Frågor man vågar ställa

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Nej . rotorn är generellt frammåtlutad så pitchen på bladena och så omöjligör att man kan flyga baklänges lika fort.

Dessutom har man nackdelen vid bakåtflygning av att stjärten är bak och fram och den agerar roder som gyrot(styrsystemet) får jobba ihjäl sig mot.

Tänk och ha en vertikal roderyta som skär genom luften framför dig - minsta slag åt nån sida är:crash - hejdå
rotorbom och därmed en väldigt speciell landning:crash

:fakta

Hm, förstod inte riktigt allt så här kommer en (dum?) fråga till.

Hur fort kan man flyga rakt baklänges?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Man kan kan flyga bakåt - eller mer glida - kanske 50 och så men inte ligga och cruisa - då trycker man på pedalerna och vänder om.

Då kan man kanske brassa 300 blås om man har tur.

Tänk på att i luften så kör man mot luf
ten - som att gå med båt uppströms med båt(med rodret fram).Farten är hastighet minus strömmen=verklig fart över grund/land.

Baklänges med en helikopter suger - men det är inte toppfart,crusiefart eller nått sånt - det är lågt.

Om det är en idiot som frågar:hihi

Edit

Säg moppedfart:tummenupp - det är ungefär det som gäller
Har lite svårt att fatta varför nån vill veta detta - nån idiot som sagt att det går att flyga lika fort åt alla håll:va

Be idoten brinna isfall:hihi

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha nu drack jag massa bärs igår så svaret blev otydligt.

Problemet när man flyger bakåt med helikopter är att det blir som en båt som har rodret fram.
Den skär ju in i "vinden" och så - dels får styrs systemet jobba ihjäl sig och desutom kan alltså bommen knäckas om det tippar iväg åt nått håll.

Så lämplig airspeed bakåt är inte alls hög.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Hur kan man kalla sej demokrat samtidigt som man vill förbjuda odemokratiska åsikter:va

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Haha nu drack jag massa bärs igår så svaret blev otydligt.

Problemet när man flyger bakåt med helikopter är att det blir som en båt som har rodret fram.
Den skär ju in i "vinden" och så - dels får styrs systemet jobba ihjäl sig och desutom kan alltså bommen knäckas om det tippar iväg åt nått håll.

Så lämplig airspeed bakåt är inte alls hög.

Lite oklart varför man skulle vilja flyga snabbt bakåt också. Tar ju inte direkt lång tid att svänga runt en helliokopeter..

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför är "mellan" den starkaste osten? :va
När man står vid kyldisken och skall köpa sig ost till mackan finns där ofta en märkning på osten där det står "extra mild", "mild" & "mellan", men där tar liksom skalan slut. Varför heter inte "mellan"-osten "stark" om den är den starkaste? Och varför finns det 768st "mild" som alla smakar samma?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
När man står vid kyldisken och skall köpa sig ost till mackan finns där ofta en märkning på osten där det står "extra mild", "mild" & "mellan", men där tar liksom skalan slut. Varför heter inte "mellan"-osten "stark" om den är den starkaste? Och varför finns det 768st "mild" som alla smakar samma?

Det finns ju starkare doningar också, du kollar bara på fel ställe. De brukar dock vara i mindre format om det är plockdisk. Köper du ost på riktigt, av en gubbe som skär upp den åt dig, så finns det oftast mycket starka och goda ostar att välja på. Och kilopriset är ju inte intressant heller då man inte behöver köpa så mycket av den.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Det finns ju starkare doningar också, du kollar bara på fel ställe. De brukar dock vara i mindre format om det är plockdisk. Köper du ost på riktigt, av en gubbe som skär upp den åt dig, så finns det oftast mycket starka och goda ostar att välja på. Och kilopriset är ju inte intressant heller då man inte behöver köpa så mycket av den.

Någon som har testat Steffo Thörqvists Ardbeg-ost? Himla fin, alltså. :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Annorlunda ostkultur på Åland, men osten märkt med importerad skala?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Annorlunda ostkultur på Åland, men osten märkt med importerad skala?

Kan så vara, men detta gäller ju även den lokalt producerade osten.

Kan ju även vara som Anders påstår att den starkare osten är de i mycket små förpackningar uppe på den där höga fina hyllan som ej är dekorerad med tecknade kossor, den som jag som jobbar för mina pengar aldrig ens vågar snegla på.
Men så vitt jag vet brukar de inte ha någon sådan märkning alls.(?)

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda

Kan ju även vara som Anders påstår att den starkare osten är de i mycket små förpackningar uppe på den där höga fina hyllan som ej är dekorerad med tecknade kossor, den som jag som jobbar för mina pengar aldrig ens vågar snegla på.

Åländsk ost är galet god! Pommern och kasterholm:kär

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Ungefär så jag menade.
Om ålänningar av födsel och ohejdad vana äter mild ost, så importeras mild ost.
Några våghalsar dristar sig till att ha begär till smakrikare ost och vågar sig på den djävulska "mellanstarka".
Om all ost är märkt så, så skulle det verka konstigt om de Åländska mejeristerna märkte sin (internationellt sett) mellanstarka ost med "jävlarihelvetestark".

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Varför säger folk att om man blir smittat av ett barn, t ex förkylning så blir man sjukare än annars.
Finns det barnbaciller å virus eller vad fan e d som gäller???:va

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Eller trötta småbarnsföräldrar. Vore ju inte så konstigt om de upplever det som jobbigare :)

För den delen heter det barnfria :fakta

Det uttalandet kommer nog från barnlösa, skulle jag gissa.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept