Frågor man vågar ställa

Nu har jag sprayat Klorin på lintätningen mellan toastolen och avloppsstosen så får vi se om det hjälper. Om inte annat så har den lilla kvarvarande liklukten nu helt ersatts av doften av simhall.
 
Hur tränar man bäst upp hantering av wheelie´s på en "ny" hoj utan att riskera att damma i asfalten o förstöra den?
Är enda möjligheten gräsunderlag eller finns det något idiotsäkert trix?
 
Vad för storlek och vilket märke på borret du kört med? Jag har borrat 18 mm hål i granit med min lilla Hilti TE2 batterimaskin med Hiltis 4 skäriga betongborr. Visst det tog mer tid än i betong.
Joråsåatte. Visade sig att jag kommit ganska långt i höstas när jag började, tyckte jag höll på hur länge som helst utan att komma någon vart. Men jag hade 5 hål klara ca 10 cm djupa.

Hur som helst köpte jag ett 20 mm borr från Bergkungen som ska ha en extra spiral för att få upp dammet bättre. Så jag körde på med det i alla hål plus ett nytt till ca 20 cm djup. Sedan tog jag mitt 25 mm Hilti-borr och körde upp resten. Höll väl på en halvtimme så var allt klart. Fattar inte vad jag höll på med i höstas.

Maskinen är en Hilti TE14 som jag haft i typ 30 år.

1716206661520.png

1716206697092.png
 
Joråsåatte. Visade sig att jag kommit ganska långt i höstas när jag började, tyckte jag höll på hur länge som helst utan att komma någon vart. Men jag hade 5 hål klara ca 10 cm djupa.

Hur som helst köpte jag ett 20 mm borr från Bergkungen som ska ha en extra spiral för att få upp dammet bättre. Så jag körde på med det i alla hål plus ett nytt till ca 20 cm djup. Sedan tog jag mitt 25 mm Hilti-borr och körde upp resten. Höll väl på en halvtimme så var allt klart. Fattar inte vad jag höll på med i höstas.

Maskinen är en Hilti TE14 som jag haft i typ 30 år.

View attachment 498704

View attachment 498705
Visst är det skillnad på borr och borr.
 
Var punkaspray bättre förr?

Minns i min ungdom då man var snål att både bil och hoj fick däck fixat med punkasprej istället för att pluggas som man väl egentligen ska och det brukade fungerar bra, väl härdat så höll det lika länge som däcket.

Nu när bilar inte längre ens får plats med minireservhjul och punkaspray därför är den enda räddningen när man är hemifrån så passar jag på att testa trots att jag ämnar plugga korrekt och resultatet är riktigt dåligt. Jag minns det som att det vita klägget tätate på någon minut, sedan körde man och sedan höll det trycket för gott. Nu kommer det ut någon vit vätska blandat med luft, jag kör i en kvart för att fördela ut innehållet men även om det är tätare och inte hörs när jag stannar så räcker det att lätt fukta ytan för att man ska höra att det fortfarande läcker. Ja jag har skakat burken, haft rätt temperatur osv.

Testat två olika märken. Först köpte jag en CRC för att ha en fräsch och när läcka inträffade för något år sedan så tryckte jag i det mesta av burken men med väldigt medioker effekt. Någon förvånansvärt lösflytande vätska bubblade långsamt ut ur det minimala hålet, och att köra en kvart hjälpte nästan ingenting alls. Slutade med att däcket som ändå var nära slut kasserades och nytt köptes. Kände att det kanske bara engångshändelse.

När nya bilen kom utan något punkakit investerade jag i en ny flaska från Biltema och den använde jag idag när jag med bilen lyckats köra på en skruv.. Den hjälpte faktiskt bättre, men nog hörde man långt senare fortfarande pys om man blötte kring det lagade hålet, och trycket verkar falla efter några timmar så kanske kommer man hem på det. Men nog höll trycket bättre innan jag plockade bort skruven som satt i och lagade.

Har jag otur, gör fel eller har skiten blivit sämre och varför, miljöskäl, billigare produkt, gift, säkrare för däckverkstan eller lobbying från däcktillverkarna? Ja, det är meningen som tillfällig lagning så man kommer om inte hem så åtminstone till däckverkstan, men så här illa ska det väl inte vara?
 
Jag har sett mängder av dem här i Italien, men inte klämt något. Det är såna som på bilden och Benelli jag reagerat på. Även CFmoto finns ju, men såna har jag inte sett här.

Hur ligger dom prismässigt i Italien jämfört med likvärda motorcyklar från japanska/europeiska etablerade märken?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top