Frågor man vågar ställa

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Glömde skruva tebax spolskruven, vet inte om det spelar roll eftersom det sedan fungera trots utan men men. Jag hade tidigare lossat slangen och det var ej stopp i munstycket. Bytte impeller, skrota ner i sjön igen, starta med klen stråle trots förhöjt varvtal. På tomgång rann det bara ut på sin höjd och sen kom inget vatten alls. Stängde av o stod o klura, svor, och kika runt lite samt klämde på saker.

Starta, inget vatten, la i växel och lite gas, icke, drog loss slangen från munstycket *svosch* o vattnet flöda -Victorious!

Munstycket är dock så rent som videon visar så antingen låg det väl något skräp ovanpå eller det jag tror mest på att det var stopp tidigare i systemet men när det fick flöda fritt släppte vad det nu va.

Det hände mig en gång också, att det var stopp i mässingsnippeln i andra änden av slangen.
Petade med WD40-förlängningen där också och på med slangen.
Nu är ju skvallerstrålen en indikation på att vatten cirkulerar. Om det inte fungerar så larmar motorn/reglaget. Röd diod lyser också tror jag.
Det hände mig en gång när en plastkasse fastnade över vattenintaget på växelhuset.

Det där är en av världens bästa båtmotorer. Pålitlig som inget annat. Åkte bl a Stockholm-Oskarshamn t.o.r. två gånger. Ensam. Med Navionics i mobilen.


7045cac5ed76e0ba8ad2a0585de2e960.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det hände mig en gång också, att det var stopp i mässingsnippeln i andra änden av slangen.
Petade med WD40-förlängningen där också och på med slangen.
Nu är ju skvallerstrålen en indikation på att vatten cirkulerar. Om det inte fungerar så larmar motorn/reglaget. Röd diod lyser också tror jag.
Det hände mig en gång när en plastkasse fastnade över vattenintaget på växelhuset.

Det där är en av världens bästa båtmotorer. Pålitlig som inget annat. Åkte bl a Stockholm-Oskarshamn t.o.r. två gånger. Ensam. Med Navionics i mobilen.


7045cac5ed76e0ba8ad2a0585de2e960.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min Yamaha 40 hp från 1984 trimmad o har gått helt enorma mängder timmar är nästan lika bra, eventuellt,
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min Yamaha 40 hp från 1984 trimmad o har gått helt enorma mängder timmar är nästan lika bra, eventuellt,

Den vann alla tester då, snabb, snål, tyst, lätt och tjuvarnas favorit. Den och Yamaha 50.


Det gick inte att läsa antal timmar på min motor men ofta åkte jag 2-2500 distans på en säsong med ett personbästa på 3000 distans. Eller 550 landmil. 1300 liter soppa.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den vann alla tester då, snabb, snål, tyst, lätt och tjuvarnas favorit. Den och Yamaha 50.


Det gick inte att läsa antal timmar på min motor men ofta åkte jag 2-2500 distans på en säsong med ett personbästa på 3000 distans. Eller 550 landmil. 1300 liter soppa.
Jamen sedär, ordningen återställd Yamaha 40-50 hp sedan 1984-2006 samma motor bara annan kåpa för modernare utseende o annan topp.

Men några 550 mil på en säsong har jag nog aldrig kört men 600-700 liter soppa har väll gått åt per år några gånger med lite vattenskidor. Även Suzuki är väldigt bra båt motorer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som barn fick vi ungar en båt med en Yamaha 2hk motor.
Den hade inte ens magnapull, utan man fick linda snöret manuellt.
Den gick i 40 års tid med minimalt med service, ett otal brytpinnar kördes dock av, och något år byttes oljefettet i växelhuset.

Det var dock en tvåtaktare, moderna 4 taktare har alla förutsättningar att kunna vara minst lika bra, men tystare och bränslesnålare, och just Honda har väl bäst rykte vad jag har förstått.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har du höjt den bak? Droppat fram? Båda?
Gå till grundinställningar på gaffel och bakstötdämpare.
Då jag bytte gaffel till R1 o stötdämpare till gsxr 1000 öhlin så ställde jag in häng och även bytte cartrige o ventiler samt chimsade om så jag tror att det skall vara rätt, jag är dock bättre på cross och enduro inställningar.

Men inget känns konstigt hon faller in i kurvor helt obehindrat, som ett luder söder om golanhöjderna faller. Stabil inga tendenser till vobbel går att nypa frambromsen duktigt hårt med nedlägg o hon väljer enbart ett vidare spår som tightas till när broms släpper.

Hade ju samma fenomen med M7rr då innan gaffel byte o dämpar byte. Framhjul slut före bakhjul.

M9rr likadant framhjul slut samtidigt med bakhjul.

O som sagt allt mellan 2,4-2,9 fram o 2,3-2,6 bak. Bak är inga mystiska saker.

När jag bytte till MT09 fälgarna så är hon inmätt så det skiljer bara 0,1mm i paralellitet mellan bak o framdäck.

Mycket skumt är det.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som barn fick vi ungar en båt med en Yamaha 2hk motor.
Den hade inte ens magnapull, utan man fick linda snöret manuellt.
Den gick i 40 års tid med minimalt med service, ett otal brytpinnar kördes dock av, och något år byttes oljefettet i växelhuset.

