Frågor man vågar ställa

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag är där och petar med. Ibland vill ju inte blinkerspaken återställas / centreras riktigt. Olika hojar har olika design och tröghet/lätthet i denna spak. Samt har vi ju den gröna lampan som indikerar att vi har aktiv blinker.
Eller orange.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har blinkers-ticks. 🙄
Önskar jag hade en fjärr till alla andra hojar som glömmer att slå av...
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Har alla tidigare metoder misslyckats är det nu dags att göra någonting drastiskt. Nästa gång du känner reflexen att vilja stänga av blinkersen slänger du istället ett getöga på blinkersindikatorn. Om den blinkar stänger du av blinkersen, annars inte.
Detta är ju förstås "rätt" sätt, men jag blir alltid kvar med blicken lite längre än enheten "getöga" för att verkligen vara säker på att jag inte tittade exakt i ögonblicket då lampan var mellan två blink och riskerar att missa viktiga saker på vägen (som tixempel nån annan som glömt blinkersen på).

..och trycker sen på återställningsknappen igen för säkerhets skull.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Man kan inte hålla på och titta på all information som blinkar och lyser på instrumentpanelen när man kör. Efter att ha haft automatisk avstängning var det svårt att gå tillbaka till lågbudget-mc utan automatik.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, automatisk avstängning är en så enkel funktion, så det är märkligt att inte alla tillverkare har det. Samtidigt skyddar det inte helt från tvångsbeteendet, har jag märkt. I mitt fall stängs blinkersen av efter att man kört en viss sträcka (typ 400 meter) och det är precis aningen för långt för att inte vara störande, så jag kommer ofta på mig själv med att ändå trycka lite för ofta på blinkersavstängningen.

Håller med om att man inte vill hålla på och kolla instrumentpanelen hela tiden. Skulle vara bra med någon slags taktil feedback, t ex att handtaget vibrerade på den sida blinkersen var påslagen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har tydligen automatisk avstängning på min 700:a men jag vet inte riktigt efter vilka förutsättningar den jobbar, eftersom jag ibland behöver hantera det iallafall. För liten svängradie? För kort tids blinkning...beats me.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag kände att den automatiska avstängningen ofta stängde av blinkersen för tidigt på min förra hoj så jag fick återaktivera blinkersen igen.
Trots detta så tryckte jag ändå ofta på knappen för att säkerställa att jag inte blinkade när jag inte ville. 30 år på hoj utan automatisk avstängning är tydligen lite svårt att jobba bort.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Skönt att man inte är ensam. Tyvärr händer det att jag stänger av blinkers om jag blir stående för länge vid ett rödljus där jag faktiskt ska svänga. Man har ju lite tid över att göra sina tvångsmässiga grejor där och då.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är det bara jag som tycker att Chevrolet El Camino är sjukt cool och förgäves hoppas att något motsvarande kommer från GM eller Ford?

En granne hade en mossgrön El Camino med vitt vinyltak när jag var i nedre tonåren. Blev handlöst förälskad i bilen. Som vuxen skulle jag vilja ha en som bil till att köra hojen till banorna och sopor till återvinning.

Visst, Subaru hade ju Baja. Men det är ju verkligen inte samma grej. Australien har Holden Ute.

Idag finns mig veterligen inte någon pickis som är som en personbil, om ni förstår vad jag menar.

Kunde jag så skulle jag köpa och yxa till en Impala eller Caprice från tidigt 90-tal till pickis. Men har inte talang, kunskap, pengar eller infrastruktur för ett bygge.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Är det bara jag som tycker att Chevrolet El Camino är sjukt cool och förgäves hoppas att något motsvarande kommer från GM eller Ford?

En granne hade en mossgrön El Camino med vitt vinyltak när jag var i nedre tonåren. Blev handlöst förälskad i bilen. Som vuxen skulle jag vilja ha en som bil till att köra hojen till banorna och sopor till återvinning.

Visst, Subaru hade ju Baja. Men det är ju verkligen inte samma grej. Australien har Holden Ute.

Idag finns mig veterligen inte någon pickis som är som en personbil, om ni förstår vad jag menar.

Kunde jag så skulle jag köpa och yxa till en Impala eller Caprice från tidigt 90-tal till pickis. Men har inte talang, kunskap, pengar eller infrastruktur för ett bygge.

Ford Ranchero?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Skulle inte ha något emot en sån heller, faktiskt.

Man är ju larvigt och pubertalt förtjust i v8. Kan ha att göra med släkten i Norrbotten och deras bilar att göra? (Cheva Blazer, Nova, Silverado, Van, Impala mfl) Var där om somrarna. Plus att jag lärde mig köra bil i en Caprice stationsvagn av 1992 års modell.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är det bara jag som tycker att Chevrolet El Camino är sjukt cool och förgäves hoppas att något motsvarande kommer från GM eller Ford?

En granne hade en mossgrön El Camino med vitt vinyltak när jag var i nedre tonåren. Blev handlöst förälskad i bilen. Som vuxen skulle jag vilja ha en som bil till att köra hojen till banorna och sopor till återvinning.

Visst, Subaru hade ju Baja. Men det är ju verkligen inte samma grej. Australien har Holden Ute.

Idag finns mig veterligen inte någon pickis som är som en personbil, om ni förstår vad jag menar.

Kunde jag så skulle jag köpa och yxa till en Impala eller Caprice från tidigt 90-tal till pickis. Men har inte talang, kunskap, pengar eller infrastruktur för ett bygge.
Vad är frågan? :va
Tjacka en camino!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top