Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Trådlös/batteridriven/uppladdningsbar högtalare? En eller flera vet jag inte så noga, ska spela bra gärna med bas och överleva att användas på båt, altan och kontor.. typ. Behöver inte vara IP-1000+ men gärna inte kasta in handduken p.g.a. morgondagg. Någorlunda mobil enhet naturligtvis.

Någon som har en bra att rekommendera?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Trådlös/batteridriven/uppladdningsbar högtalare? En eller flera vet jag inte så noga, ska spela bra gärna med bas och överleva att användas på båt, altan och kontor.. typ. Behöver inte vara IP-1000+ men gärna inte kasta in handduken p.g.a. morgondagg. Någorlunda mobil enhet naturligtvis.

Någon som har en bra att rekommendera?

Lägg till hur du vill att den ska se ut också, om det är viktigt för dig.
En del ser ju ut som Dewalt/Bosh/Ryobi elverktyg, andra ser ut som gitarrförstärkare eller antika radios, eller slutligen dom som bara är diskreta.

Jag tänker bygga in blåtand i en gammal radio för att behålla utseendet, jag tycker inte att dom som säljs som ska se ut som en retro-radio är snygga.
Sen hade jag en idé om att bygga en tålig blåtandshögtalare av en ammocan, men folk säljer ju dom lådorna för 200:- och det tänker jag inte lägga på en låda att bygga i.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Var o kika på JBL men blev inte helt övertygad, Charge 5 och Boombox 3 funderade jag på. Ljudet räcker säkert till oavsett men såklart kul med bättre tryck som den större har. Prismässigt dyrt, dom har tydligen uppdaterats nyligen och fått wifi, 2700 resp. 6500 pengar =/ Boombox utan wifi reas ut av några för 4000 men nja. Charge 5 med 6 timmar laddningstid känns sådär för dom pengarna.

Inget tjöp ännu men tipsa gärna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Trådlös/batteridriven/uppladdningsbar högtalare? En eller flera vet jag inte så noga, ska spela bra gärna med bas och överleva att användas på båt, altan och kontor.. typ. Behöver inte vara IP-1000+ men gärna inte kasta in handduken p.g.a. morgondagg. Någorlunda mobil enhet naturligtvis.

Någon som har en bra att rekommendera?
JBL dom flyter Tillomed o går att parkoppla upp till 100 enheter om man vill klarar ca 10-12 timmar o verkar hålla i många år i mitt fall 3 på jobbet inne o ute i regn o sol.

Finns mängder beg på Blocket o tradera för någon 1000lapp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mm parkopplingen söp dom tydligen bort med wajjfajj av oklar anledning men annars låter det ju bra fast beg prylar är i inte riktigt mitt gebit.

Kommer förmodligen surfa sönder mig imorgon förmiddag vad jag kan plocka upp på vägen från Sthlm till Dalarna så mer tips är välkommet. Gärna specifik modell pros/cons.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hojen blev mer lättsvängd, du fick bättre grepp på framänden, mer förtroende för framänden och började våga gå mer på bromsen i ingången av kurvorna.

Det är alltså inte geometrin i sig som förändrade hur däcket nöttes för dig.


Ja efter att ha justerat funderat o protesterat samt flanerat.

Så spännde jag upp fjädrarna i gaffel benen ca 8mm släppte på komprimering justeringen 2 klick så gaffeln kan röra sig lite lättare o då naturligt kan svälja små ogämnheter snabbare.

Resultatet blev att hon svänger in lika lätt o kvickt i böjarna o stora konsekvensen blev igentligen att jag hänger något mindre på cliponnen.

Så då slog tanken mej, kan däcket slitas av att jag lägger lite för mycket vikt på cliponnen o därför motstyr onödigt mycket.

Testade i en kurvkombo med 3 korta 90° kurvor ca 15-20 meter isär raka på ca 150 meter med en 75° krök över krön feldoserad följd av 3 st 90° med ca 60 meters mellanrum.

