Frågor man vågar ställa

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Brusreducerande hörlurar.

Hur står sej Sony WH-XB910N mot WH-1000XM4?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Har bara använt XM4 och nu XM5. Sitter tätt och bra. Snyggt ljud.
Testa, de är det enda sättet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har XM3 och dom är förjävligt bra, och då säger dom som har testat att XM4 är radikalt mycket bättre och värda att uppgradera till.
Sedan kom XM5 och testarna tyckte att dom var så pass mycket bättre att det var värt att uppgradera igen, från XM4....

Men ska man ha dom för att dämpa ljud i industriell miljö skulle jag nog satsa på Peltor eller Sordin.

Jag kommer nog att köpa XM4 om mina nuvarande lurar går sönder, dom börjar komma ner i pris och jag behöver inte det senaste.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag har XM3 och dom är förjävligt bra, och då säger dom som har testat att XM4 är radikalt mycket bättre och värda att uppgradera till.
Sedan kom XM5 och testarna tyckte att dom var så pass mycket bättre att det var värt att uppgradera igen, från XM4....

Men ska man ha dom för att dämpa ljud i industriell miljö skulle jag nog satsa på Peltor eller Sordin.

Jag kommer nog att köpa XM4 om mina nuvarande lurar går sönder, dom börjar komma ner i pris och jag behöver inte det senaste.
Jag har haft XM3 privat sedan de kom ut och XM4 det senaste året på jobbet. Kan inte påstå att jag märker någon större skillnad på dem, men en fördel är att man kan ha två BT-källor anslutna samtidigt mot XM4 vilket är smidigt om man vill ha både telefonen och datorn i lurarna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har haft XM3 privat sedan de kom ut och XM4 det senaste året på jobbet. Kan inte påstå att jag märker någon större skillnad på dem, men en fördel är att man kan ha två BT-källor anslutna samtidigt mot XM4 vilket är smidigt om man vill ha både telefonen och datorn i lurarna.

Dom tech-YouTubers jag såg hävdade mycket bättre noicecancelling också.

Men det är skitsamma, två blåtandskällor samtidigt vore utmärkt för mig

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag köpte ett par Bose spontant inför en resa.
De har varit med nu på ett antal långflygningar och gräsklippning mm.
Fungerar utmärkt och var lite billigare än alternativen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad är det här för monsterogräs??

View attachment 493347
Skulle kunna vara björnloka eller möjligen jätteloka.
OM det är någon av dessa så är båda giftiga och kan bla orsaka hudirritation.
Vi brukar noggrant gräva upp rötter om vi hittar dylikt på tomten.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ser ut som bladen på en jordtistel eller vägtistel - är bladen stickiga???
Sitter flera cm långa taggar ytterst på bladen. Stjälkarna/Stammarna är röraktiga. Har inte rört den mtp att det kunde vara någon argsint loka. Rötterna ser du/ni och går inte att få upp hela, vilket talar mot tistel, tänker jag. 1 st i hela trädgården, givetvis precis vid krypgrunden. Fick massa annat skit efter dränjobbet här. Misstänker att de haft frön och växtdelar på larver och skopor.

Går det att döda är det bra, ska inte odla något utan lägga plattor och makadam.

Ed1;

Ska kolla hur styva spjuten är med handske på...

Ed2;

Kan också vara katterna som frekventerar kvarterets största kattlåda, nämligen min tomt, som dragit dit det. En ger lämningar i storlek med älgskit. Å andra sidan gör de ett bra jobb med att vi slipper gnagarna, t o m grannens mullvad tog de.

Kan tillägga att bladen på bilden närmar sig halvmetern, för att sätta saker i perspektiv...

Tack för tips, alla!

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sitter flera cm långa taggar ytterst på bladen. Stjälkarna/Stammarna är röraktiga. Har inte rört den mtp att det kunde vara någon argsint loka. Rötterna ser du/ni och går inte att få upp hela, vilket talar mot tistel, tänker jag. 1 st i hela trädgården, givetvis precis vid krypgrunden. Fick massa annat skit efter dränjobbet här. Misstänker att de haft frön och växtdelar på larver och skopor.

Går det att döda är det bra, ska inte odla något utan lägga plattor och makadam.

Edit;

Ska kolla hur styva spjuten är med handske på...

Tack för tips, alla!
Googla björnloka/björnfloka - den har inte taggar på bladen.
Jag tittade i nya Nordiska Floran härhemma och bladen stämmer med väg eller jordtistel. Nu under höst/vinter har den inga frukter eller stam utan växer som en "rosett" i gräsmattan och är överjävlig att få loss - jag brukar skära runt dem med en kniv. Vill du ha hängslen o livrem så sätt på gummihandskar och grova handskar utanpå när du hanterar den - själv hade jag bara skurit bort den.
Om den kommer tillbaka så skär bort den igen - till slut blir den utmattad o försvinner

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Googla björnloka/björnfloka - den har inte taggar på bladen.
Jag tittade i nya Nordiska Floran härhemma och bladen stämmer med väg eller jordtistel. Nu under höst/vinter har den inga frukter eller stam utan växer som en "rosett" i gräsmattan och är överjävlig att få loss - jag brukar skära runt dem med en kniv. Vill du ha hängslen o livrem så sätt på gummihandskar och grova handskar utanpå när du hanterar den - själv hade jag bara skurit bort den.
Om den kommer tillbaka så skär bort den igen - till slut blir den utmattad o försvinner
Enig om blad och taggar. Har gogglat men kammat noll. Därför jag frågade här, fullt av hemmansägare... Hackade bort den med pärehackan men där är likväl rotrester kvar. Rötterna liknar annars det där "boliviagräset", eller vad det heter, som de definitivt lämnade som visitkort. Det som växer ovan jord liknar däremot inte det. Ska saltbomba för där ska inget växa. Vill aldrig mer ha vegetation mot huset!!

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Enig om blad och taggar. Har gogglat men kammat noll. Därför jag frågade här, fullt av hemmansägare... Hackade bort den med pärehackan men där är likväl rotrester kvar. Rötterna liknar annars det där "boliviagräset", eller vad det heter, som de definitivt lämnade som visitkort. Det som växer ovan jord liknar däremot inte det. Ska saltbomba för där ska inget växa. Vill aldrig mer ha vegetation mot huset!!

Använd inte tonvis salt om du har brunn på tomten

:3freak

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar