Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På bilar har jag sett det. En gång funkade det som backventil. Det bromsade när det skulle, men släppte inte trycket.

Har jag också varit med om, innergummit i slangen släpper och bildar en "klaff" som funkar som en backventil mot den relativt klena kraft tätningen har när den drar tillbaka kolven.

Jag trodde det var oket som var fullt med rost och plockade loss det för att byta och upptäckte att då gick kolven att trycka tillbaka för hand, så det blev återmontering av oket med en begagnad slang som fanns i garaget
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror du på på det ockulta? Inte?
Varför går så många på bio för att se Harry Porter filmer? Varför läser så många ”Dagens horoskop ”?
Varför går så många till spågummor/ gubbar? Om det är inget annat än humbug?
Nej !
Men igår satt jag på gården med hunden liggande tittande på mig. Då dyker det upp en katt 10 meter bort bakom hunden. Den står alldeles stilla och ser på oss. Och det dröjer inte mer än några sekunder så tar hunden och vrider huvudet så den ser katten.
Varför ?
För hunden såg på mig att det fanns något bakom hunden av intresse ?
För den hörde katten ?
För den kände lukten av katten ?
Eller ?

När jag gjorde värnplikten fick jag lära mig att aldrig se direkt på en vaktpost jag smyger mig på. Utan se på ett föremål bredvid.
För man känner på sig om någon ser på en.
Bullshit ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur udda anses man vara om man bär det utmärkta sommarplagget kilt istället för shorts?

Tänkte mig en i kaki såhär till värmen.
Udda men en av mina kolleger på ett företag med ca 30 anställda körde med en svart Kilt på fritiden, sommartid.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
När jag gjorde värnplikten fick jag lära mig att aldrig se direkt på en vaktpost jag smyger mig på. Utan se på ett föremål bredvid.
För man känner på sig om någon ser på en.
Bullshit ?
Ja du, det är ju en bra fråga. Vi testade en gång när jag var ung (många år sedan) att vi alla i gänget stirrade på en annan person i busskön vid hållplatsen bredvid. Vi satt alltså på en buss, bredvid oss (ca 20 m) stod folk i kö. Den vi stirrade på vänder sig åt sidan och tittar rakt på oss. Jag tycker att fenomenet är fascinerande.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
När jag gjorde värnplikten fick jag lära mig att aldrig se direkt på en vaktpost jag smyger mig på. Utan se på ett föremål bredvid.
- Säkraste är att sänka vakten på avstånd med ljud/ljus-löst vapen o sedan agera på nya situationen, men om man vore tvungen att befinna sig i riskområdet skulle jag aldrig ta blicken från en opponents rörelser ?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nej !
Men igår satt jag på gården med hunden liggande tittande på mig. Då dyker det upp en katt 10 meter bort bakom hunden. Den står alldeles stilla och ser på oss. Och det dröjer inte mer än några sekunder så tar hunden och vrider huvudet så den ser katten.
Varför ?
För hunden såg på mig att det fanns något bakom hunden av intresse ?
För den hörde katten ?
För den kände lukten av katten ?
Eller ?

När jag gjorde värnplikten fick jag lära mig att aldrig se direkt på en vaktpost jag smyger mig på. Utan se på ett föremål bredvid.
För man känner på sig om någon ser på en.
Bullshit ?

Det finns saker vi inte kan förklara. Övernaturligt? Jag vete sjutton - det är nog bara det att vi inte kunnat vetenskapligt påvisa vad det rör sig om. Jag har släktingar med vissa förmågor att känna av och drömma saker och veta sånt som de inte ska kunna (och de kan inte själva förklara - de bara vet eller ser saker). Själv är jag helt immun mot den typen av intryck, på gott och ont.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det finns saker vi inte kan förklara. Övernaturligt? Jag vete sjutton - det är nog bara det att vi inte kunnat vetenskapligt påvisa vad det rör sig om. Jag har släktingar med vissa förmågor att känna av och drömma saker och veta sånt som de inte ska kunna (och de kan inte själva förklara - de bara vet eller ser saker). Själv är jag helt immun mot den typen av intryck, på gott och ont.
Man har ju sett djur bete sig underligt. Som när världens absolut fridsammaste hund går från noll till ursinne mot "något" snett bakom en creepy tant, i tomma intet, mitt i ett rum och hunden var inte benägen att flytta på sig Klart man undrar vad jycken "såg"?
 
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
Min tanke ang det "övernaturliga" är att i takt med att vi utvecklat våra hjärnor mer "tekniskt" de sista 500 åren typ så har mycket själslig kunskap gått förlorad, vårt fokus har från att i samklang med naturen leva gått till mer konkreta saker som har setts som viktigare.
Man kan ju förundras över hur mycket som våra förfäder har åstadkommit som vi öht inte fattar idag.....vi är smarta idag, men vi var fan inte dumma i huvvet förr- bara att uttrycken för det har ändrats.