Går in o genom dom 3 första 90 krökarna i ca 100-110 på rätt sida vägen naturligtvis o hon ligger klockrent i valt hjulspår, (lite grus på vägen) ca 170 upp mot feldoserad krön nyper bromsen ned till ca 130 o axar skapligt ut ungefär samma fart genom dom 3 sista böjarna.

Hon är helt odramatiskt i uppträdandet.
Så att spänna upp framändan o låta gaffeln kunna jobba lite lättare var rätt väg att gå hittills i alla fall. IMG_20230620_173840.jpg

Är ju för få mil körda för att se någon slitage skillnad om det ens är möjligt då däcket är så himla slitet redan.

Tack för input den hjälpte tillsamman med fundering.

Putta gärna in mera funderingar då det går att göra mera förändringar.

Mvh
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om luften i en ubåt 6 meter lång och 2.5 m i diameter snabbt komprimeras från 1 bar till låt säga 350 bar, hur stor blir den då och vad blir temperaturen?

Klarar syrgasflaskorna smällen? Eller kommer dom brista fylla på kalaset med ren syrgas?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om luften i en ubåt 6 meter lång och 2.5 m i diameter snabbt komprimeras från 1 bar till låt säga 350 bar, hur stor blir den då och vad blir temperaturen?

Klarar syrgasflaskorna smällen? Eller kommer dom brista fylla på kalaset med ren syrgas?
Trycket på 3km djup är ca 30100 kiloPascal. Vid ytan är det 100 kP. Jag orkar inte räkna på värmeutvecklingen, men det kyls ändå snabbt av i det kyliga vattnet (håller väl ca 2-3 grader där). Allt blir mos på någon millisekund.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja efter att ha justerat funderat o protesterat samt flanerat.

Så spännde jag upp fjädrarna i gaffel benen ca 8mm släppte på komprimering justeringen 2 klick så gaffeln kan röra sig lite lättare o då naturligt kan svälja små ogämnheter snabbare.

Resultatet blev att hon svänger in lika lätt o kvickt i böjarna o stora konsekvensen blev igentligen att jag hänger något mindre på cliponnen.

Så då slog tanken mej, kan däcket slitas av att jag lägger lite för mycket vikt på cliponnen o därför motstyr onödigt mycket.

Testade i en kurvkombo med 3 korta 90° kurvor ca 15-20 meter isär raka på ca 150 meter med en 75° krök över krön feldoserad följd av 3 st 90° med ca 60 meters mellanrum.

Går in o genom dom 3 första 90 krökarna i ca 100-110 på rätt sida vägen naturligtvis o hon ligger klockrent i valt hjulspår, (lite grus på vägen) ca 170 upp mot feldoserad krön nyper bromsen ned till ca 130 o axar skapligt ut ungefär samma fart genom dom 3 sista böjarna.

Hon är helt odramatiskt i uppträdandet.
Så att spänna upp framändan o låta gaffeln kunna jobba lite lättare var rätt väg att gå hittills i alla fall. View attachment 485798

Är ju för få mil körda för att se någon slitage skillnad om det ens är möjligt då däcket är så himla slitet redan.

Tack för input den hjälpte tillsamman med fundering.

Putta gärna in mera funderingar då det går att göra mera förändringar.

Mvh
Hänga på styrhalvorna, no no. Var faktiskt inne på att fråga om det kunde vara en faktor men kom fram till att frågan var kränkande. :saint

Vi behöver nog göra lite situps och tråkiga coreövningar lite till mans. Jag kör sunkigt när tröttheten kommer och man blivit blazé.

Du är visst stark, kanske bara inte just där...

Kul om ens dåluga erfarenheter kan komma till nytta...för mig eller annan. (Inte meningen att ta oförtjänt cred, 2strykaren vet ju vad han pratar om, jag mer spånar.)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Trycket på 3km djup är ca 30100 kiloPascal. Vid ytan är det 100 kP. Jag orkar inte räkna på värmeutvecklingen, men det kyls ändå snabbt av i det kyliga vattnet (håller väl ca 2-3 grader där). Allt blir mos på någon millisekund.

