Frågor man vågar ställa

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur får man ut en ekorre ur huset? Jag har haft en unge i huset sedan i förrgår kväll och har haft fönster och dörrar öppna hela dagarna men den är rädd och gömmer sig.
Igår kväll trodde jag att den hittat ut men nu på morgonen har jag sett den igen.
Det verkar som att den inte vågar röra sig förrän på natten eller morgonen när ingen människa rör sig i huset.
Den verkar ha svårt att ta sig upp till fönstret. Den tar sig upp till höjder ibland men den verkar inte orka hoppa upp till fönsternivå.

Jag ska köpa nötter idag och placera någon nöt vid dörrarna men jag vill inte mata den för mycket heller så att den börjar gömma eller börjar tycka att huset är en bra plats att bo.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur får man ut en ekorre ur huset? Jag har haft en unge i huset sedan i förrgår kväll och har haft fönster och dörrar öppna hela dagarna men den är rädd och gömmer sig.
Igår kväll trodde jag att den hittat ut men nu på morgonen har jag sett den igen.
Det verkar som att den inte vågar röra sig förrän på natten eller morgonen när ingen människa rör sig i huset.
Den verkar ha svårt att ta sig upp till fönstret. Den tar sig upp till höjder ibland men den verkar inte orka hoppa upp till fönsternivå.
Stressade djur som förirrat sig in i hus kan vara frustrerande kontraproduktiva. Hur fina flyktvägar man än fixar så trycker de nån omöjlig stans.

Jag har ingen aning. Kanske drar om du kräver den på hyra?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hyreskvart, badrum, handfat, rör och knä rengjort men det är längre ner i avloppet det går väldigt trögt för vattnet att rinna ner, vad för frätande kemikalier kan jag vräka i för att lösa proppen?
Fastighetsskötare på jobbet använder en sån här. https://www.clasohlson.com/se/Avlop...MmxkuDS75DNzoFrE_fdXVbZr3K5OSakWis60OeffTf9aY

Var beredd med trasor när du drar upp fjädern efter att ha vispat med den i rören bara. Det kan komma med allsköns äckelpäckel.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur får man ut en ekorre ur huset? Jag har haft en unge i huset sedan i förrgår kväll och har haft fönster och dörrar öppna hela dagarna men den är rädd och gömmer sig.
Igår kväll trodde jag att den hittat ut men nu på morgonen har jag sett den igen.
Det verkar som att den inte vågar röra sig förrän på natten eller morgonen när ingen människa rör sig i huset.
Den verkar ha svårt att ta sig upp till fönstret. Den tar sig upp till höjder ibland men den verkar inte orka hoppa upp till fönsternivå.

Jag ska köpa nötter idag och placera någon nöt vid dörrarna men jag vill inte mata den för mycket heller så att den börjar gömma eller börjar tycka att huset är en bra plats att bo.
Om du vill ha ut den genom fönstret kanske behöver lägga en bräda mellan golvet och fönstret så den kan klättra på. Sen kanske lite mat som lockar vid fönster öppningen eventuellt en skål vatten om den varit utan några dagar.

Funkar det inte så får man släppa in en katt.....
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag vet att jag sett sortimentlådor med skarvar, y-kopplingar och liknande för slangar i klena dimensioner typ spolarslang, bränsleslang mm.
Nu har jag letat och hittar inget, antagligen har jag ingen bra sökterm för det.
Hjälp!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Finns det någon app eller liknande som går att använda för att mäta hur mycket effekt man använder när man kör? Jag vet vad cykeln ska ge som max, men det använder jag aldrig.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Den husmorslösningen sparar jag!
:tummenupp
Jag testade precis då mitt avlopp i diskbänken rann ut riktigt dåligt och det är så fruktansvärt tråkigt att plocka isär och rensa (har jobbat som rörmokare i 25år och det tråkigaste är att fixa hemma)
Hade bara äppelcidervinäger hemma och det funkade bra och slog på en gryta med kokade vatten det tog ett tag men nu blev det bra.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag testade precis då mitt avlopp i diskbänken rann ut riktigt dåligt och det är så fruktansvärt tråkigt att plocka isär och rensa (har jobbat som rörmokare i 25år och det tråkigaste är att fixa hemma)
Hade bara äppelcidervinäger hemma och det funkade bra och slog på en gryta med kokade vatten det tog ett tag men nu blev det bra.

Bor ni längst ned är det smart o spola varmvatten ibland för och hålla fettproppar borta även om det är i gatunätet.

Slå ihop er med grannarna o spola varmvatten under ett dygn , är ofta i gatunätet...kolla denna feta

 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har inte läst hela tråden, men...
Är det bara jag som sitter och trycker på blinkersknappen lite väl ofta för att vara säker på att jag inte blinkar åt nåt håll? Alltså hela tiden. Var tjugonde sekund kanske. :3freak
 

sportbike

fossil
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jag har inte läst hela tråden, men...
Är det bara jag som sitter och trycker på blinkersknappen lite väl ofta för att vara säker på att jag inte blinkar åt nåt håll? Alltså hela tiden. Var tjugonde sekund kanske. :3freak
Nejdå, det är en åkomma många av oss lider av.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag har inte läst hela tråden, men...
Är det bara jag som sitter och trycker på blinkersknappen lite väl ofta för att vara säker på att jag inte blinkar åt nåt håll? Alltså hela tiden. Var tjugonde sekund kanske. :3freak
Det är helt naturligt att reagera på det sättet, särskilt om man någon gång upplevt ett trauma som en följd av att man glömt stänga av blinkersen, kanske att man fått en dryg kommentar av hojpolaren eller liknande.

För att komma tillbaka till normalitet behövs en strategi som kan kräva flera steg.
  1. Ta konsekvensen av ditt handlande. Kommer du på dig med att ha glömt stänga av blinkersen skall du nu fortsättningsvis svänga in åt det håll du blinkar så fort möjlighet ges. Du kommer nu få uppleva nya otrevliga delar av Sverige du aldrig hoppats få se. Förhoppningsvis har du då lärt dig en läxa.
  2. Acceptans. Detta steg kräver stor viljestyrka. Nu skall du öva på att ignorera reflexen att stänga av blinkersen. Lär dig acceptera tanken att blinkandet bara fortsätter och fortsätter. Detta för att lära dig att konsekvenserna trots allt inte blev så farliga. Eller så blev de det. Gå i såna fall vidare till nästa steg.
  3. Byt hoj till en där blinkersen stängs av automatiskt.
  4. Har alla tidigare metoder misslyckats är det nu dags att göra någonting drastiskt. Nästa gång du känner reflexen att vilja stänga av blinkersen slänger du istället ett getöga på blinkersindikatorn. Om den blinkar stänger du av blinkersen, annars inte.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top