Frågor man vågar ställa

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Återvänder till min luftvärmepump men en kompletterande fråga:

Absolut bästa platsen att husa innerdelen vore i vårt burspråk som är mitt i huset och vetter ut mot alla de övriga rummen i den
öppna planlösningen vi har i vårt hus.
Här är en bild med lite mått på hur det ser ut:
View attachment 486602

En konventionell tak-innerdel blir för stor då utrymmet mellan taket och burspråket bara mäter 25 cm.
Alternativet vore en golv-innerdel men som bilden visar så står där en soffa.
Från väggen till soffans rygg möter det ca 53 cm och soffan har rätt höga ben så den är ca 18 cm ovanför golvet.
Eftersom golv-innerdelen blåser luften längs med golvet resp vinklat uppåt så är den stora frågan hur pass mkt soffan kommer vara i vägen o ta upp verkan från värmen/kylan??
Vitsen med att sätta innerdelen i taket är
1) att innerdelen kan kasta luften riktigt långt för det ä mindre ivägen än på golvet
2) att med lite flax kommer coandaeffekten suga fast luftstrålen vid taket och gör att räckvidden blir riktigt låååång
Man suger upp luft där luftdelen sitter och luften går med lite flax över hela rummet, ner vid motsatt vägg och tillbaka över golvet.
Värmen (och för den delen kylan om den är reversibel ) sprider sig över hela rummet.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Vitsen med att sätta innerdelen i taket är
1) att innerdelen kan kasta luften riktigt långt för det ä mindre ivägen än på golvet
2) att med lite flax kommer coandaeffekten suga fast luftstrålen vid taket och gör att räckvidden blir riktigt låååång
Man suger upp luft där luftdelen sitter och luften går med lite flax över hela rummet, ner vid motsatt vägg och tillbaka över golvet.
Värmen (och för den delen kylan om den är reversibel ) sprider sig över hela rummet.
Har nu spenderat x antal timmar med att försöka få grepp om luftvärmepumparnas "magiska" och svårförstådda värld och kommit fram till att det kommer investeras i en innerdel av golvmodell.
Så nu återstår bara att försöka välja vilken.
Har kommit fram till 3 kandidater som verkar lovande:
a.JPG
b.JPG
c.JPG

Några tankar kring mina kandidater från expert-panelen...?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
12V-vinsch, fungerar resp. gubbdagisvarianter typ 4-6 ton? Någon med erfarenhet? Läser man ex. Biltemas instruktioner kan/får man knappt göra någonting med en på drygt 5000kg kapacitet =)

Tips? Hydraulik och BorgPrizyWarnerBros 25 000 pengar senare är inget alt..

Hehe nej jag har inte klotat med grävaren men man försätter sig i "omöjliga" situationer på berget ibland, skulle går fOrtare med en hjälpande hand.. kapten krok.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
12V-vinsch, fungerar resp. gubbdagisvarianter typ 4-6 ton? Någon med erfarenhet? Läser man ex. Biltemas instruktioner kan/får man knappt göra någonting med en på drygt 5000kg kapacitet =)

Tips? Hydraulik och BorgPrizyWarnerBros 25 000 pengar senare är inget alt..

Hehe nej jag har inte klotat med grävaren men man försätter sig i "omöjliga" situationer på berget ibland, skulle går fOrtare med en hjälpande hand.. kapten krok.

Kolla med Umeå offroad dom har halvbilliga winchar som i alla fall funkar.
Mattias som säljer dom kör offoad aktivt själv och har fält-testat det han säljer.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Brytblock finns med på inköpslistan men det blir inte från hyllan, faktiskt. Sponsrar gärna handeln ibland men när ett jefla brytblock kostar 2537.50 pengar st i grannkommun och samma lika kostar 1000 spänn på internet för 4st så.. =/

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tills man sliter loss den klenare winchen för att fästpunkten inte pallar
Men en hydraulisk winch då dom ligger väll på ca 8k klarar 50 meter wire typ skogskran, vi drar ju av en enkel 8mm utan bekymmer om en stock fastnar eller välter skogsvagnen om inte kranen står i backen som stöd.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Har nu spenderat x antal timmar med att försöka få grepp om luftvärmepumparnas "magiska" och svårförstådda värld och kommit fram till att det kommer investeras i en innerdel av golvmodell.
Så nu återstår bara att försöka välja vilken.
Har kommit fram till 3 kandidater som verkar lovande:
View attachment 486740
View attachment 486741
View attachment 486742

Några tankar kring mina kandidater från expert-panelen...?
Varm luft är lättare än kall luft. Eftersom du talar om värmepump gissar jag att det är värmen du är ute efter. Fördelen med takmontage (sätt inomhusdelen bredvid burspråket) är att då sprider sig varmluften över hela taket. Och trycks sedan nedåt när det kommer ännu varmare luft.
Golvmontage av varmluft gör att varmluften så fort som möjligt stiger uppåt och sugs in på nytt i i Golvdonet.
Golvdon är bra när den viktigaste funktionen är kylfunktionen i både och system (som kan vändas för AC eller Värme)
För då sprider sig den kalla luften vid AC över hela golvet (som vatten vid en vattenläcka) innan den kalla luften stiger uppåt.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Sedan kan det vara läge att ta sig en funderare över vilket köldmedium det är.
Bäst till värmepumpar (köldmedium som inte kommer försvinna som bensin till bilar) är
R290 = Propan.
Men jag kan tänka mig R32 också.
Och HFO1234yf
(HFO 1234ze är billigare tillverka och mer aggresivt mot material i värmepumpsystemet :hihi)

Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Varm luft är lättare än kall luft. Eftersom du talar om värmepump gissar jag att det är värmen du är ute efter. Fördelen med takmontage (sätt inomhusdelen bredvid burspråket) är att då sprider sig varmluften över hela taket. Och trycks sedan nedåt när det kommer ännu varmare luft.
Golvmontage av varmluft gör att varmluften så fort som möjligt stiger uppåt och sugs in på nytt i i Golvdonet.
Golvdon är bra när den viktigaste funktionen är kylfunktionen i både och system (som kan vändas för AC eller Värme)
För då sprider sig den kalla luften vid AC över hela golvet (som vatten vid en vattenläcka) innan den kalla luften stiger uppåt.
Måste få fråga med anledning av det välformulerade svaret om du talar ur egen erfarenhet eller du tar enbart stöd i fysiken…?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Måste få fråga med anledning av det välformulerade svaret om du talar ur egen erfarenhet eller du tar enbart stöd i fysiken…?
Nej enbart 30 års erfarenhet från projektering, dimensionering, installationer och felsökning av värmepumpar, kylanläggningar, ventilation och värmesystem. Jobbet alltså.
Vill du förkovra dig i en ny bok i ämnet så finns
Catarina Warfvinge Mats Dahlbom Projektering av VVS-installationer utgiven av Studentlitteratur

Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej enbart 30 års erfarenhet från projektering, dimensionering, installationer och felsökning av värmepumpar, kylanläggningar, ventilation och värmesystem. Jobbet alltså.
Vill du förkovra dig i en ny bok i ämnet så finns
Catarina Warfvinge Mats Dahlbom Projektering av VVS-installationer utgiven av Studentlitteratur
Fan oxå…
Hade ju bestämt mig för ngn av de sagda modellerna av just golvmonterad innerdel.
Då du onekligen är lite av en auktoritet på detta område med tanke på din erfarenhet så ställer jag frågan vilken modell du specifikt hade valt med de förutsättningar jag har?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Du har ju lameller som styr riktningen på luften. Takmonterad eller golvmonterad är en smal sak i sammanhanget. Skulle du skjuta ut varm luft i takhöjd i låg hastighet rakt/parallelt med taket så skulle du ju få en större temperaturgradient bara. Helt onödigt att värmen ligger ovanför skallen som en kudde, du vill ju ha den omblandad och i kroppsnivå.

Har du mekanisk till/frånluft?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Du har ju lameller som styr riktningen på luften. Takmonterad eller golvmonterad är en smal sak i sammanhanget. Skulle du skjuta ut varm luft i takhöjd i låg hastighet rakt/parallelt med taket så skulle du ju få en större temperaturgradient bara. Helt onödigt att värmen ligger ovanför skallen som en kudde, du vill ju ha den omblandad och i kroppsnivå.

Värmen från luften värmer taket som strålar ner mot golvet. Mamma hade i sin villa byggd på 1970-talet elektrisk takvärme. Ett norskt system med elvärmepaneler i taket. Kändes helt OK. För taket strålar ner mot golvet som blir varmt och golvet värmer luften vid golvet.
Några vänner till mig har har satt in luft / luft värmepump, . Installatören ville sätta golvaggregat. Hustrun vägrade (golvet är till för oss och möbler). Så det blev takaggregat som blåser ut över vardagsrummet. Fungerar utmärkt.

Vad det gäller lameller som styrluften så gäller det så länge det inte finns några möbler ivägen och lufthastigheten är tillräckligt stor. Går lätt demonstrera med en vanlig vattenslang.
Försök få vatten insprutat vågrätt 2 meter över marken att fortsätta 2 meter över marken.
Visst går det men bara om hastigheten är tillräckligt stor (=fläktbuller med luft) eller så länge vattnet inte stöter emot ett hinder, tex ett träd, sånt experiment gör man lämpligen utomhus.

Vilken ? En Daikin, en Mitsubishi, en Panasonic alla med köldmedium R32 OK även om R32 kommer försvinna p.g.a. PFAS-restriktioner.

Gillar Mitsubishi formulering

Golvmodell MFZ-KT​

Lättplacerad och diskret design​

Den kan dessutom med fördel byggas in i väggen för en ännu snyggare installation.

Min anm.: Varfär bygga in i väggen nått som är lättplacerat med diskret design ?

Jag hade tagit Daikin för när jag sökte på webben hittade jag den här med takinstallation.
Vill ha det lättstädat, inte prylar på golvet. Men du kanske inte städar själv ?

Men om den passar dig kan jag inte svara på.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Jag har ett värmesystem som styrs av en LVA1 enhet i taket som återanvänder 50% av luften inomhus, resten plockas utifrån.
Så det befintliga värmesystem använder sig uteslutande av luft, inget vattenburet.
Så det systemet avses att vara igång för cirkulationen samt pannan som är kopplad (för varmvatten).
Ett kasst system jag vill komplettera med en luftvärmepump. Som bonus även kunna kyla de gånger man villhöver det!

Vet ej om det kvalificeras som ”mekanisk frånluft” men…

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag har ett värmesystem som styrs av en LVA1 enhet i taket som återanvänder 50% av luften inomhus, resten plockas utifrån.
Så det befintliga värmesystem använder sig uteslutande av luft, inget vattenburet.
Så det systemet avses att vara igång för cirkulationen samt pannan som är kopplad (för varmvatten).
Ett kasst system jag vill komplettera med en luftvärmepump. Som bonus även kunna kyla de gånger man villhöver det!

Vet ej om det kvalificeras som ”mekanisk frånluft” men…
Njae var mest intresserad.
Inget du direkt behöver bry dig om såvida du inte sätter innerdelen i ett kök eller toalett så att du kortsluter luften från lvp direkt ut med frånluften.

Återluft låter...spännande idag.
Så du har ett elbatteri för värme idag på tilluftssidan? Jäkla dumma system med luftvärme. Ventilation och värmesystem ska hållas separerade . Pung slut.
Eller menar du att du har värmeåtervinning på frånluften idag, en plattvärmeväxlare antagligen och sedan ett elbatteri för att lyfta till rätt inblåsningstemperatur? Fast hur kommer vv in i bilden?

Den lilla brödrosten du har på tilluften kan du nog gå ner i effekt på rätt rejält när du installerat din lvp.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...