Frågor man vågar ställa

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Varför finns det två olika typer av numeriska tangentbord. Ett där ettan är uppe till vänster och ett annat där ettan är nere till vänster. Varför har man så?

En US Standard och en EU Standard? Som med DIN och SAE?

Vet ej, men vill minnas att det mycket har med vilket land man är i.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Här har vi några som lär vilja fråga:
- "Vad var det vi sa?!"

Lös räls blir debatt i riksdagen
Publicerad 2013-10-31, 15:26

POLITIK. I augusti slog banarbetare larm om att tågrälsen mellan Stockholms central och Södra station sitter löst på flera ställen. Nu tas den lösa rälsen upp i en interpellation av Anders Ygeman som kopplar den till, vad han menar är, regeringens nedskärning av järnvägsunderhållet.

Det var i augusti som banarbetare larmade om att rälsen längs den så kallade getingmidjan – sträckan mellan Stockholms central och Södra station – är i mycket dåligt skick och på flera ställen dessutom sitter löst. Några veckor därefter stängdes dessutom tågsträckan förbi Stockholms central då det fanns risk för urspårning.

Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Anders Ygeman tar nu upp frågan i en interpellation ställd till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (m) där han konstaterar att en urspårning ”i närheten av Stockholms Central skulle förutom stora risker för passagerarnas säkerhet också innebära kraftiga störningar i tågtrafiken i stora delar av landet”.
Enligt Anders Ygeman, som också sitter som ordförande i trafikutskottet i riksdagen, upptäcktes bristerna ”ungefär samtidigt som regeringen valde att dra ner på järnvägsunderhållet för 2014 med 286 miljoner kronor”.

Han ställer frågan: ”Hur kan nedskärningen i järnvägsunderhållet förbättra rälsen vid Stockholms central?”

UPPDATERING: Anders Ygemans interpellation återtogs den 5 november. Däremot har Mats Pertoft ställt en liknande interpellation till infrastrukturministern där han frågar om ministern kan "fortsatt garantera bansäkerheten för tågtrafiken på getingmidjan?". Mats Pertofts interpellation ska besvaras i dag, 12 november. :fakta :rofl

http://www.dagensopinion.se/lös-räls-blir-debatt-riksdagen

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Här har vi några som lär vilja fråga:
- "Vad var det vi sa?!"

Lös räls blir debatt i riksdagen
Publicerad 2013-10-31, 15:26

POLITIK. I augusti slog banarbetare larm om att tågrälsen mellan Stockholms central och Södra station sitter löst på flera ställen. Nu tas den lösa rälsen upp i en interpellation av Anders Ygeman som kopplar den till, vad han menar är, regeringens nedskärning av järnvägsunderhållet.

Det var i augusti som banarbetare larmade om att rälsen längs den så kallade getingmidjan – sträckan mellan Stockholms central och Södra station – är i mycket dåligt skick och på flera ställen dessutom sitter löst. Några veckor därefter stängdes dessutom tågsträckan förbi Stockholms central då det fanns risk för urspårning.

Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Anders Ygeman tar nu upp frågan i en interpellation ställd till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (m) där han konstaterar att en urspårning ”i närheten av Stockholms Central skulle förutom stora risker för passagerarnas säkerhet också innebära kraftiga störningar i tågtrafiken i stora delar av landet”.
Enligt Anders Ygeman, som också sitter som ordförande i trafikutskottet i riksdagen, upptäcktes bristerna ”ungefär samtidigt som regeringen valde att dra ner på järnvägsunderhållet för 2014 med 286 miljoner kronor”.

Han ställer frågan: ”Hur kan nedskärningen i järnvägsunderhållet förbättra rälsen vid Stockholms central?”

UPPDATERING: Anders Ygemans interpellation återtogs den 5 november. Däremot har Mats Pertoft ställt en liknande interpellation till infrastrukturministern där han frågar om ministern kan "fortsatt garantera bansäkerheten för tågtrafiken på getingmidjan?". Mats Pertofts interpellation ska besvaras i dag, 12 november. :fakta :rofl

http://www.dagensopinion.se/lös-räls-blir-debatt-riksdagen

Ja, det blev bajs av det där....

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Skulle inte en urspårning varsomhelst vara ganska störigt för tågtrafiken?
Okej att det vore extra störigt om man måste stänga trafik från ena hållet vid Stockholms central och bli tvungen att bussa passagerare förbi urspårningen men det går ändå få tåg runt via omvägar så det borde kunna få igång "fungerande" trafik igen.

För övrigt är det konstigt att man jobbar så jävla hårt för att få folk att sluta köra bil pga "miljön" men samtidigt skär man ner som fan på det enda alternativet som faktiskt går att få hyfsat miljövänligt. Även om det i dagsläget förmodligen inte är så jäkla grönt som en del tror.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Skulle inte en urspårning varsomhelst vara ganska störigt för tågtrafiken?
Okej att det vore extra störigt om man måste stänga trafik från ena hållet vid Stockholms central och bli tvungen att bussa passagerare förbi urspårningen men det går ändå få tåg runt via omvägar så det borde kunna få igång "fungerande" trafik igen.

För övrigt är det konstigt att man jobbar så jävla hårt för att få folk att sluta köra bil pga "miljön" men samtidigt skär man ner som fan på det enda alternativet som faktiskt går att få hyfsat miljövänligt. Även om det i dagsläget förmodligen inte är så jäkla grönt som en del tror.

Tåget spårade ur idag :mattias

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tåget spårade ur idag :mattias

Ja det gjorde visst det :gnissla

Apropå inget av det alls så undrar jag varför människor med lite mer "extrema" åsikter gärna klagar på saker men oftast inte har några rimliga förslag till förbättringar?

Hade nyss en diskussion med en väldigt vänsterorienterad "vän" som gnällde som faan på facebook att nyhetsrapporteringen från fillippinerna var så jäkla dålig på aftonbladet och att det tydde på att folk sket fullständigt i andra människors liv sålänge det inte är svenskar eller "vita" som drabbas. Jag påpekade att även om aftonbladet knappast är någon bra måttstock på hur folk bryr sig så har även de flera artiklar från tyfonen inkl ett samarbete med Röda Korset där de uppmanar folk att sms:a sina bidrag.
Jag frågade honom vad han tyckte att de skulle göra mer?
Ska de fullständigt strunta i all annan nyhetsrapportering tills allt är uppklarat därnere?

Han tröttnade på att argumentera mot mig utan att ha gett mig ett enda konkret förslag på förändring och avslutade som brukligt med att jag säkert tyckte att klagomål var odemokratiskt och att jag var en sån som bara var nöjd och i princip sket i andra människor.
Jag förklarade att jag tyckte det var alldeles utmärkt att klaga men då bör man ha en förbättring också eftersom något måste ju ersätta det dåliga man vill ha bort.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
20560 på Tetris!

Finns här verkligen ingen som minns vad som är ett bra resultat? När jag var ung var Tetris grejen ser ni!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Ja det gjorde visst det :gnissla

Apropå inget av det alls så undrar jag varför människor med lite mer "extrema" åsikter gärna klagar på saker men oftast inte har några rimliga förslag till förbättringar?

Hade nyss en diskussion med en väldigt vänsterorienterad "vän" som gnällde som faan på facebook att nyhetsrapporteringen från fillippinerna var så jäkla dålig på aftonbladet och att det tydde på att folk sket fullständigt i andra människors liv sålänge det inte är svenskar eller "vita" som drabbas. Jag påpekade att även om aftonbladet knappast är någon bra måttstock på hur folk bryr sig så har även de flera artiklar från tyfonen inkl ett samarbete med Röda Korset där de uppmanar folk att sms:a sina bidrag.
Jag frågade honom vad han tyckte att de skulle göra mer?
Ska de fullständigt strunta i all annan nyhetsrapportering tills allt är uppklarat därnere?

Han tröttnade på att argumentera mot mig utan att ha gett mig ett enda konkret förslag på förändring och avslutade som brukligt med att jag säkert tyckte att klagomål var odemokratiskt och att jag var en sån som bara var nöjd och i princip sket i andra människor.
Jag förklarade att jag tyckte det var alldeles utmärkt att klaga men då bör man ha en förbättring också eftersom något måste ju ersätta det dåliga man vill ha bort.

Är inte det själva definitionen av vänstern? Bra på att hitta problem och gnälla men har riktigt dåliga lösningar? Så har i alla fall jag uppfattat det.

Du skulle dra till med Kongo! "Du är ju uppenbart en empatistörd jävel som inte har fattat att det är krig i Kongo."

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Är inte det själva definitionen av vänstern? Bra på att hitta problem och gnälla men har riktigt dåliga lösningar? Så har i alla fall jag uppfattat det.

Du skulle dra till med Kongo! "Du är ju uppenbart en empatistörd jävel som inte har fattat att det är krig i Kongo."

Jo det känns verkligen så iallafall. Gnäll gnäll gnäll, allt är skit med världen idag, vi vill förändra. Ja men till vad?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jo det känns verkligen så iallafall. Gnäll gnäll gnäll, allt är skit med världen idag, vi vill förändra. Ja men till vad?

Att identifiera ett problem är ju inte samma sak som att ha en lösning på det.

Från annan tråd kommer min fråga:
Skulle vara kul att prova på. Spelar ni ofta?

Vad är airsoft och varför finns det?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Att identifiera ett problem är ju inte samma sak som att ha en lösning på det.

Från annan tråd kommer min fråga:

Vad är airsoft och varför finns det?

Nej det är klart men om man tycker det är ett problem anser jag att man i sin hjärna bör ha en idé om hur det ska vara istället. Och om man inte är alldeles bakom flötet så bör man även inse att även om det nuvarande sättet inte är perfekt så kanske det är det bästa av de som funkar i verkligheten.

Exempel: Världen vore mycket bättre om alla delade sina rikedomar med varandra. Fattigdomen skulle förintas, inga krig över resurser eller territorier (exempelvis olje eller ädelstensrika områden) ingen svält etc.
Problem: Det finns alltid några jävlar som ska roffa åt sig lite extra ändå. Alltså fungerar inte ett sånt system för människor.

Exempel: Aftonbladet skriver för lite om tyfonen och det de skrivit hamnar längre och längre ner på sidan allteftersom fler nyheter läggs in och inget nytt inkommer från tyfonområdet.
Lösning: INTE gnälla på facebook iaf. Länka tyfonartiklarna istället = aftonbladet ser en chans att tjäna stålar = fler nyheter/högre placering. Alternativt starta en egen webtidning där man bara lägger in hemska artiklar från katastrofområden och ond bråd död.

Edit: Airsoft är låtsatskrig med luftpickadoller och små plastkulor. Fattar inte heller varför det finns. Folk blev trötta på att tvätta bort paintballfläckar kanske?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati