Frågor man vågar ställa

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Snabb-fråga: Om jag vill köpa ett motstånd (alltså en resistor) i Jkpg - vart ska jag vända mig då?
Elgrossisterna säljer 1000-p och jag behöver ett!
Vilken typ och resistans behöver du? Jag kan kolla hemma och skicka ett till dig om jag hittar något av rätt modell.

Annars är jag rätt säker på att det går att köpa styckvis på Elfa. Det blir dock orimligt påslag då man måste betala frakten så jag har alltid köpt några extra när jag beställt.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Vilken typ och resistans behöver du? Jag kan kolla hemma och skicka ett till dig om jag hittar något av rätt modell.

Annars är jag rätt säker på att det går att köpa styckvis på Elfa. Det blir dock orimligt påslag då man måste betala frakten så jag har alltid köpt några extra när jag beställt.
Skulle behöva två st 5,6 kohms motstånd till mitt hemlarm där en av magnetkontakterna strular och jag tror det räcker med att byta motstånd i den.
:Bugar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kjell&co om det finns i närheten.

Edit, såg nu att det bara var på storpack, men dom har säkert lösa i lådan också.

Men kontakta makerspacet så får du säkert ett par gratis.

Jag har allt mitt så jävla nerpackat att jag själv inte kommer åt det, utan åker och köper dom enstaka prylar jag behöver
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Snabb-fråga: Om jag vill köpa ett motstånd (alltså en resistor) i Jkpg - vart ska jag vända mig då?
Elgrossisterna säljer 1000-p och jag behöver ett!
Svårt att köpa enstaka över disk. Kan rekommendera ett 600-pack för 159kr från Kjell. https://www.kjell.com/se/produkter/...logy-sortiment-med-resistorer-600-pack-p90646

edit: missade att andra redan svarat typ samma. Jag har ett paket hemma och kan lägga de du behöver på lådan nästa vecka.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Snabb-fråga: Om jag vill köpa ett motstånd (alltså en resistor) i Jkpg - vart ska jag vända mig då?
Elgrossisterna säljer 1000-p och jag behöver ett!
Det är väl lite som att försöka köpa EN spik i Jönköping. Spik säljs i paket.
Om du talar om
spänning över motståndet
ström genom motståndet
kan du få bättre svar
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Heders till dig!
:krama
Fick nys om en lokal nisse som kan tänkas ha hemma i den lilla avkrok där jag bor.
Har inte han så ber jag att få återkomma, swishar såklart en liten slant isf!
:Bugar
Kommer vara i Jönköping på jobb nästa vecka. Hör av dig senast söndag så kan jag packa med mig grejerna och vi kan mötas där.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Kommer vara i Jönköping på jobb nästa vecka. Hör av dig senast söndag så kan jag packa med mig grejerna och vi kan mötas där.
Bug o bock!
Löser det inte sig så återkommer jag som sagt.

(bor 15 mil söder om Jkpg i en liten byhåla, men sonen bor där o han skulle komma hem i helgen.
Tänkte i min enfald att en stor stad som Jkpg kan man garanterat lösa en sådan trivial sak lätt…:näsblod)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jahopp då är det en ny fundering angående audiologistiska vibrations påverkade störningar i material.

Har ju byggt en pikupp det vet somliga här. O har ju funderat på skiv tallrik i tjock ALU.

Men har då denna fundering. Vibrationer.

Om jag väljer en ALU stång så låter ju alla 60 o 70 legeringar som en stämgaffel ett lätt slag o det sjunger länge länge länge i stången som en stämgaffel.

Skivspelare som är övergävligt skit jätte dyra har ofta en skiv talrik på 10-20kg ibland mera av ALU eller granit.

Granit kan jag förstå den är ljuddöd.

Det finns tallrickar i tjock vinyl dessa är ljuddöda.

Andra lägger filt duk med korkduk o ännu en filt duk på aluminiuntalriken. För att minimera vibrationer o få ljuddödhet.

Så vilken ALU bör man välja, det borde ju vara någon kinesium riktigt blöt ALU som är så ljuddöd den kan bli.

Någon som kan ge ett litet inputt i detta?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Skulle behöva två st 5,6 kohms motstånd till mitt hemlarm där en av magnetkontakterna strular och jag tror det räcker med att byta motstånd i den.
:Bugar
Kikade och har tyvärr inget som funkar. Hoppas det löser sig via något av de andra förslagen du fått här.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Finns det någon AI som kan göra en bra 3DCAD-modell av mitt hus utifrån bilder?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Kikade och har tyvärr inget som funkar. Hoppas det löser sig via något av de andra förslagen du fått här.
Tack iaf, uppskattas verkligen!
@Tegel1432 - det visade sig att den lokala tjommen kunde hjälpa mig så nu har jag 2 st resistorer av önskad spec i min ägo.

Stort tack till er, ibland älskar jag detta forumet!
:kär
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Förutom argumenten "miljööön och avgaaaser", finns det något vettigt rationellt skäl att köra en gräsklippare på alkylat i stället för vanlig 98 oktan?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Förutom argumenten "miljööön och avgaaaser", finns det något vettigt rationellt skäl att köra en gräsklippare på alkylat i stället för vanlig 98 oktan?
Inga argument som är ekonomiskt försvarbara, nej.

Samma gäller för övrigt med 95 vs 98. Varför köra 98 i en gräsklippare?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Förutom argumenten "miljööön och avgaaaser", finns det något vettigt rationellt skäl att köra en gräsklippare på alkylat i stället för vanlig 98 oktan?
Ett skäl förutom att 95/98 är satan och miljövänlig alkylat är Jesus+Greta så håller alkylaten förgasaren ren. I alla fall renare.

Vatten i tanken -> vatten i förgasaren.

Gräsklippare får ju sällan eller aldrig någon service efter säsongen. Tömma förgasaren? Byta olja? Luftfilter? Tändstift?
Slipa kniven? Jo på fel sida och onödigt långt in.

Lite mindre cancer kan vara ett argument. Källa? Per Bolund :D
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Förutom argumenten "miljööön och avgaaaser", finns det något vettigt rationellt skäl att köra en gräsklippare på alkylat i stället för vanlig 98 oktan?
Något mindre hälsovådligt att andas in avgaserna. Och slipper etanolen som torkar ut membran och slangar. Men nej jag kör på vanlig 95 eftersom det finns på närmaste tankstället.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top