Frågor man vågar ställa

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Inga argument som är ekonomiskt försvarbara, nej.

Samma gäller för övrigt med 95 vs 98. Varför köra 98 i en gräsklippare?
Jag blandar lite under året men innan säsongsslut blir det 100% alkylat för att slippa problem nästa år.
Min Klippo stod ute i snön hela vintern med soppakranen öppen och startade på andra rycket med fjolårets soppa som om den gått veckan innan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Förutom argumenten "miljööön och avgaaaser", finns det något vettigt rationellt skäl att köra en gräsklippare på alkylat i stället för vanlig 98 oktan?
Nej.

Binder lite mindre fukt i kallharaget, framförallt iom att 98 också använder 5% ethanol. Åtminstone teoretiskt.
Men jag har då tankat 98'an och lämnat i förrådet och det funkar bra.

En Briggs är ju inget precisionsintrument direkt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kör alkylat för att slippa problem med förgasaren, många säger att dom nya membranen ska klara macksoppan, men många står också och svär över trögstartade gräsklippare som går ojämt.

På den tid bensin var bensin så hade man aldrig såna problem, spillde man bensin på garagegolvet så dunstade det bort framför ögonen, spiller man nu är pölen kvar en vecka senare om man inte torkar upp det.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Förutom argumenten "miljööön och avgaaaser", finns det något vettigt rationellt skäl att köra en gräsklippare på alkylat i stället för vanlig 98 oktan?
Morbror, som sålde, servade och reparerade dessa maskiner, sa att det var stor skillnad med sot och beläggningar beroende på vilken soppa som användes. Renare i de som körts på alkylat. I början var det problem med att årsgammal alkylat blev dålig. Nu är det tvärtom, puritanerna slår ju alkylat i hojen över vintern, konservering light.

Du nämnde avgaser. Plötsligt mår jag skit om jag kör klippon på handelsbensin, que? Har t ex några trånga passager där avgaserna blir hängande en stund.

Frågade honom för några år sedan om han tyckte alkylaten blivit bättre eller annorlunda. Han hade då hunnit vara pensionär några år. "Ingen aning, alltid kört handelsbensin", blev svaret.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Shakespeare båtar, bra eller anus?

Har aldrig haft en o dom skall ju gå att åka fort i men om det finns någon som vet om man tappar akterspegeln om man kör turbo motor eller bara kör dom hårt i sjön.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag blandar lite under året men innan säsongsslut blir det 100% alkylat för att slippa problem nästa år.
Min Klippo stod ute i snön hela vintern med soppakranen öppen och startade på andra rycket med fjolårets soppa som om den gått veckan innan.
Väntar fortfarande på att min fådda klippare från Biltema ska packa ihop. Har aldrig servat den eller tömt tank eller förgasare inför vintern och ändå startar den på ett par ryck varje vår.
Har bara kört den på 95 oktan sedan jag fick den för 4 eller 5 år sedan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har kört några trädgårdsmaskiner idag och trimmern smäller när jag backar av på gasen. Min tolkning är att det blir för mager blandning på delgas. Kan det stämma?
Ska man feta på en av skruvarna? L eller H?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
IMG_1745.png
Kan det verkligen stämma att han bara fick 1,2 mil under tio års tid? Vem begår brott med livstid i straffskalan för 120k per år? Låter helt osannolikt, snubben tjänade väl bra på sitt vanliga jobb?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
View attachment 484720
Kan det verkligen stämma att han bara fick 1,2 mil under tio års tid? Vem begår brott med livstid i straffskalan för 120k per år? Låter helt osannolikt, snubben tjänade väl bra på sitt vanliga jobb?
"Ta pengarna eller defenestreras"?

Annars håller jag med. Men man är ju liksom lite fast i ett sånt arrangemang, så varför göra det för pengar över huvud taget? Jag menar livsförändrande pengar lär man inte kunna använda utan att åka fast, och om det inte ändrar livet totalt, varför ta risken?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 484720
Kan det verkligen stämma att han bara fick 1,2 mil under tio års tid? Vem begår brott med livstid i straffskalan för 120k per år? Låter helt osannolikt, snubben tjänade väl bra på sitt vanliga jobb?
När du väl nappat behöver man inte betala så mycket.
Det räcker med att hota med att tipsa SÄPO om hen inte fortsätter leverera.
Och det var kanske det som hände ?
Peyman slutade leverera och SÄPO fick ett anonymt tips.
Bra för att andra spioner ska veta hur det går när man slutar lyda husse.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har kört några trädgårdsmaskiner idag och trimmern smäller när jag backar av på gasen. Min tolkning är att det blir för mager blandning på delgas. Kan det stämma?
Ska man feta på en av skruvarna? L eller H?
Svarar den från tomgång är det H är den trög från tomgång är det L.

Kretsarna överlappar varandra o L är enbart för att få igång varvet H sköter resten, 1/4 varv är mycket justerat
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
View attachment 484720
Kan det verkligen stämma att han bara fick 1,2 mil under tio års tid? Vem begår brott med livstid i straffskalan för 120k per år? Låter helt osannolikt, snubben tjänade väl bra på sitt vanliga jobb?
Uppgiften om 1.2M kom nog från spionen själv och han har med all säkerhet lagt undan en del "guldtackor" med medel som han glömde att berätta om.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Var sjutton köper jag markduk 2x100m N2 över disk i trakten av Enköping, Uppsala, NV Stockholm?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bara 1000kr dyrare än att få det hemkört på en vecka.
Vem har sagt att Beijer är billigt :( , firmor har höga rabatter!
Har du inte akut behov så är ju billigare hemlevererat att föredra. :tummenupp Och en möjlighet att skjuta upp jobbet..... :hihi
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Liten brunnen transistor.
Ca 4-5 mm hög.
Det går inte utläsa någon text.

Vad ska jag ersätta den med och var hittar jag en ersättare?
 

Bifogat

  • 20230529_195814.jpg
    20230529_195814.jpg
    178.3 KB · Visningar: 16

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Liten brunnen transistor.
Ca 4-5 mm hög.
Det går inte utläsa någon text.

Vad ska jag ersätta den med och var hittar jag en ersättare?

Hade den bara två ben eller var du oförsiktig vid demonteringen?

Står det något på kretskortet där den satt?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Liten brunnen transistor.
Ca 4-5 mm hög.
Det går inte utläsa någon text.

Vad ska jag ersätta den med och var hittar jag en ersättare?
Det kan vara nästan vad som helst. Vissa kretsar spelar bara typen roll (tex PNP eller NPN), men andra är noga med karaktäristiken också.

Var sitter den? Finns schema? Lite bakgrund så kanske det går att leta fram ett helt kretskort och kika på bla.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top