Frågor man vågar ställa

Jag är där och petar med. Ibland vill ju inte blinkerspaken återställas / centreras riktigt. Olika hojar har olika design och tröghet/lätthet i denna spak. Samt har vi ju den gröna lampan som indikerar att vi har aktiv blinker.
Eller orange.
 
Jag har blinkers-ticks. 🙄
Önskar jag hade en fjärr till alla andra hojar som glömmer att slå av...
 
Har alla tidigare metoder misslyckats är det nu dags att göra någonting drastiskt. Nästa gång du känner reflexen att vilja stänga av blinkersen slänger du istället ett getöga på blinkersindikatorn. Om den blinkar stänger du av blinkersen, annars inte.
Detta är ju förstås "rätt" sätt, men jag blir alltid kvar med blicken lite längre än enheten "getöga" för att verkligen vara säker på att jag inte tittade exakt i ögonblicket då lampan var mellan två blink och riskerar att missa viktiga saker på vägen (som tixempel nån annan som glömt blinkersen på).

..och trycker sen på återställningsknappen igen för säkerhets skull.
 
Man kan inte hålla på och titta på all information som blinkar och lyser på instrumentpanelen när man kör. Efter att ha haft automatisk avstängning var det svårt att gå tillbaka till lågbudget-mc utan automatik.
 
Ja, automatisk avstängning är en så enkel funktion, så det är märkligt att inte alla tillverkare har det. Samtidigt skyddar det inte helt från tvångsbeteendet, har jag märkt. I mitt fall stängs blinkersen av efter att man kört en viss sträcka (typ 400 meter) och det är precis aningen för långt för att inte vara störande, så jag kommer ofta på mig själv med att ändå trycka lite för ofta på blinkersavstängningen.

Håller med om att man inte vill hålla på och kolla instrumentpanelen hela tiden. Skulle vara bra med någon slags taktil feedback, t ex att handtaget vibrerade på den sida blinkersen var påslagen.
 
Jag har tydligen automatisk avstängning på min 700:a men jag vet inte riktigt efter vilka förutsättningar den jobbar, eftersom jag ibland behöver hantera det iallafall. För liten svängradie? För kort tids blinkning...beats me.
 
Jag kände att den automatiska avstängningen ofta stängde av blinkersen för tidigt på min förra hoj så jag fick återaktivera blinkersen igen.
Trots detta så tryckte jag ändå ofta på knappen för att säkerställa att jag inte blinkade när jag inte ville. 30 år på hoj utan automatisk avstängning är tydligen lite svårt att jobba bort.
 
Skönt att man inte är ensam. Tyvärr händer det att jag stänger av blinkers om jag blir stående för länge vid ett rödljus där jag faktiskt ska svänga. Man har ju lite tid över att göra sina tvångsmässiga grejor där och då.
 
Är det bara jag som tycker att Chevrolet El Camino är sjukt cool och förgäves hoppas att något motsvarande kommer från GM eller Ford?

En granne hade en mossgrön El Camino med vitt vinyltak när jag var i nedre tonåren. Blev handlöst förälskad i bilen. Som vuxen skulle jag vilja ha en som bil till att köra hojen till banorna och sopor till återvinning.

Visst, Subaru hade ju Baja. Men det är ju verkligen inte samma grej. Australien har Holden Ute.

Idag finns mig veterligen inte någon pickis som är som en personbil, om ni förstår vad jag menar.

Kunde jag så skulle jag köpa och yxa till en Impala eller Caprice från tidigt 90-tal till pickis. Men har inte talang, kunskap, pengar eller infrastruktur för ett bygge.
 
Är det bara jag som tycker att Chevrolet El Camino är sjukt cool och förgäves hoppas att något motsvarande kommer från GM eller Ford?

En granne hade en mossgrön El Camino med vitt vinyltak när jag var i nedre tonåren. Blev handlöst förälskad i bilen. Som vuxen skulle jag vilja ha en som bil till att köra hojen till banorna och sopor till återvinning.

Visst, Subaru hade ju Baja. Men det är ju verkligen inte samma grej. Australien har Holden Ute.

Idag finns mig veterligen inte någon pickis som är som en personbil, om ni förstår vad jag menar.

Kunde jag så skulle jag köpa och yxa till en Impala eller Caprice från tidigt 90-tal till pickis. Men har inte talang, kunskap, pengar eller infrastruktur för ett bygge.

Ford Ranchero?
 
Skulle inte ha något emot en sån heller, faktiskt.

Man är ju larvigt och pubertalt förtjust i v8. Kan ha att göra med släkten i Norrbotten och deras bilar att göra? (Cheva Blazer, Nova, Silverado, Van, Impala mfl) Var där om somrarna. Plus att jag lärde mig köra bil i en Caprice stationsvagn av 1992 års modell.
 
Är det bara jag som tycker att Chevrolet El Camino är sjukt cool och förgäves hoppas att något motsvarande kommer från GM eller Ford?

En granne hade en mossgrön El Camino med vitt vinyltak när jag var i nedre tonåren. Blev handlöst förälskad i bilen. Som vuxen skulle jag vilja ha en som bil till att köra hojen till banorna och sopor till återvinning.

Visst, Subaru hade ju Baja. Men det är ju verkligen inte samma grej. Australien har Holden Ute.

Idag finns mig veterligen inte någon pickis som är som en personbil, om ni förstår vad jag menar.

Kunde jag så skulle jag köpa och yxa till en Impala eller Caprice från tidigt 90-tal till pickis. Men har inte talang, kunskap, pengar eller infrastruktur för ett bygge.
Vad är frågan? :va
Tjacka en camino!
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top