Det var dock en tvåtaktare, moderna 4 taktare har alla förutsättningar att kunna vara minst lika bra, men tystare och bränslesnålare, och just Honda har väl bäst rykte vad jag har förstått.
4t är bra men folk är inkörda på 2t o tänker inte på oljebyte o kamrem. Det finns rätt många sönderkörda relativt nya 4t på Blocket som säljes i delar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Då jag bytte gaffel till R1 o stötdämpare till gsxr 1000 öhlin så ställde jag in häng och även bytte cartrige o ventiler samt chimsade om så jag tror att det skall vara rätt, jag är dock bättre på cross och enduro inställningar.

Men inget känns konstigt hon faller in i kurvor helt obehindrat, som ett luder söder om golanhöjderna faller. Stabil inga tendenser till vobbel går att nypa frambromsen duktigt hårt med nedlägg o hon väljer enbart ett vidare spår som tightas till när broms släpper.

Hade ju samma fenomen med M7rr då innan gaffel byte o dämpar byte. Framhjul slut före bakhjul.

M9rr likadant framhjul slut samtidigt med bakhjul.

O som sagt allt mellan 2,4-2,9 fram o 2,3-2,6 bak. Bak är inga mystiska saker.

När jag bytte till MT09 fälgarna så är hon inmätt så det skiljer bara 0,1mm i paralellitet mellan bak o framdäck.

Mycket skumt är det.
Hm, du spelar i en annan liga än jag...
Tycker det ser ut som den går tungt på nosen i kurvorna. Vad gäller däcktryck har jag mest kört 2,5 fram och 2,9 bak på mina rätt tunga hojar. Har nu blivit övertalad att testa 2,3 fram och 2,5 bak. Jag vet inte om jag gillar det. Sliter däck och detta gjorde nog inte saken bättre.
Min zrx tenderade att slita däcken som du. För att göra det hela värre, men få en roligare hoj gick jag upp 2 tagg bak. Då hamnade excentern på kl 9 istf 12. Kortare hjulbas och högre bak. Droppade kronorna först 10, sen backade jag till 5 mm. Den har rätt brant gaffelvinkel, vilket förstärktes ytterligare. Hojen blev roligare. Kul och kvick(are)i svängarna, bättre markfrigång, gick spontant upp på bakhjulet men...däckslitaget fram blev som för dig, med exponent. Bakdäcket opåverkat.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hm, du spelar i en annan liga än jag...
Tycker det ser ut som den går tungt på nosen i kurvorna. Vad gäller däcktryck har jag mest kört 2,5 fram och 2,9 bak på mina rätt tunga hojar. Har nu blivit övertalad att testa 2,3 fram och 2,5 bak. Jag vet inte om jag gillar det. Sliter däck och detta gjorde nog inte saken bättre.
Min zrx tenderade att slita däcken som du. För att göra det hela värre, men få en roligare hoj gick jag upp 2 tagg bak. Då hamnade excentern på kl 9 istf 12. Kortare hjulbas och högre bak. Droppade kronorna först 10, sen backade jag till 5 mm. Den har rätt brant gaffelvinkel, vilket förstärktes ytterligare. Hojen blev roligare. Kul och kvick(are)i svängarna, bättre markfrigång, gick spontant upp på bakhjulet men...däckslitaget fram blev som för dig, med exponent. Bakdäcket opåverkat.
Absolut värt att testa att sänka den bak för att flacka gaffel vinkeln. Öhlin aren har ju hydraulisk justering.

Är ju inga bekymmer att sänka gaffeln i kronorna heller, kan ju dock pröva att spänna fjädrarna i gaffeln så gaffeln belastad inte sjunker ihop så mycket...

Väl värt att testa. Tack för tips..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hm, du spelar i en annan liga än jag...
Tycker det ser ut som den går tungt på nosen i kurvorna. Vad gäller däcktryck har jag mest kört 2,5 fram och 2,9 bak på mina rätt tunga hojar. Har nu blivit övertalad att testa 2,3 fram och 2,5 bak. Jag vet inte om jag gillar det. Sliter däck och detta gjorde nog inte saken bättre.
Min zrx tenderade att slita däcken som du. För att göra det hela värre, men få en roligare hoj gick jag upp 2 tagg bak. Då hamnade excentern på kl 9 istf 12. Kortare hjulbas och högre bak. Droppade kronorna först 10, sen backade jag till 5 mm. Den har rätt brant gaffelvinkel, vilket förstärktes ytterligare. Hojen blev roligare. Kul och kvick(are)i svängarna, bättre markfrigång, gick spontant upp på bakhjulet men...däckslitaget fram blev som för dig, med exponent. Bakdäcket opåverkat.


Hojen blev mer lättsvängd, du fick bättre grepp på framänden, mer förtroende för framänden och började våga gå mer på bromsen i ingången av kurvorna.

Det är alltså inte geometrin i sig som förändrade hur däcket nöttes för dig.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Absolut värt att testa att sänka den bak för att flacka gaffel vinkeln. Öhlin aren har ju hydraulisk justering.

Är ju inga bekymmer att sänka gaffeln i kronorna heller, kan ju dock pröva att spänna fjädrarna i gaffeln så gaffeln belastad inte sjunker ihop så mycket...

Väl värt att testa. Tack för tips..
Edit;
Tog bort. Fel läst och fel tänkt.

Det var iofs värt ett par framdäck med tanke på hur kul den blev...
Sidofråga. Du hittade ju bra däckpriser, var handlar du?

Uppdatera gärna när du utvärderat!
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hojen blev mer lättsvängd, du fick bättre grepp på framänden, mer förtroende för framänden och började våga gå mer på bromsen i ingången av kurvorna.

Det är alltså inte geometrin i sig som förändrade hur däcket nöttes för dig.
Kan vara, men den hojen är trygg som favoritfåtöljen så den blev rappare utan att fördenskull bli nervös.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top