//jj
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tog en elsparkcykel tur till centralstationen imorse. Cirka 10-15 minuter. Väl på tåget fick jag en akut rinnsnuva. Mängder med snor, näsan blev samtidigt lite täppt/svullen. Nös hur mycket som helst. Inga symptom på ögonen. Efter cirka två timmar var allt som vanligt.
nästan samma sak nu på eftermiddagen/kvällen. Scootertur, nu snuva, nys och täppt näsa. Dock inte lika illa som i morse.

Vad tror ni? Har jag blivit pollenallergiker? Har aldrig varit allergisk mot något och inte någon annan i släkten heller.
Kanske det !
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klart som fan UR kommer fram till att pollenallergi beror på klimatförändringar. Herrejävlar.
Betyder å andra sidan att flyttar man till tex Spetsbergen eller kanske norra Grönland eller kanske Patagonien så kan det bli mindre pollen.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Men igår satt jag på gården med hunden liggande tittande på mig. Då dyker det upp en katt 10 meter bort bakom hunden. Den står alldeles stilla och ser på oss. Och det dröjer inte mer än några sekunder så tar hunden och vrider huvudet så den ser katten.
Hur människor känner på sig att de är bevakade kan jag inte svara på (periferiseendet plus undermedvetna noterar något ditt medvetna sinne kanske inte registrerat än?), men jag kan i princip garantera att hunden kan lukta en katt på 10 meters håll oavsett riktning bara det finns en svag vindpust.

Eller så avslöjade du den genom att plötsligt verka mer intresserad av omgivningen än att stirra in i jyckens ögon.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur människor känner på sig att de är bevakade kan jag inte svara på (periferiseendet plus undermedvetna noterar något ditt medvetna sinne kanske inte registrerat än?), men jag kan i princip garantera att hunden kan lukta en katt på 10 meters håll oavsett riktning bara det finns en svag vindpust.

Eller så avslöjade du den genom att plötsligt verka mer intresserad av omgivningen än att stirra in i jyckens ögon.
Tror mest på
att hunden kan lukta en katt på 10 meters håll oavsett riktning bara det finns en svag vindpust
därför jag har ibland försökt peka ut nått för den genom att peka och titta
men det funkar urdåligt.
Däremot ser jag på hunden när den har "span". Så då tittar jag i samma riktning och då är det hund, katt, rådjur den ser (det dräller av fästingbärare här i Majorna i Gbg).
Och eftersom jag haft Borelia skulle jag gärna se ett Vargrevir här i Slottskogen som kunde decimera rådjuren rejält.
Och nu har visst TBE nått hit till västkusten så dags vaccinera mig...
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
därför jag har ibland försökt peka ut nått för den genom att peka och titta
men det funkar urdåligt.
Det kan du träna in (om du tycker det är kul :) ) genom att börja belöna, peka och titta när jycken redan spanar in de där rådjuren. Till slut kommer den att tro att du vet var de är och börja spana när du gör det.

På ämnet fästingar undrar jag nu om man kan lära hunden att hitta dem och varna istället för att bara samla in dem. Luktar fästingar?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det kan du träna in (om du tycker det är kul :) ) genom att börja belöna, peka och titta när jycken redan spanar in de där rådjuren. Till slut kommer den att tro att du vet var de är och börja spana när du gör det.

På ämnet fästingar undrar jag nu om man kan lära hunden att hitta dem och varna istället för att bara samla in dem. Luktar fästingar?
Intressant om träningen.

Undrar om hon tar sina "egna" fästingar. När hon håller på och tuggar i pälsen ?
Jag ser fästingar
då och då när de klättrar runt och försöker hitta in i pälsen, och plockar av dom.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Undrar om hon tar sina "egna" fästingar. När hon håller på och tuggar i pälsen ?
Jag ser fästingar då och då när de klättrar runt och försöker hitta in i pälsen
Vi ger Bravecto till vår, nu hittar man bara döda fästingar som redan lossnat på henne ibland. Annars brukar hon nog klia på dem när de sitter fast tills de lossnar eller går sönder. Verkar inte direkt märka dem innan dess eftersom man kan plocka en i farten som kryper på nosen eller pannan lixom..
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Bravecto har vi använt sedan det kom ut på marknaden.
Så skönt att jyckarna slipper risken för f f a borellia.
En och annan fästing hinner dock följa med upp i husses säng så TBE-vaccin är viktigt.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Snabb-fråga: Om jag vill köpa ett motstånd (alltså en resistor) i Jkpg - vart ska jag vända mig då?
Elgrossisterna säljer 1000-p och jag behöver ett!
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top