Jag skrev ju trycken men valde iofs någonstans runt 3.5km djup och av bekvämlighetsskäl bar, enheten försvinner ju ändå i en dimensionslös kvot.

Adiabatisk kompression V2 = (P1/P2*V1^kappa)^(1/kappa) =
P1 = 1 bar, P2 = 350 bar, V1 = 29 m3 => V2 = 0.44 m3
Eller med lite andra mått så skulle luften i en 6 meters container får plats i 3 stycken oljefat.

Temperaturen
T2 = T1*(V1/V2)^(kappa-1) = 1500 K = 1200 C

Lite slarvigt räknat men det går ändå knappast räkna så exakt.

Kol har en flampunkt på 500 grader så kolfiberdammet kommer kompressionsantända så trycket ökar ytterligare och därmed når volymen antagligen aldrig ner till de där 0.44m3 som jag först skrev. Även kläderna och div annat tar direkt eld och om syrgasflaskorna spräckts så blir det en en sjujävla het brasa där nere som naturligtvis kyls av och slocknar nästan lika snabbt som det började.
Mycket blir alltså inte mos utan snarare förkolnat.

Jag gissar att inte särskilt många tänkte sig det scenariot av att en massa iskallt vatten tränger sig in i en ubåt.


 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hänga på styrhalvorna, no no. Var faktiskt inne på att fråga om det kunde vara en faktor men kom fram till att frågan var kränkande. :saint

Vi behöver nog göra lite situps och tråkiga coreövningar lite till mans. Jag kör sunkigt när tröttheten kommer och man blivit blazé.

Du är visst stark, kanske bara inte just där...

Kul om ens dåluga erfarenheter kan komma till nytta...för mig eller annan. (Inte meningen att ta oförtjänt cred, 2strykaren vet ju vad han pratar om, jag mer spånar.)
Knappast kränkande att fråga om någon gör ett general fel, när denne vill ha input på eventuella fel.

Tyvärr blev hänget för litet nu på gaffeln så ett Fjäder byte är nog inte fel för att få till det.

Jag är ju mer som en pinne på hojen o klättrar inte runt o hänger på sidorna av hojen i krökarna. Tycker det går fort nog ändå.
men nu har jag börjat luta mej inåt i kurvorna vika in inner armen mot tanken o nog fasen svänger hon ännu lättare.

Blir ju lite som att cykla utan att hålla sig i styret..

Blir nog att jobba lite på tekniken i kurvorna. ?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Någon fler som upplever problem med Chromecast på sistone?

Sedan någon vecka tillbaka är det svårt att få kontakt med dongeln oavsett app. Trodde det bara var jag men det är likadant hos farsan.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon fler som upplever problem med Chromecast på sistone?

Sedan någon vecka tillbaka är det svårt att få kontakt med dongeln oavsett app. Trodde det bara var jag men det är likadant hos farsan.
Nope, har funkat bra.
Det är inte så att du castar från samma källa och källan är problemet?
(Förlåt frågan men skadad från ett liv av IT-support.)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Någon fler som upplever problem med Chromecast på sistone?

Sedan någon vecka tillbaka är det svårt att få kontakt med dongeln oavsett app. Trodde det bara var jag men det är likadant hos farsan.
Nope. Upplever inga problem men nu jinxar jag väl skiten så jag lär väl återkomma.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Någon fler som upplever problem med Chromecast på sistone?

Sedan någon vecka tillbaka är det svårt att få kontakt med dongeln oavsett app. Trodde det bara var jag men det är likadant hos farsan.
Japp.

Senast i helgen. Hos min pappa också, faktiskt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu har ju inte jag en Chromecast utan en Androidsticka med chromecast, men det fungerar för mig att casta från olika enheter.

Hade dock problem på farsans chromecast tills jag upptäckte att dongeln anslöt till ett frekvensband på wifi routern, och alla enheter jag försökte casta från anslöt till ett annat frekvensband.

När jag tvingade enheterna till att använda samma som dongeln funkade det igen
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nope, har funkat bra.
Det är inte så att du castar från samma källa och källan är problemet?
(Förlåt frågan men skadad från ett liv av IT-support.)
Jo det är alltid min telefon jag försöker kasta från.
Problem oavsett app.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag skrev ju trycken men valde iofs någonstans runt 3.5km djup och av bekvämlighetsskäl bar, enheten försvinner ju ändå i en dimensionslös kvot.

Adiabatisk kompression V2 = (P1/P2*V1^kappa)^(1/kappa) =
P1 = 1 bar, P2 = 350 bar, V1 = 29 m3 => V2 = 0.44 m3
Eller med lite andra mått så skulle luften i en 6 meters container får plats i 3 stycken oljefat.

Temperaturen
T2 = T1*(V1/V2)^(kappa-1) = 1500 K = 1200 C

Lite slarvigt räknat men det går ändå knappast räkna så exakt.

Kol har en flampunkt på 500 grader så kolfiberdammet kommer kompressionsantända så trycket ökar ytterligare och därmed når volymen antagligen aldrig ner till de där 0.44m3 som jag först skrev. Även kläderna och div annat tar direkt eld och om syrgasflaskorna spräckts så blir det en en sjujävla het brasa där nere som naturligtvis kyls av och slocknar nästan lika snabbt som det började.
Mycket blir alltså inte mos utan snarare förkolnat.

Jag gissar att inte särskilt många tänkte sig det scenariot av att en massa iskallt vatten tränger sig in i en ubåt.


Jag såg någon (vet ej vem, var i en videosnutt som flimrade förbi på FB) som räknat ut att tempen skulle nå samma som ytan på solen (och den är ju ca 6000 grader C). Jag kan inte bedöma hur bra uträknat det är, eftersom kalkylen saknades. Det spelar i praktiken mindre roll med tanke på hur snabbt kompressionen sker och sedan det permanenta vattentrycket. Ingen oskyddad människa överlever och jag tror inte ens de hinner få en enda tanke genom huvudet, innan det är över. Hur snabbt hinner en människa förkolna? Går det på mindre än 30 millisekunder om tempen är 6000 grader? (eller 1200?)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag såg någon (vet ej vem, var i en videosnutt som flimrade förbi på FB) som räknat ut att tempen skulle nå samma som ytan på solen (och den är ju ca 6000 grader C). Jag kan inte bedöma hur bra uträknat det är, eftersom kalkylen saknades. Det spelar i praktiken mindre roll med tanke på hur snabbt kompressionen sker och sedan det permanenta vattentrycket. Ingen oskyddad människa överlever och jag tror inte ens de hinner få en enda tanke genom huvudet, innan det är över. Hur snabbt hinner en människa förkolna? Går det på mindre än 30 millisekunder om tempen är 6000 grader? (eller 1200?)

Redan vid komprimeringen var dom garanterat döda innan dom ens hunnit uppfatta något.
Dock har dom tydligen hunnit dumpa vikterna, möjligen har det skötts med automatik men någon slags skrämmande förvarning har dom nog hunnit få innan allt brast.

6000 grader blir det inte av kompressionen och inte av förbränning i luft. Det kan jag säga med säkerhet utan att ens behöva slå upp någon bok.
Med ren syrgas, dvs om sygasflaskorna brustit av smälle kanske det blir så varmt. Jag antar att det är så dom tänkt och jag antar att dom har rätt under de förutsättningarna.

Kropparna borde bara ha hunnit bli brända på ytan även vid 6000 grader, det är för stor massa och termisk tröghet för värmen att hinna tränga in på djupet.
Men samma sak här, med 100-procentig ren syrgas så tror jag att kropparna fattar eld och rent av brinner, men mängden syre räcker knappast för att fullständigt förbränna kropparna.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top