Frågor man vågar ställa

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då det finns en massa yrkeskategorier representerade här på SH.com och någon kanske rent av arbetar med luftvärmepumpar och har bättre inblick än jag?
Ska investera i en sådan och undrar vad förståsigpåarna menar är "da shit" och som man ska ha gällande fabrikat?
En annan frågeställning jag måste ta i beaktning är om utedelen ska monteras på vägg eller om det är en benställning som är att föredra?
Vad mer ska jag ta ställning till innan jag bestämmer mig?

Är idel öra för all input jag kan få i ämnet!
:Bugar
Annars kommer du garanterat vilja ha värmepumpen avstängd när du ska sova.
(Och strömmen är som billigast ! på natten )
Det smartaste är väl att sätta den så långt från sovrum som möjligt.,
Tex ut mot gatan om ni har sovrum bort från gatan.
Eller tvärtom utanför vardagsrummet med sovrummen i andra änden av huset.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Kör mitzubichi kazan största modellen luft luft o den sitter utanför sovrummet på träväggen, den hörs inte inne o det låter inget i väggen. Kör värme på vintern 200m2 o kyla 100m2 på sommaren då jag har svårt att få upp kylan till andra våningen,

Halverade energi förbrukningen från 12,000 kilowatt till strax under 6000 kilowattmed kazan pumpen, kommer färdigfylld om man vill montera själv.

Annars kostade det mej 4800 med 14 mil för montören.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
AI och algoritmer påstås ju vara så jävla smarta och träffsäkra nuförtiden.

När jag kollar igenom mitt twitterflöde och det börjar bli slut på inlägg från dom jag följer så blir det mer och mer K-pop artister och Fotboll, kanske dom två saker i världen jag har absolut minst intresse för.

Köper dom visningar, eller är det bara default inställningen på twitter?

Jag har provat att klicka bort dom med "Inte intresserad av...."
Det minskar inte förekomsten det minsta...

Samtidigt är TikTok's algoritm så vass att den diagnosticerar folks mentala hälsa otäckt bra och folk har lärt sig saker om sig själv baserat på vad TikTok drar för slutsater av deras tittande...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

När jag kollar igenom mitt twitterflöde och det börjar bli slut på inlägg från dom jag följer så blir det mer och mer K-pop artister och Fotboll, kanske dom två saker i världen jag har absolut minst intresse för.

Samtidigt är TikTok's algoritm så vass att den diagnosticerar folks mentala hälsa otäckt bra och folk har lärt sig saker om sig själv baserat på vad TikTok drar för slutsater av deras tittande...
Det verkar vara lite så att man får mycket av det som man får mycket av - för det är ju det som man tittar på hela tiden. -att man inte vill se det utan bara scrollar i ett fullt flöde.... - Det verkar den inte förstå ett jota av....

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hur tung grävare behöver man för att få upp rediga stubbar? Funderar på att flytta båthuset i Sthlm hit men behöver lite markarbete som vi ser. Vidare om någon vet vad som krävs för att lägga bra grund på skogsmark är det välkommet också :) Tänk urskog även om det kanske inte riktigt är det,, gräva ur, har typ oändligt med sten (5-50kg) att tillgå så tänker det som grund och sen stenkross samt kanske något finare. Rätt tillvägagångsätt?

20230708-220907.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det verkar vara lite så att man får mycket av det som man får mycket av - för det är ju det som man tittar på hela tiden. -att man inte vill se det utan bara scrollar i ett fullt flöde.... - Det verkar den inte förstå ett jota av....

Näe, Musken verkar mest ha optimerat betalningsalternativen...
Jag trodde han var slipad IT snubbe?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Musken har sparkat visst 2/3 av twitter personalen.
Några "busade" kanske innan dom lämnade.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Så jag som aldrig har kollat på tiktok är riktigt sjuk i huvudet då, eller är jag frisk?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Återvänder till min luftvärmepump men en kompletterande fråga:

Absolut bästa platsen att husa innerdelen vore i vårt burspråk som är mitt i huset och vetter ut mot alla de övriga rummen i den
öppna planlösningen vi har i vårt hus.
Här är en bild med lite mått på hur det ser ut:
burspråk.jpg

En konventionell tak-innerdel blir för stor då utrymmet mellan taket och burspråket bara mäter 25 cm.
Alternativet vore en golv-innerdel men som bilden visar så står där en soffa.
Från väggen till soffans rygg möter det ca 53 cm och soffan har rätt höga ben så den är ca 18 cm ovanför golvet.
Eftersom golv-innerdelen blåser luften längs med golvet resp vinklat uppåt så är den stora frågan hur pass mkt soffan kommer vara i vägen o ta upp verkan från värmen/kylan??

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Absolut bästa platsen att husa innerdelen vore i vårt burspråk som är mitt i huset och vetter ut mot alla de övriga rummen i den
View attachment 486602

En konventionell tak-innerdel blir för stor då utrymmet mellan taket och burspråket bara mäter 25 cm.
Från väggen till soffans rygg möter det ca 53 cm och soffan har rätt höga ben så den är ca 18 cm ovanför golvet.
Eftersom golv-innerdelen blåser luften längs med golvet resp vinklat uppåt så är den stora frågan hur pass mkt soffan kommer vara i vägen o ta upp verkan från värmen/kylan??
En bekant är väldigt nöjd med sin takmonterade, särskilt spridningen. Han har också öppen planlösning. Annars ska man alltid putta luften för att få ut den dit man vill ha den.

Om man behöver kyla förefaller en takmonterad göra ett ännu bättre jobb.

Med takmonterad menar jag takmonterad, alltså som en plafond till skillnad från väggmonterad uppe vid tak. Möjligen krävs det mer takhöjd för detta.

Ett problem jag har, eller jag tror det är så, är att eftersom maskinen tar luften där det är lättast blir det mitt gamla, oisolerade, något dragiga fönster. Gamla glas är rena köldelememt. Troligtvis får jag ingen återcirkulation pga förbättrad ventilation utan matar maskinen med ny eller av fönstren kyld kalluft.

Avsikten är ju att värma samma luft flera gånger, varmare och varmare med ett visst svinn i ventilation.

Burspråket ser väldigt tight ut ovanför fönstret. Kanske t o m bätyre med en golvmodell. Jag hade gått på takmonterad som sprider på alla håll.

I Norge struntade mina bekanta i instruktionen och monterade en väggdel inne i en öppen bokhylla 30-40 cm från golv. Galet skönt! Värmen kom bara flödande utmed golvet, steg sen uppåt. Varmt om fötterna och i huvudhöjd något svalare. Perfekt!

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har min luftvärmepump uppe vid taket, manualen beskriver att man bör montera på det viset men senare har jag funderat över att det ju är ganska dumt att producera värmen uppe vid taket. Värme stiger ju och brukar vanligtvis produceras lågt ner i alla andra sammanhang än just luftvärmepumpar.
Jag antar att tillverkaren fastnat i något feltänk baserat på hur man helst monterar en ac.

Sen tillkommer förstås den där biten om att man då inte får ha prylar i vägen som hindrar luftflödet.

Utedelen monterade jag på väggen vilket jag ångrar då den låter ganska illa. Då har jag iofs inte någon kvalitetspump utan en billig från Jula. Nästa gång blir det en fristående ställning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror inte att alla tillverkare av luftvärmepumpar har fastnat i samma feltänk.

Det är ju en luftvärmare som blåser omkring varmluften i rummet/huset, inte en strålvärmare.

Skulle man ha den långt ner skulle folks möbler hindra spridningen av varmluften, en del har ju en soffa framför burspråket där dom tänker sätta pumpen.

På min gamla skola byggdes glas-kuber som entre (utifrån) till klassrummen, dom blev ju kalla som satan så klart och värme behövdes, men eftersom alla väggar var av glas så återstod bara att sätta vattenburna element i taket.

Trots att elementen var gigantiska och gick för fullt så frös det is på marmorgolven och var ungefär behagligt i huvudhöjd på en mellanstadie-elev.

