Frågor man vågar ställa

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Såg du klippet på skjutningen?

Han var stoppad och stod stilla med en pistol riktad mot sig men tyckte ändå att det var en bra idé att försöka köra omkull poliserna och sticka.
Länka till klippet vettja.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Till och med SVT hade med det klippet, så du hittar det säkert.

En liten tanke här, "demonstranterna" har ju eldat upp både skolor och bibliotek, tillsammans med övriga staden, undra hur många Koraner dom har eldat upp?

Både pendeltåg och bussar har bränts upp i mängder på sina depåer så kollektivtrafiken är kraftig lamslagen dom närmsta månaderna.

Restauranger och butiker lika så.

Så nu tar dom sig ingenstans, och har ingenstans att handla.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Världen blir inte sämre utan den snubben. Tycker trots allt inte att det var rätt att skjuta baserat på det jag hört. Han var obeväpnad. Försökte inte köra över någon. Enligt vittnen hade polisen pistol whippat honom strax innan han tryckte på gasen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Världen blir inte sämre utan den snubben. Tycker trots allt inte att det var rätt att skjuta baserat på det jag hört. Han var obeväpnad. Försökte inte köra över någon. Enligt vittnen hade polisen pistol whippat honom strax innan han tryckte på gasen.

Jag har inte sett något om att Polisen hade slagit honom innan?
Finns det också på film?

Däremot hade han arresterats 12 gånger tidigare (och lyckats smita gud vet hur många gånger) och var misstänkt för våldtäkt.

Jag tycker det var rätt att skjuta, han släpade ju en polis med bilen, och i den trafiken var det stor risk att han skulle köra ighjäl någon.
10 liknande fall till så kanske dom kriminella lär sig att lyda polisen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har inte sett något om att Polisen hade slagit honom innan?
Finns det också på film?

Däremot hade han arresterats 12 gånger tidigare (och lyckats smita gud vet hur många gånger) och var misstänkt för våldtäkt.

Jag tycker det var rätt att skjuta, han släpade ju en polis med bilen, och i den trafiken var det stor risk att han skulle köra ighjäl någon.
10 liknande fall till så kanske dom kriminella lär sig att lyda polisen.
Han släpade ingen polis med bilen. Vittnet har däremot sett honom bli slagen med pistolkolven flera gånger.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Han släpade ingen polis med bilen. Vittnet har däremot sett honom bli slagen med pistolkolven flera gånger.

Jag har sett honom köra iväg och polisen följa med flera gånger, men jag har inte lyckats se något klipp där han blir slagen, kan inte du som har lyckats hitta det lägga upp det?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har sett honom köra iväg och polisen följa med flera gånger, men jag har inte lyckats se något klipp där han blir slagen, kan inte du som har lyckats hitta det lägga upp det?
Var nämnde jag att jag sett ett klipp där han blir slagen? Hur många meter släpades polisen med?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Var nämnde jag att jag sett ett klipp där han blir slagen? Hur många meter släpades polisen med?

Jag vet inte, titta på klippet själv.

Jag måste leta upp klippet på misshandeln som motiverade att köra iväg med polisen släpandes

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag vet inte, titta på klippet själv.

Jag måste leta upp klippet på misshandeln som motiverade att köra iväg med polisen släpandes
Tror du har missuppfattat något. Vittne är inte samma sak som film. Bara för att något inte finns på film innebär det inte att det inte skett.

Sen är det fullt uppenbart att ingen blir släpad. Däremot en polis som håller fast sig i en knapp meter.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hur mycket homo är våra stolpar betrodda till?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tror du har missuppfattat något. Vittne är inte samma sak som film. Bara för att något inte finns på film innebär det inte att det inte skett.

Sen är det fullt uppenbart att ingen blir släpad. Däremot en polis som håller fast sig i en knapp meter.

Så om man håller fast sig i en bil som körs iväg så släpas man inte?

Det spelar hursomhelst ingen roll, han smet från polisen som hade stoppat honom, det räcker.

Känd kriminell stannar inte på polismans tecken, blir stoppad av trafik, polis går fram och kräver att han ska stänga av bilen och kliva ut och han väljer att inte göra det utan köra iväg (och släpa polisen) och riskera livet på alla omkring.

Polisen hade rätt att skjuta.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Så om man håller fast sig i en bil som körs iväg så släpas man inte?

Det spelar hursomhelst ingen roll, han smet från polisen som hade stoppat honom, det räcker.

Känd kriminell stannar inte på polismans tecken, blir stoppad av trafik, polis går fram och kräver att han ska stänga av bilen och kliva ut och han väljer att inte göra det utan köra iväg (och släpa polisen) och riskera livet på alla omkring.

Polisen hade rätt att skjuta.
Jag ska hålla fast mig i din bil någon gång. Sen försvara mig när du släpar iväg mig.

Att skjuta smitare låter aningen vilt i en rättstat.
Tror du man generellt sett blir en säkrare förare efter man skjutits?

Nu åtalas denna polisman för dråp. Du får nog avvakta med uttalande som ”Polisen hade rätt att skjuta”. Du kan tycka det. Jag tycker annorlunda.

I grund och botten har staten avrättat en misstänkt utan rättegång. Om det faktiskt fanns uppenbara bevis för att han skulle skadat någon är det rätt att skjuta, annars inte. Att en polisman väljer att hålla sig fast i bilen och låta sig släpas med en knapp meter är inte en sådan situation. Han kunde bara släppt och backat ett steg.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Att köra iväg med ett vapen riktat mot huvudet är lite Darwin awards över det hela.

Å andra sidan håller jag med Tegel om att rättsstat inte ska skjuta en misstänkt till döds om det på något sätt går att undvika eller liv var i omedelbar fara. Vilket det nog inte var här.

Å tredje sidan ska man såklart inte köra ifrån polisen men OM det är sant att polisen misshandlade honom före, jag har inte sett någon video, så är det mer förståeligt. Om än inte rätt. Och inte smart givet vapen riktat mot huvudet. Hade kanske fungerat i Sverige.

Å fjärde sidan ger ett felaktigt polisingripande inte hela invandrarkåren att kaosa sönder huvudstaden och bränna upp och plundra allt i deras väg.

Å femte sidan har franska polisen inte det bästa ryktet, speciellt i hur de behandlar folk med invandrarbakgrund.

Å sjätte sidan har folk med bakgrund i vissa invandrargrupper inte det bästa ryktet om hur de beter sig mot sina medmänniskor i allmänhet och polisen i synnerhet. Och den här snubben verkar inte heller varit överdriven sympatisk.

Osv.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu åtalas denna polisman för dråp. Du får nog avvakta med uttalande som ”Polisen hade rätt att skjuta”. Du kan tycka det. Jag tycker annorlunda.

I grund och botten har staten avrättat en misstänkt utan rättegång.

Nej, staten har inte avrättat någon, lika lite som Algeriet har stulit bilen.

Jag tycker givetvis att det är synd att det ledde till en skjutning, men han hade alla möjligheter att göra som polisen ville och då hade det inte blivit någon skjutning.

Angående kaosandet, kaosfolk is going to kaos....
Hade det inte varit det här hade dom kaosat över något annat, kaosades det inte nyss över höjda pensionsåldrar? Indragna stöd till bönder? Höjda priser på baguetter? Skatt på vin?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Jag tycker givetvis att det är synd att det ledde till en skjutning, men han hade alla möjligheter att göra som polisen ville och då hade det inte blivit någon skjutning.

Hade det inte varit det här hade dom kaosat över något annat, kaosades det inte nyss över höjda pensionsåldrar? Indragna stöd till bönder? Höjda priser på baguetter? Skatt på vin?
Polisen är i högsta grad en förängning av den franska rätsstaten. En fransk-algerisk medborgare är inte på något sätt en officiell representant för algeriska staten.

Att inte följa polismans order ska beivras. Dock inte genom avrättning.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka

Kaozfolket kaozar för allt , har t.o.m varit hpv vaccinkravaller :rofl

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Polisen är i högsta grad en förängning av den franska rätsstaten. En fransk-algerisk medborgare är inte på något sätt en officiell representant för algeriska staten.

Att inte följa polismans order ska beivras. Dock inte genom avrättning.

Att polisen skjuter dig är på inget sätt ett straff, det är en konsekvens....
Om man överlever så får man sitt straff senare.

FAFO!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är folk dumma i huve nå jävulskt? Jag hade för en stund sedan en kund här som kört 5 mil efter kontakt via facebook om en cykelvagn, jag skrev tydligt ring innan ni åker så att jag är hemma.
Men helt plötsligt ringer det bara på dörren och jag var ju hemma men jag kunde ju lika gärna ha varit bort på en 2-3 timmars cykeltur om dom hade haft otur.

När jag sen tittar på telefonen så ser jag att hon skickat ett SMS med texten att "Jag åker nu...". Men inte har hon inväntat bekräftelse. Inte första gången sånt sker och det är alltid personer upp till ca 35 år som verkar ha någon slags telefonskräck. Jag har inget emot skrivna meddelanden men vill man vara säker på att nå fram så ringer man, punGt.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka