort (sommar, vinter, långa körpass osv)
Släpvagn
Svårare förhållanden (4wd/kedjor/körteknik)
Första hjälpen
Snöskoter förarbevis+ta dig loss/ge fan i att köra fast+grundläggande fjällkunskap
Seglingsskola jolle+kölbåt, grundläggande navigation
Utombordare+åror
Spinn-, haspel-, multiplikatorrulle och olika typer av fiske
Jakt och tillvaratagande av klövvilt och skogsfågel
Friluftskunskap: Klädsel, bo/sova/äta, klara sig sommar/vinter, karta/kompass
Fatta beslut i svåra lägen
Grundläggande ellära, typ fixa kontakter och byta säkringar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mina nu vuxna döttrar fick i samband med körkortstagandet genomgå steget "hantera släpvagn" i (den i deras ögon oändliga) serien av PAPPAS SKOLA*.

Min nu vuxna dotter fick lära sig köra isbana, sladda och vänsterbromsa.
Det var i 11 års åldern...

Lite senare när hon fått körkortstillstånd och började övningsköra fick hon lära sig rödljusrace.
Hon torkade av en snubbe i en BMW genom att göra en bra start, så han tog sig inte om som han hade tänkt och var tvungen att bromsa in bakom.
Efter det älskade hon att hamna brevid någon först vid rödljus....

Hon fick också lära sig att man blir stoppad av polisen om man sladdar på allmän väg när hon övningskörde, det gick bra trots några brister...

Dom växer upp så fort dom små liven...

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

I detta fall att koppla, lasta, förankra, lossa, manövrera, parkera och sköta släpvagn. Teori och praktik i tillräcklig grad så de inte behöver bli beroende av någon annan när de behöver rådda släpvagn för något. Ut på stor parkering och backa kort/långt, i sväng åt bägge håll. Framåt, planera osv. Allt med backspeglar.

*I PAPPAS SKOLA ingår
A1/A2-körkort
Släpvagn
Första hjälpen
Snöskoter förarbevis+ta dig loss/ge fan i att köra fast+grundläggande fjällkunskap
Utombordare+åror
Du ställer till det för blivande "friare" - de kan ju inte briljera på något.... (kanske dataspel?)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

*I PAPPAS SKOLA ingår
A1/A2-körkort
Släpvagn
Första hjälpen
Utombordare+åror
Va snopna dom kommer bli när fakturan på 133 395 SEK dimper ner. ;)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du ställer till det för blivande "friare" - de kan ju inte briljera på något.... (kanske dataspel?)
De bor i Uppsala bägge två nu, chansen att de skulle hitta någon som kan ens nåt av det där är minimal... :lol

Nä men skämt åsido; tjejer är ganska bra på att LÅTSAS bli imponerade av någon de fäst ögonen på och vi grabbar låter oss ju så gärna luras...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hehe ta mig inte som något facit, det går säkert att hamna på kåken i Sverige vid tillräckligt tveksam körning eller upprepade gånger men jag tror knappast lagens korta arm går att jämföra med Norges straffskala. Inte heller tror jag vi har något "färdigt" straff för permanent indraget körkort. Tänk om det skulle hända, då är det väl bara en sak som gäller.. lämna landet.

;)

Att vi kan få fängelse i Norge fick mig att tänka på denna tråd, vet att det finns fler, efter den helt galna åkturen... .. .

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad var det egentligen som hände med Starlink i Ukraina nu?

Det är väl inte klart än, men Muskråttan har ju tidigare hotat att stänga ned Starlink för att Ukraina har använt det i sina båt-drönare bland annat.

Men Muskråttan har ju tidigare låtit tangenterna glappa fortare än han har tänkt, så den här gången skickade han en chef för starlink att läsa upp nyheten istället för att twittra själv.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Var fasen gör alla kidsen sina framrute klibbor med namn o dyligt.

Har letat lite men skall man beställa en klibba som är typ 34cm lång o 4 hög så kostar dom 500-1500 st där jag kollar. Är folk dum i huvudet eller är det riktat till pris okänsliga företag.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Var fasen gör alla kidsen sina framrute klibbor med namn o dyligt.

Har letat lite men skall man beställa en klibba som är typ 34cm lång o 4 hög så kostar dom 500-1500 st där jag kollar. Är folk dum i huvudet eller är det riktat till pris okänsliga företag.

Kanske?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har inte massor med folk egna vinylskärare nuförtiden?

Vanlig text är ju väldigt okomplicerat att skära ut, det är först om det blir komplicerade former och material man måste ha bra grejor

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag köpte LED-lampor till traktorn (Volvo BM) med R2-sockel (ser ut som H4, men en äldre typ) och de visar sig vara för långa i den del som sticker in i lampan, så de bottnar inte i sockeln. Någon som vet var man eventuellt kan få tag på förlängare? Behövs en adapterring på ca 5mm. Annars får jag leta reda på något annat och fulmeka dit dem...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Är detta senaste säljtricket när januari/februari/förhandsVår-REA!!1 tricket inte fungerar längre? :hihi

När det normalt är ex. 1 för 20kr - 2 för 35kr!!1 brukar jag bara svara vid påpekan:

-Jo men 20kr är fortfarande mindre pengar. (= jag ska bara ha En)

Tidig morgon när vi skulle ut o resa stövla jag in på macken för en fuldricka/energidryck:

-Om du tar två så..
-Jo men 20kr är fortf..
-Ähum, ja alltså en burk kostar 22kr och två burkar kostar 20kr.
-F-n. (jag tog två burkar)

Igår skulle jag köpa ett baksätesskydd och var tvungen att passera en !!1-korg med buntband. 2 för.. äh jag behöver bara ett paket..

F-n.

Screenshot-20230212-102558-Chrome.jpg

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE