Borrat ganska mycket upp till kanske 24 mm, kört både med finborr och Lidl men märker ingen större skillnad. Ena finborren gick dock rakt av nedanför skaftet, säkert inga problem att få en ny eller pengarna tillbaka men tog inte tag i det då. Använt i huvudssak 220V julamaskin, 1500W tror jag den är på vilket räckt till för bra djupa hål, har Milwaukees M18 också men inte borrat lika mycket med den. Största fördelen utöver ej sladd är att den har back vilket julas saknar, fått kämpa ibland =/ Typ lika snabba utan att ha jämfört, 220V slår nog hårdare och batteri snabbare.
Sen spelar teknik/handhavande in mycket, hänger du på maskin och trycker hårdare o hårdare blir det inte bra. Gamla termen "låt maskin göra jobbet" gäller även här, borren kommer studsa upp och ner mot stenen vid lätt tryck. Borrens säte i maskin är i regel fjädrande, applicera bara så mycket tryck att borren slutar studsa även om det går att finjustera med lite mer tryck. Nu borrar du optimalt och det går så snabbt maskin och borr mäktar med.
Kyla med vatten är säkert en bra idé, har själv borrat så billigt att jag aldrig bemödat mig att dra fram vatten..faktiskt.
Jula har/hade någon större maskin men läste recensionerna som tur var, fler än en vill jag minnas med samma budskap(ur minnet):
-Fungera svinbra, stark som en oxe och motorn brann upp andra dagen.. förstås.
Milwaukee M18
Jula 12 mm
Jula 16 mm
Service Jula
Jula 12 mm och större