Lärarna däremot klagade på att dom kokade skallen.

Ja, fysikens lagar säger att värmen stiger uppåt, det borde någon på skolan ha vetat.

Elementen i taket byttes ut mot såna där "luftgardiner" som man har i dörröppningar, ett vattenburet element i en låda med en fläkt som blåser ner värmen och alla problem försvann.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Gissar att det har att göra med att det inte bara är en värmekälla utan också en fläkt, dvs man har ett fläktförstärkt flöde av varm luft. Sätter man skrotet högre upp så finns det i regel mindre möbler och skit som är i vägen för luften, då kan den varma luften omblandas ordentligt i utrymmet som ska värmas.

Edit. Pucktvåa...

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gissar att det har att göra med att det inte bara är en värmekälla utan också en fläkt, dvs man har ett fläktförstärkt flöde av varm luft. Sätter man skrotet högre upp så finns det i regel mindre möbler och skit som är i vägen för luften, då kan den varma luften omblandas ordentligt i utrymmet som ska värmas.

Edit. Pucktvåa...
Mindre möbler stör inte luften lika mycket som stora ;)
Mindre_möbler.png

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

View attachment 486602

Som blueridge skriver så kanske en helt takmonterad kan vara ett alternativ. Typ:
Fläktdelen har ju en massa små vingar som styr luften dit man vill ha den så det ska inte vara något problem alls att "få ner" luftströmmen.
Som soffan står placerad kan det kanske kännas lite väl om man får luftdraget på sig hela tiden.
Speciellt om man kör på kylning.
Men om man då "styr" luftströmmen upp mot taket så borde det funka utan att man blir störd.
Om ni dessutom ser på TV där i soffan så förstår jag att du letar efter en tyst pump.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Edit. Pucktvåa...

Just så, men kan man montera den lågt utan att ha möbler i vägen så tror jag fortfarande att det är bäst så.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Som blueridge skriver så kanske en helt takmonterad kan vara ett alternativ. Typ:
Fläktdelen har ju en massa små vingar som styr luften dit man vill ha den så det ska inte vara något problem alls att "få ner" luftströmmen.
Som soffan står placerad kan det kanske kännas lite väl om man får luftdraget på sig hela tiden.
Speciellt om man kör på kylning.
Men om man då "styr" luftströmmen upp mot taket så borde det funka utan att man blir störd.
Om ni dessutom ser på TV där i soffan så förstår jag att du letar efter en tyst pump.

Mitsubishi har ett öga på innerdelen så luftströmmen riktas dit den ser att det finns folk. Sedan kan kazan rikta luften åt 2 håll samtidigt, kazan kan även ha 2 innerdelar om man känner för detta.

Sedan behöver ju inte värmepumpens ytterdel stå i närheten av innerdelen. Min innerdel sitter i hallen nere o rören går in genom ytter väggen upp i taket genom ett sovrum in till till hallen i nedre våningen genom sovrums väggen, ca 10 meter rör..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har min luftvärmepump uppe vid taket, manualen beskriver att man bör montera på det viset men senare har jag funderat över att det ju är ganska dumt att producera värmen uppe vid taket. Värme stiger ju och brukar vanligtvis produceras lågt ner i alla andra sammanhang än just luftvärmepumpar.
Jag antar att tillverkaren fastnat i något feltänk baserat på hur man helst monterar en ac.

Sen tillkommer förstås den där biten om att man då inte får ha prylar i vägen som hindrar luftflödet.

Utedelen monterade jag på väggen vilket jag ångrar då den låter ganska illa. Då har jag iofs inte någon kvalitetspump utan en billig från Jula. Nästa gång blir det en fristående ställning.
En fördel med att ha den vid taket är att den återvärmer varmare luft. Det är där jag gått fel.
Jag resonerar som du avseende höjden den är monterad.Går alltid mothugg och en utläggning om hur luftströmmen "kastas".

Man får göra som man vill och äga såväĺ framgångar som fiaskon.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA