Frågor man vågar ställa

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hur sanerar man en ventilationstrumma där ett djur dött?

Hade problem med avloppslukt i badrummet. Trodde det var något vattenlås som krånglade så jag körde en avloppsrensning innan jag reste bort några dagar.

När jag kom hem såg jag att det ramlat ner oklara organiska delar från ventilationen i taket som landat på golv, tvättställ och badrumsskåp. Tog bort paxfläkten och försökte kolla upp och visst fan ser det ut som att det sitter en död fågel i röret längre upp.

Tejpade igen ventilen, gjorde rent och spritade badrummet, men frågan är vad jag gör nu. Tänkte spontant att jag får dra på mig skyddsmask och handskar och gå upp på taket för att försöka få bort fågelliket från det hållet, men känns ju inte alldeles fräscht att ha eventuella rester av liket kvar med tanke på fågelinfluensa och annat.

Någon som har ett förslag på hur man sanerar?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kolla med hemförsäkringen kanske kan få hjälp därigenom med typ Anticimex. Funkar iallafall när man har problem med tex getingar och myror

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Kolla med hemförsäkringen kanske kan få hjälp därigenom med typ Anticimex. Funkar iallafall när man har problem med tex getingar och myror
De befattar sig dessvärre bara med levande djur.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Sanering faller med god säkerhet under deras eller fb uppdrag.

Tvätta och ozon kanske.
Dessvärre verkar det inte så. Iaf inte när jag läser försäkringsvillkoren och kollar hemsidorna för Anticimex m.fl. Ingenting som ingår i avtalen, möjligen att man kan få det utfört mot faktura, men det är lite oklart.

Tänkte att det kanske är någon annan här som haft samma problem och löst det på något sätt.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
De befattar sig dessvärre bara med levande djur.
Du får säga att alla likmaskar på fågeln lever iallafall.

Annars ta på dig skyddskläder och ta bort den och tvätta med tex sprit/klorin i kanalen och ventilera bort det tycker det borde funka. Tror inte det är någon fågelinfluensa bara en stackars fågel som råkat komma ner och inte kommit ut

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Du får säga att alla likmaskar på fågeln lever iallafall.

Annars ta på dig skyddskläder och ta bort den och tvätta med tex sprit/klorin i kanalen och ventilera bort det tycker det borde funka. Tror inte det är någon fågelinfluensa bara en stackars fågel som råkat komma ner och inte kommit ut
Ja, spontant är det ungefär så jag tänker. Får försöka gräva bort det äckliga. Sen är frågan om det går att komma åt och tvätta. Kanske köpa en pumpspruta med långt munstycke och spruta virkon eller liknande.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, spontant är det ungefär så jag tänker. Får försöka gräva bort det äckliga. Sen är frågan om det går att komma åt och tvätta. Kanske köpa en pumpspruta med långt munstycke och spruta virkon eller liknande.
Sotarborste i lämplig storlek och dra igenom pipan och efter det gör en boll av tvättsvampar och dränk i klorin och dra igenom ett par ggr.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Sotarborste i lämplig storlek och dra igenom pipan och efter det gör en boll av tvättsvampar och dränk i klorin och dra igenom ett par ggr.
Var uppe på taket och kollade/rensade lite. Skumt, hade förväntat mig att möta ond bråd död, likmaskar och spetälska, men när jag lyfte bort kåpan på ventilationsröret möttes jag av lite halvkletigt svart bös inlindat i spindelväv - samma som hade fallit ner i badrummet. Antingen har naturen redan gjort sitt jobb eller så kom lukten någon annanstans ifrån.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Var uppe på taket och kollade/rensade lite. Skumt, hade förväntat mig att möta ond bråd död, likmaskar och spetälska, men när jag lyfte bort kåpan på ventilationsröret möttes jag av lite halvkletigt svart bös inlindat i spindelväv - samma som hade fallit ner i badrummet. Antingen har naturen redan gjort sitt jobb eller så kom lukten någon annanstans ifrån.
Glömt att spola🤣🤣

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Glömt att spola🤣🤣
Det var därför jag ställde frågan i just denna tråden, för att inte behöva känna mig lika dum om något sådant uppdagats. Men nej, inget sådant. Har till och med i detalj gått igenom senaste veckans matintag så att jag inte råkat sätta i mig onormala mängder ärtsoppa.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det var därför jag ställde frågan i just denna tråden, för att inte behöva känna mig lika dum om något sådant uppdagats. Men nej, inget sådant. Har till och med i detalj gått igenom senaste veckans matintag så att jag inte råkat sätta i mig onormala mängder ärtsoppa.
Har du något golvavlopp som har blivit torrt i badrummet?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Tvättmaskin som stinker?
Känns inte som att det kommer därifrån och även den är rengjord. En teori är att det skulle kunna vara från anslutningen till toan. Det är ett äldre gammaldags stålrör i själva golvgenomföringen till avloppet och tätningen mellan röret och toastolens anslutning ser ut att vara lin eller liknande. En teori är att om det varit stopp i avloppet så att skitvatten blir stående upp i röret så blir lintätningen fuktig av den aromatiska soppan och orsakar dofter. Men senaste gången jag kan påminna mig att det var ett sådant stopp (som löste sig med några extra spolningar) var för flera veckor sedan och det här luktproblemet kom för någon vecka sedan, även om det värsta har försvunnit nu.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Finns en golvbrunn till duschen som är både kollad, rensad och används dagligen, så nej.

Här i stan där jag bor har det sista tiden varit problem med råttor i avloppen som ätit sig igenom golvbrunnar. Vet 2 olika där de fått problem med avloppslukt då upptäckt att dom gnagt sönder vattenlåset i brunnen så det kommer lukt.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Här i stan där jag bor har det sista tiden varit problem med råttor i avloppen som ätit sig igenom golvbrunnar. Vet 2 olika där de fått problem med avloppslukt då upptäckt att dom gnagt sönder vattenlåset i brunnen så det kommer lukt.

Bor på landet med sluten tank. Här finns mig veterligen inga råttor, men däremot möss och sorkar. Har dock svårt att se att de först skulle ta sig in i tanken eller minireningsverket och sen därifrån vidare. Känns mer som ett stadsfenomen.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nu påminde du mig om att jag ska få tummen ur och sätta in såna här https://faluplast.se/produkt/7129500

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Nu påminde du mig om att jag ska få tummen ur och sätta in såna här https://faluplast.se/produkt/7129500

Den har jag inte sett tidigare verkar smidig.
Den ena jag sa tidigare som fått problem med golvbrunnen var så illa att råttan inte bara åt upp vattenlåset utan även gnagt hål i brunnen så dom fick vattenskada.
Det är i samma kvarter där jag bor.

Dom gräver om avloppet en bit ifrån där jag bor så tydligen ska det göra råttorna oroliga och dom flyttar på sig så hus några kvarter/område bort får problem

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati